Kurtyny powietrzne w samochodzie są nadmuchiwane i montowane wzdłuż obu stron podsufitki. Za ich sprawą producenci zwiększają ochronę kierowców i pasażerów znajdujących się w środku samochodu. Zazwyczaj, kurtyny powietrzne są oznaczone symbolem IC Airbag. Aktywują się w momencie, kiedy czujniki wykryją gwałtowne zderzenie.
Kurtyny powietrzne w samochodzie – czym właściwie są?
Według ostatnich danych przedstawionych przez markę Seat zderzenia boczne stanowią aż 20% kolizji. Zajmują drugie miejsce za uderzeniami czołowymi. Producenci, opracowując zaawansowane technologie bezpieczeństwa, zdecydowali się na kurtyny powietrzne w aucie. Co to właściwie jest?
Kurtyny powietrzne to boczne poduszki powietrzne. Montuje się je po to, żeby zredukować możliwe uszkodzenia górnej części ciała i głowy. Co więcej, wspierają działanie wszystkich środków konstrukcyjnych, które są zastosowane w obszarze nadwozia. Tym samym kurtyna powietrzna w samochodzie chroni pasażerów przed uderzeniem bocznym, a także w innych sytuacjach wymagających dodatkowej ochrony.
Rodzaje kurtyn bocznych i poduszek powietrznych – najczęściej stosowane odmiany
Producenci stosują różne odmiany kurtyn powietrznych, a także innych poduszek powietrznych. Takie połączenie wydatnie wpływa na wyższy poziom bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i kierowców.
Ich działanie jest profilowane pod miejsce siedzenia osób znajdujących się w samochodzie. Oprócz tego zwraca się uwagę na części ciała, którym ma być zapewniona ochrona. Przedstawiamy najczęściej stosowane odmiany.
Łączone kurtyny powietrzne
Producenci stosują łączone kurtyny powietrzne w samochodzie, które są opracowane w ten sposób, żeby jednocześnie chronić tułów i głowę. System zapewnia bezpieczeństwo na wysokości bioder, ramion, szyi i głowy. Używa się go do zabezpieczenia pasażerów usadowionych na przednich siedzeniach.
Systemy zapewniające ochronę tułowia
Druga to poduszki powietrzne chroniące powierzchnię ciała od ramion do bioder. Inżynierowie montują je przede wszystkim w celu chronienia osób zajmujących przednie siedzenia. Niektórzy producenci decydują się też na zastosowanie zabezpieczenia dla pasażerów usadowionych na tylnych miejscach.
Uruchamiają się z poziomu fotela lub drzwi. Kurtyna powietrzna w aucie wypełnia materiał powietrzem, tworząc poduszkę chroniącą tułów pasażera. Dzięki temu ciało nie uderza bezpośrednio w panele drzwi, czy karoserię pojazdu.
Boczne poduszki powietrzne
Niezwykle popularny rodzaj zabezpieczenia stanowią też boczne poduszki powietrzne. Chronią głowy pasażerów, którzy siedzą z przodu i z tyłu w trakcie zderzenia po skrajnej stronie auta.
Uruchamiając się, tworzą poduszkę między osobą siedzącą na fotelu a szybą. Stanowią zabezpieczenie również w trakcie przewrócenia się samochodu na bok.
Gdzie może znajdować się kurtyna powietrzna?
Kurtyna może znajduje się w różnych miejscach. W przypadku kierowców jest montowana w oparciach przednich foteli. Chroni przede wszystkim górną część ciała. Z kolei poduszka powietrzna po stronie pasażerów umieszcza się w panelach drzwi. Dlaczego nie lokalizuje się jej – tak jak w przypadku zabezpieczenia kierowcy – z przodu?
Kurtyna powietrzna w aucie znajduje się z boku, ponieważ samochód ma w tym miejscu niewiele stref odkształceń. Oprócz tego odległość między pasażerem a drzwiami jest nieduża. Wpływa to na konieczność zamontowania systemu ochronnego, który będzie cechował się krótkim czasem reakcji. Dlatego nie stosuje się poduszek powietrznych, na przykład wbudowanych w fotel kierowcy.
