Za co odpowiadają łączniki stabilizatora i jak są zbudowane?
Czy prosty metalowy element zakończony dwoma śrubami może mieć aż tak duży wpływ na prowadzenia się pojazdu? Jak się okazuje, to bardzo możliwe, bo właśnie tak jest w przypadku opisywanych części.Końcówki stabilizatora łączące go z innymi elementami zawieszenia mają znaczenie szczególnie podczas najechania na ubytek w jezdni i w czasie pokonywania zakrętów.Dzięki ich sprawności auto staje się bardziej precyzyjne, a kierowcy nie doskwierają hałasy i głuche stuki dobiegające z okolicy kół. Długość łączników stabilizatora różni się w zależności od konstrukcji zawieszenia. Drążek może być praktycznie niewidoczny lub mieć nawet ponad 30 cm długości.
Drążek stabilizatora – do czego jest potrzebny?
Aby zrozumieć zasadę działania łączników, trzeba nieco powiedzieć o samym stabilizatorze. Jest to pręt metalowy o odpowiednio ukształtowanych zakrzywieniach, który łączy wahacze zawieszenia po stronach osi przedniej i tylnej. Stabilizator samochodowy ma za zadanie niwelować siły działające na sprężyny podczas zakrętów. Dzięki temu koła stale dotykają nawierzchni nawet mimo sporych przeciążeń i auto nie traci przyczepności. Składa się z elementów gumowych i przegubów kulowych.
Jaka jest rola tego elementu?
W zakrętach sprężyna w kole wewnętrznym zostaje poddana sile rozciągającej, a w drugim ściskającej, co może powodować niestabilność. Drążek niweluje te siły i pomaga zachować równowagę podczas pokonywania łuków. Jednak do prawidłowego działania w czasie jazdy drążek musi być połączony z amortyzatorem. Właśnie tę funkcję pełnią łączniki stabilizatora.
Objawy zużycia łączników stabilizatora
Głównym winowajcą dyskomfortu podczas jazdy jest tzw. jabłuszko, czyli element, w którym znajduje się śruba mocująca i element gumowy odpowiadający za tłumienie wibracji. Jego eksploatację poznasz po głuchych stukach przy najeżdżaniu na dołki i inne poprzeczne nierówności. Jednak tutaj słowo przestrogi – łącznik drążka stabilizatora można łatwo pomylić z innymi elementami zawieszenia np. tulejami wahacza. Jak więc nabrać pewności, co jest w aucie uszkodzone? Trzeba to organoleptycznie zdiagnozować.
Jak sprawdzić łącznik stabilizatora w swoim aucie?
Jest to w zasadzie dosyć proste i wymaga podniesienia auta na tyle, by koła były luźno zawieszone. Dzięki temu łącznik nie będzie przekazywał sił i przy pomocy łoma lub rurki będziesz mógł nim poruszać. Najlepiej zaprzeć się o kielich amortyzatora i między niego a końcówkę stabilizatora włożyć przedmiot, by poruszać nim na boki. W przypadku zużycia będzie słychać wyraźne stukanie. To objaw luzów w jabłuszku. Całkowite zużycie może skończyć się wypadnięciem łącznika z uchwytu i destabilizacją auta.
Jak wymienić łączniki stabilizatora w pojeździe?
Skoro już masz auto na podnośniku i zdiagnozowałeś, że łączniki stabilizatora nadają się do wymiany, to powinieneś przejść do działania. Na szczęście cała procedura jest niezwykle prosta. Do samodzielnej pracy będą ci potrzebne:
- szczotka druciana, by wyczyścić gwinty;
- środek penetrujący do walki z brudem;
- klucz typu torx.
Łączniki są zamocowane na parze śrub, więc nie będziesz miał wiele do wykręcania. Na samym początku solidnie oczyść miejsca z gwintami szczotką drucianą, żeby pozbyć się rdzy i brudu. Możesz też potraktować je środkiem penetrującym, wtedy będzie ci łatwiej je odkręcić.
Wymiana łącznika stabilizatora – zrób to sam!
Jedna ze śrub ma gwint zakończony nakrętką i nie powinna stanowić dla ciebie przeszkody. Druga natomiast ma kontrę, dlatego do jej wykręcenia potrzebny ci będzie dodatkowo klucz typu torx. Bez tego będziesz kręcił nakrętką w nieskończoność. Przygotuj się na to, że nie będzie od razu szła tak sprawnie, jak się wydaje i może ci nieco uprzykrzyć życie, ale po niedługim czasie dasz radę się pozbyć wadliwego elementu.
Specjaliści zalecają, aby wymiana łącznika stabilizatora następowała po obu stronach auta jednocześnie. Dzięki temu nie będzie większego problemu z późniejszymi objawami awarii, gdy jeden z łączników będzie nowy, a drugi – w połowie zużyty.
Wymiana łącznika stabilizatora – cena w warsztacie
Co zrobić, jeśli nie zamierzasz samodzielnie wymieniać łącznika? Najlepiej odwiedź specjalistę. Łącznik drążka stabilizatora sam w sobie nie jest zbyt drogi, ale jeśli chcesz pokusić się o jego wymianę w warsztacie, robocizna będzie obejmować koszt około 75 złotych. Sporo zależy od lokalizacji, rodzaju konstrukcji i stopnia trudności wymiany elementu. Jeśli już się na to decydujesz, warto przy okazji widoku podniesionego auta sprawdzić kolumnę zawieszenia i w razie potrzeby dokonać jej wymiany. Zaoszczędzisz dzięki temu czas i pieniądze na kolejną wizytę u mechanika.
Chociaż wydaje się, że łączniki stabilizatora są niepozornymi częściami zawieszenia, to stanowią jego istotny element. Odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. Warto zatem nawet zapobiegawczo monitorować ich stan np. podczas okresowej zmiany kół na letnie lub zimowe. Kilka chwil na to poświęconych pozwoli zminimalizować ryzyko problemów.