Łańcuchy na koła to absolutna konieczność w krajach o bardziej ekstremalnych warunkach atmosferycznych. W Polsce są rzadziej spotykane, bo też nie aż tak często czujemy, że ich założenie jest wymagane. Sprawdź, kiedy powinniśmy z nich skorzystać.
Na początku warto zaznaczyć, jakie łańcuchy śniegowe są jedynym słusznym rozwiązaniem w zimę. To takie, które są wykonane z:
- niklu;
- chromu;
- manganu (ewentualnie tytanu).
Oczywiście, znajdziesz też łańcuchy w sprayu albo te wykonane z tworzyw sztucznych. Jednak ich skuteczność i trwałość pozostawiają tak wiele do życzenia, że kupujesz je na własne ryzyko.
Gdzie w Polsce łańcuchy na kołach są obowiązkiem?
Łańcuch śniegowy na koła jest obowiązkowy w niektórych miejscach Polski. Chodzi o tereny górskie i podgórskie i ewentualnie odcinki dróg o wyjątkowo dużym nachyleniu. Na poboczu spotkasz tam znak nakazu C-18, który zobowiązuje do zakładania łańcuchów. Co trzeba zrobić w takiej sytuacji? Co oczywiste, zastosować się do nakazu i na oś napędową założyć łańcuchy na opony. Zignorowanie tego znaku może zakończyć się mandatem w wysokości 200 zł i 1 punktem karnym. Jednak przede wszystkim skutkuje ogromnymi trudnościami z pokonaniem takiego odcinka drogi.
Dotyczy to również samochodów osobowych, więc chociaż polskie prawo nie nakłada na kierowcę posiadania w wyposażeniu auta takich łańcuchów, koniecznie trzeba się w nie zaopatrzyć, jeśli wybieramy się w takie tereny.
Jak zbudowany jest łańcuch śniegowy?
Zestaw na jedno koło to dwa połączone ze sobą standardowe łańcuchy, które spaja pierścień zewnętrzny. Są one złączone tylko nim po to, by można było umieścić pierścień na wewnętrznej stronie koła i opleść oponę dwoma częściami łańcucha. W skład łańcuchów wchodzą:
- bloczki i elementy napinające;
- haki umożliwiające zatrzaśnięcie napiętych wcześniej ogniw.
Alternatywą dla klasycznych łańcuchów zakładanych na opony są adaptery na felgi, montowane bezpośrednio do obręczy.
Gdzie zakładać łańcuchy samochodowe w aucie?
Odpowiedź jest prosta – na trzeba je założyć każdą napędzaną oś. Nie możesz pozwolić sobie na założenie jednego łańcucha, który byłby tylko na pojedynczym kole. Jeśli masz auto z napędem na obie osie, przydadzą ci się 4 łańcuchy śniegowe, by wszystkie były odpowiednio zabezpieczone. Dzięki temu będziesz miał odpowiednią przyczepność na oblodzonej i zaśnieżonej drodze. Oczywiście, nie każdy typ łańcucha sprawdzi się we wszystkich pojazdach.
Jak należy dobierać łańcuchy przeciwpoślizgowe?
Podstawowa zasada to prawidłowe zestawienie z rozmiarem opony i jej szerokością. Nie zdziw się, że do nietypowych wariantów trudno będzie ci znaleźć pasujące elementy. W instrukcji pojazdu znajdziesz informacje, jakie dodatkowe wyposażenie zimowe producent auta przewiduje do danego pojazdu. Kolejna sprawa to zakres użytkowania. Łańcuchy śniegowe mogą być przeznaczone do jazdy w warunkach lekkich, średnich i trudnych. Produkty są też oczywiście dopasowywane do ciężaru auta, do którego trzeba je przymocować.
Łańcuchy na opony – zalety ich wykorzystania
Korzyść z zakładania łańcuchów samochodowych jest niepodważalna – zapewniają o wiele lepszą przyczepność na zaśnieżonych i oblodzonych trasach. W zasadzie tylko opony z kolcami są w stanie im dorównać, ale tych nie wykorzystuje się do codziennej jazdy. Kolejny plus to wymuszenie na kierowcy bardziej ostrożnej jazdy. Nikt rozsądny, kto ma na kołach łańcuchy, nie będzie gnał jak szalony. Może zniszczyć je same, ale też elementy zawieszenia. Widzisz zatem, jak łańcuchy wpływają na bezpieczeństwo.
