Licznik km zlicza zarówno odległości przejechane w ciągu dnia, jak i ogólny przebieg pojazdu. Dzięki niemu jako pracodawca możesz sprawdzić, czy służbowe pojazdy są odpowiednio wykorzystywane. Jako kierowca poznasz średnią spalania samochodu, a gdy kupujesz auto, będziesz mógł orientacyjnie orzec, jaki jest jego stan techniczny. Zanim kupisz używany samochód, warto poznać licznik przebytych kilometrów jeszcze lepiej. Będziesz wiedział, na co baczniej zwracać uwagę. Poznaj najważniejsze informacje na ten temat.
Jak wygląda licznik kilometrów w przeciętnym samochodzie?
Standardowy licznik kilometrów w samochodzie to cyfrowy wyświetlacz z dwiema linijkami, na których wyświetlane są odległości. Jedną z nich możesz skasować, aby np. móc odczytać, jaką dokładnie odległość pokonujesz w danym momencie. Druga to licznik, który pokazuje przebieg pojazdu od samego początku jego użytkowania. Tarczę licznika na zero możesz ustawić, klikając specjalny przycisk. Jest umieszczonego w różnych miejscach, zależnie od modelu samochodu. Wyświetlacz powinien zawsze znajdować się na desce rozdzielczej, dlatego jako kierowca będziesz miał do niego bezproblemowy dostęp.
Rodzaje liczników przebiegu
Kupując samochód, warto zrobić odczyt, w jaki licznik kilometrów wyposażony jest konkretnie twój model. Właściwie najczęściej spotykane są trzy. Ich konstrukcja może jednak i tak się różnić, co zależy od producenta samochodu. Są to:
- liczniki mechaniczne – zwykle stosowane tylko w samochodach kilkunastoletnich lub starszych, jest to mechanizm bębnowy, co oznacza, że cyfry są nadrukowane na obrotowym bębnie;
- liczniki elektromechaniczne – chociaż swoje dane pozyskują w sposób mechaniczny, to wynik wyświetlany jest w formie cyfrowej;
- liczniki elektroniczne – zarówno ich wynik, jak i sposób liczenia jest w pełni cyfrowy.
Rodzaj licznika ma wpływ przede wszystkim na sposób jego naprawy.
Miernik kilometrów – jak działa? Błędy w trakcie pomiaru odległości
Jako kierowca na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że licznik kilometrów drogowych w samochodzie nie zawsze działa perfekcyjnie. Z czego to wynika? Ze sposobu obliczania odległości na trasie. Nie odmierza on dokładnie liczby przebytych kilometrów. Mierzy jedynie liczbę obrotów kół w trakcie jazdy, co z kolei jest przekładane na odległość. Wystarczy więc, że zmieni się średnica, (np. przez inne opony), aby urządzenie zaczęło nieco inaczej działać. Najmniej dokładne są liczniki mechaniczne, ponieważ w ich przypadku granica błędu może wynosić od 2 do nawet 10%.
Licznik samochodowy – awarie, które mogą dotknąć urządzenie
Jakie awarie mogą najczęściej dotknąć to urządzenie? Zwykle są to tylko drobne usterki, które nie mają szczególnego wpływu na prowadzenie auta. Często problem tkwi w czujniku VVS, który odpowiada za dokonywanie odpowiedniego pomiaru. Znajduje się on przy skrzyni biegów. Jeśli jednak naprawdę problem związany jest z drogomierzem i prędkościomierzem, prawdopodobnie konieczna będzie jego wymiana, co wiąże się z kosztami od ok. 200 do 5000 zł. Na całe szczęście, zdarza się to stosunkowo rzadko i nie musisz zbytnio martwić się o ten element swojego auta.
Uważaj na oszustów! Zanim kupisz pojazd, zobacz stan licznika
W Polsce utarło się, że dobry samochód to taki, którego drogomierz przejechanych kilometrów nie wskazuje więcej niż 200 tys. Jakie są tego skutki? Nieuczciwi sprzedawcy często zmniejszają tę wartość. Nie jest to jednak proceder ani legalny, ani bezpieczny. Auto o większym przebiegu będzie wymagało innego przeglądu i wymiany innych elementów. Dlatego staraj się nie kupować samochodów o zaskakująco niskich przebiegach i nie nabieraj się na tłumaczenia, że auto przede wszystkim stało w garażu. Czy są metody obrony przed takimi oszustami? Są, choć czasem tego typu szwindel niełatwo jest wychwycić.
Sprawdź, czy wygląd auta jest adekwatny do przebiegu
Jednym z niewielu sposobów na ochronę przed przekręconym licznikiem jest po prostu uważne oglądanie pojazdu przed zakupem. Przyjrzyj się dokładnie:
- czy jego wygląd odpowiada przejechanym kilometrom;
- czy kierownica jest wytarta;
- jak wyglądają różnego typu pokrętła.
Ważną wskazówką może być wygląd pedałów. Jeśli elementy te są zbyt mocno zdarte, możliwe, że masz do czynienia z oszustem. Zupełnie nowa kierownica może oczywiście czasem oznaczać, że została po prostu wymieniona. Niestety, jeśli właściciel pojazdu dokonał już wymiany licznika, nie będziesz w stanie szybko w dokładniejszy sposób sprawdzić przebiegu auta.
Pamiętaj, że licznik to nie wszystko!
Wbrew powszechnej opinii duża liczba kilometrów nie oznacza, że silnik lada moment się zepsuje. Zwracaj raczej uwagę na ogólny stan pojazdu, niż na przejechane kilometry. Tylko w ten sposób będziesz w stanie zmienić naganny w Polsce trend zmniejszania liczby przejechanych kilometrów, którą wskazuje licznik auta. Warto pamiętać o tym, że taka zmiana grozi pozbawieniem wolności aż do 5 lat, a kara dotknie zarówno zleceniodawcę, jak i tego, kto kręci licznik.
Jak weryfikowany jest przebieg pojazdu?
Aktualnie przebieg samochodów jest weryfikowany w trakcie corocznego przeglądu. Dodatkowo, w trakcie twojej podróży pojazd może być skontrolowany. Dlatego też lepiej miej to na uwadze, nim spróbujesz dokonać przestępstwa związanego z cofnięciem licznika.
Jak widzisz, licznik kilometrów może mieć różne typy. Jeśli zależy ci na dokładności, powinieneś wybrać najnowocześniejszą opcję. Liczniki mechaniczne mogą nieco przekłamywać rzeczywisty przebieg. Chociaż oczywiście nie robią tego na taką skalę, jak oszuści, którzy kręcą liczniki. Ale to już temat na inny artykuł…