Zalety systemu stworzonego przez Volvo
Kurtyny powietrzne w aucie znacznie redukują ryzyko śmierci podczas wypadku. Dotyczy to zarówno kierowców samochodów osobowych, jak i SUV-ów, czy minivanów. To nie jedyna zaleta, z której można skorzystać, wybierając pojazd wyposażony w ten system zabezpieczeń.
Poduszki boczne to miękka bariera pomiędzy pasażerami a ramą auta
Zadaniem przednich poduszek jest ochrona kierowcy i pasażera w trakcie zderzenia czołowego. Zabezpieczenie osób znajdujących się w środku samochodu jest trudniejsze w momencie, kiedy dochodzi do uderzenia z boku.
Kurtyny powietrzne są sposobem na zapewnienie właściwego stopnia ochrony w trakcie zdarzeń o tym charakterze. Stanowią miękką barierę pomiędzy pasażerem a ramą auta. Pozostają aktywne także po momencie zderzenia. Dzięki temu osoby nie mogą wypaść ze środka auta.
Kurtyny powietrzne nie są dużym zagrożeniem dla dzieci
Połączenie siły uderzenia w trakcie wypadku, a także uaktywnienia się poduszek powietrznych byłoby podwójnym zagrożeniem dla delikatnej budowy dzieci. Można tego uniknąć w prosty sposób.
Producenci zalecają umieszczanie najmłodszych na tylnych siedzeniach. Żeby zapewnić maluchom najwyższy poziom bezpieczeństwa, powinno się je posadzić tyłem do kierunku, w którym porusza się samochód.
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!
Wyjaśniliśmy już, że poduszki powietrzne stanowiące kurtynę boczną uruchamiają się w celu ochrony głowy i tułowia w przypadku zderzenia bocznego. Warto wspomnieć, że zabezpieczają pasażerów nie tylko przed poważnymi urazami, ale także zapobiegają wyrzucenia człowieka z pojazdu.
Ich stosowanie znacznie redukuje ryzyko pojawienia się obrażeń w momencie, kiedy samochód przewróci się lub zostanie uderzony. Jakie są najczęściej zadawane pytania odnośnie do działania tego systemu?
W jaki sposób włącza się system?
Poduszki rozwijają się z przestrzeni pod dachem pojazdu w trakcie zderzenia. Wytrzymały materiał napełnia się powietrzem i zasłania okna wzdłuż całego boku pojazdu. Tym samym pasażerowie są chronieni.
Które części ciała są zabezpieczone w trakcie wypadku?
Kiedy dochodzi do kolizji lub innego niebezpiecznego zdarzenia, kurtyna powietrzna w aucie chroni głowę i tułów.
Jak kurtyna powietrzna chroni pasażerów i kierowcę?
Poduszka chroni głowę i tułów, amortyzując uderzenie. Zapobiega sytuacji, w której ciało pasażera ma bezpośredni kontakt z szybą, czy drzwiami – twardymi i ostrymi powierzchniami.
O czym należy pamiętać, kiedy w aucie znajdują się kurtyny powietrzne?
Wadliwa praca układu kurtyny nadmuchiwanej może spowodować nieprawidłowe działanie, a w konsekwencji poważne obrażenia ciała. Z tego powodu w każdej sytuacji, gdy pojawi się awaria lub usterka systemu, należy niezwłocznie udać się do autoryzowanego serwisu dealera.
Kolejna kwestia dotyczy tego, aby nie wieszać, ani mocować ciężkich przedmiotów na uchwytach w dachu. Haki są przeznaczone fabrycznie do lekkich płaszczy i kurtek. Co więcej, nie można montować niczego w podsufitce lub słupkach drzwiowych, czy panelach bocznych samochodu. Wykonywanie wspomnianych czynności mogłoby skutecznie utrudnić prawidłową aktywację kurtyn powietrznych.
Ostatnią kwestią jest to, żeby pozostawić ok. 10 cm przestrzeni pomiędzy ładunkiem a szybami bocznymi. Przy okolicznościach, gdy samochód jest załadowany do wysokości powyżej górnej krawędzi szyb bocznych, kurtyny powietrzne mogą również nie zadziałać prawidłowo. Trzeba mieć również na uwadze, że kurtyny powietrzne są dodatkowym elementem ochrony. Należy zawsze podróżować z zapiętymi pasami bezpieczeństwa.