Łańcuchy samochodowe – minusy ich stosowania
Jednak to, co uznaliśmy za zaletę, dla innych będzie wadą. Łańcuchy wymagają od kierowcy zdjęcia nogi z gazu i zachowania niskiej prędkości jazdy. Dlatego dla niektórych mogą one nie być idealnym rozwiązaniem na zimę. A co z ich zakładaniem? Na rynku są co prawda nieskomplikowane łańcuchy samochodowe „szybki montaż”, ale zdecydowana większość wymaga pewnego poziomu umiejętności. Dla niektórych wychodzenie z pojazdu w zimie i klękanie przed każdym napędzanym kołem też nie jest komfortowe. Elementy te wymagają także cyklicznego sprawdzania poziomu napięcia, a więc trzeba się zatrzymywać podczas jazdy.
Jak założyć łańcuch śniegowy?
Na początku damy kilka ważnych podpowiedzi. Przed planowaną trasą postaraj się przeprowadzić próbne założenie łańcuchów. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie ci zrobić to później, gdy na drodze pojawią się poważne utrudnienia. Łańcuchy śniegowe założysz dosyć łatwo, ale trzeba to przećwiczyć.
Jak zamontować łańcuchy krok po kroku? Oto nasze wskazówki:
- rozciągnij elementy za pierścień montażowy tylny. Postaraj się najpierw umieścić go po wewnętrznej stronie opony tak, aby przerwa między łańcuchami przypadała na styk opony z podłożem;
- w kolejnym kroku naciągnij łańcuch i połącz ze sobą dwa jego elementy;
- potem posłuż się bloczkami, aby naciągnąć elementy i je sztywno połączyć;
- w ostatnim kroku zahacz część naciągową i gotowe!
Gdzie kupić łańcuchy samochodowe?
Wybór jest naprawdę spory. Możesz poszukać ich w sklepach internetowych. Są tam produkty dostosowane do różnych modeli. Wiele części znajdziesz oczywiście również stacjonarnych sklepach, a w przypadku ich braku z pewnością sprzedawca będzie w stanie je zamówić. Ważniejsze od tego, w jakim miejscu kupić łańcuchy śniegowe, jest to, jakie powinieneś kupić.
Jakie łańcuchy warto kupić do auta?
Jeśli decydujesz się na zakup łańcuchów, postaraj się wybrać markowy i sprawdzony produkt. W popularnych sklepach internetowych znajdziesz wiele egzemplarzy w kuszących cenach, jednak o równie niskiej trwałości. To łudząco podobne do opasek zaciskowych produkty, które zrywają się po pierwszym szybszym kontakcie z podłożem. Jeśli twoim priorytetem jest bezpieczeństwo, powinieneś celować w certyfikowane łańcuchy śniegowe. Inna opcja to polecane przez producenta egzemplarze, jednak ich cena może spowodować zawrót głowy.
Ile trzeba wydać na łańcuchy samochodowe?
Najtańsze egzemplarze to koszt kilkudziesięciu złotych. Za taką kwotę kupisz produkty w formie opasek z tworzywa sztucznego. Materiałowe elementy nie powinny przekraczać 50-70 zł. Droższe są oczywiście metalowe łańcuchy. Cena powyżej 100 zł nie powinna cię zdziwić. Tekstylne łańcuchy to wydatek rzędu 180-200 zł. Automatycznie naciągane wysokiej jakości produkty stalowe to już koszt około 1000 złotych.
Jeśli założysz łańcuchy śniegowe, musisz dbać o rozsądek. Staraj się nie hamować gwałtownie i unikaj nagłego przyspieszenia. Dzięki temu nie zniszczysz szybko ani łańcuchów, ani kół. Podczas jazdy zatrzymuj się raz na kilka kilometrów, by sprawdzać, jak dobrze naciągnięte są łańcuchy. Nie przekraczaj też bariery 40 km/h. Łańcuchy śnieżne wcale nie powinny czekać, aż będzie biało na drodze. Już wcześniej postaraj się przeprowadzić ich próbny montaż w suchym i ustronnym miejscu.