Był rok 2000, gdy Toyota wypuściła na rynek pierwszego SUV-a, z dwoma silnikami. To pierwsza hybryda plug-in Lexus RX, który miał oznaczenie 400h. Był on o wiele bardziej atrakcyjna pod względem wizualnym, ale też technicznym. Pojazd zrewolucjonizował podejście do nowego segmentu, jakim były SUV-y, bo jako pierwszy posiadał dodatkowo silnik elektryczny. Jednak to nie jedyna hybryda Lexusa. Druga generacja nowego Lexusa NX 450h dotarła w styczniu 2022 roku.
Lexus + SUV + hybryda, czyli przepis na sukces
Model 400h to pierwsze słowo Toyoty w sprawie napędów hybrydowych w SUV-ach, ale na pewno nie ostatnie. Od tamtego czasu zmieniła się sukcesywnie gama silnikowa, rodzaje przełożeń, technologia produkcyjna baterii, a nawet zmiana trybu pracy jednostek na cykl Atkinsona. Wszystko to wpłynęło na rosnącą popularność modeli, które oferuje Lexus. Hybryda plug-in zaczęła być instalowana nie tylko w SUV-ach. Pojawiła się też w limuzynach i autach klasy średniej. Pora przyjrzeć się temu rozwiązaniu nieco bliżej.
Hybrydowy Lexus IS 300h – auto pełne sprzeczności
Samochód produkowany w latach 2013-2016 jest świetnym przykładem nie do końca udanego połączenia wrażeń z jazdy z komfortem przebywania we wnętrzu. Oczywiście dużo zależy od dotychczasowych przyzwyczajeń, czyli marki pojazdów, do jakiej jesteś przyzwyczajony. Oferowana przez firmę Lexus hybryda stworzona została w oparciu o silnik 2,5 litra o mocy 223 km/h i jednostkę elektryczną o maksymalnym momencie obrotowym 221 Nm. To w pełni zadowalający zestaw, chociaż przyspieszenie na poziomie 8,4 sek. może być nieco rozczarowujące.
Lexus IS 300h w opinii użytkowników jest autem o wąskim przedziale konkurencji. To prawda, że znajduje się w nim archaiczny, jak na dzisiejsze czasy, system nawigowania, czy mało zaskakujący układ dźwiękowy. Jednak im dłużej przebywa się w towarzystwie tego zadziornego auta, tym trudniej się z nim rozstać. A wrażenia z jazdy potęguje napęd na tył i wystarczająca ilość mocy.
Niejeden może zastanawiać się nad tym, czy warto kupić nowego Lexusa IS 300 h. Cóż, dla tych, którzy szukają niezawodności, udanego układu hybrydowego i całkiem sporej ilości miejsca, to zdecydowanie idealny model. Jedynym mankamentem jest wyznaczona za hybrydę Lexusa cena, która jak na auto tej klasy trzyma swój poziom. Rozsądnie utrzymany egzemplarz da się nabyć w przedziale 80-90 tysięcy złotych.
Lexus hybryda plug-in – opinie o innych autach marki
Oczywiście powyższa, przygotowana przez firmę Lexus hybryda to nie jedyny przykład bardzo udanej konstrukcji. Na początku wspominaliśmy o bardzo udanym SUV-ie 400h, jednak to również nie wszystko. Jakie jeszcze modele hybrydowe można zauważyć na rynku?
Lexus NX – zaskakujący w swojej klasie
Warto przyjrzeć się Luxusowi hybrydowemu w wersji NX. Dlaczego? To bardzo dobra propozycja dla osób, które nie oczekują po crossoverze zbyt wielkiej przestrzeni i są zdecydowani używać go zarówno w mieście, jak i poza nim. Lexus NX hybryda to dla wielu użytkowników świetna propozycja na auto dla rodziny. To prawda, że może w nim zaskakiwać nieco głośna praca skrzyni biegów i wycie silnika, szczególnie w nagłym przyspieszeniu z miejsca. Przygotowana przez Lexus hybryda odwdzięcza się świetną wytrzymałością i niezawodnością. Na wyboistych drogach może doskwierać nieco twarde zawieszenie i stosunkowo niewielki zbiornik paliwa, ale da się do tego przyzwyczaić.
Lexus NX doczekał się dwóch wersji, z których jedna produkowana jest nadal. Do dyspozycji kierowców oddano wersje czysto benzynowe, jak również opisywane wyżej hybrydy. Model benzynowy to jednostka dwulitrowa o mocy 238 KM. W przypadku hybrydy zastosowano jednostkę dwuipółlitrową o mocy 197 KM i silnik o momencie obrotowym 210 Nm.
Lexus CT – IS 200h
Co bardzo interesujące, luksusowa marka Toyoty zdecydowała się na wypuszczenie auta w wersji compact. Mowa oczywiście o Lexusie CT hybryda o oznaczeniu 200h. Produkowany od 2010 roku do chwili obecnej, wyróżnia się bardzo interesującą i osobliwą bryłą nadwozia. Co interesujące, zastosowane w niej silniki nie pozwalają na oszałamiająco szybką jazdę, bo w rzeczywistości silnik benzynowy 1.8 l ma 98 KM. Dodatkowy silnik o momencie obrotowym 142 Nm daje jednak przyjemne odczucia z jazdy. Biorąc pod uwagę całość, Lexus 200 h hybryda – również w kombi – jest po prostu bardzo dobrze wykonanym autem, które ma zabrać cię z miejsca A do B.
Lexus hybryda – elektryk. Cena poszczególnych egzemplarzy
Wiesz już, jakie opinie ma przygotowana przez firmę Lexus hybryda. A jaka jest jego cena? Cóż, najtańszy będzie oczywiście compact, czyli Lexus 200h z początku produkcji. Jeśli chcesz szukać takiego modelu i nie przeszkadza ci przebieg w okolicach 200 000 kilometrów, to spokojnie w granicach 40-50 tysięcy powinieneś znaleźć ciekawy egzemplarz. Natomiast najnowsze modele 200h z 2017 roku to przedział niemal dwukrotnie większy.
A może nie interesuje cię compact i polujesz na crossovera lub SUV-a? Nic straconego, do wyboru masz kilka świetnych propozycji, np. Lexus NX 300h. Cena – ponad 110 tysięcy za rozsądnie utrzymane modele. Wisienką na torcie niech będzie genialna limuzyna Lexus LS V 500h. 359 KM z jednostki V6 plus oczywiście silnik elektryczny, to wystarczająca moc na dostojną jazdę tą oryginalną limuzyną.
Hybryda -exus z napędem hybrydowym się sprawdza?
Przygotowana przez firmę Lexus hybryda cieszy się dobrymi opiniami. Dobrze przetrwała też próbę czasu. Trzeba pamiętać, że wysoka cena i niewielki spadek wartości pojazdów używanych to znak, że masz do czynienia z naprawdę trwałymi modelami. To przekłada się na fakt, że są one warte inwestycji.