Nadwozie typu liftback – czym różni się od hatchbacka?

Rynek motoryzacji często działa zgodnie ze strategią sprzedażową koncernów, które chcą roztaczać aurę nowości. Prawdopodobnie właśnie z tego powodu powstał liftback, który łudząco przypomina hatchbacka. Nie różni się od niego znacząco również pod względem ceny. Egzemplarze tego samego modelu można kupić w takich samych przedziałach cenowych. W czym zatem tkwi różnica? Sprawdź, czy auta liftback to progres względem hatchbacków!

Nadwozie typu liftback – czym się charakteryzuje?

nadwozie typu liftback

Auto typu liftback ma łagodny kąt tylnej klapy i szyby. Te elementy podnoszą się razem, podobnie jak w przypadku kombi i hatchbacka. Różnice między tym ostatnim typem a liftbackiem są jednak bardzo subtelne. Co interesujące, opisywany typ nadwozia ma też co nieco z sedana. Dlaczego? Tutaj także pokrywa bagażnika często podnosi się pod kątem prostym.

Co jeszcze wyróżnia nadwozie liftback?

Liftbackowi bardzo blisko do hatchbacka, zatem pomyślisz pewnie, że ma składane tylne fotele. I rzeczywiście tak jest. Dzięki temu przestrzeń bagażowa może zostać bardzo szybko powiększona i to naprawdę znacząco. Poza tym nadwozie jest zazwyczaj dwu- lub trzybryłowe. Ze względu na niewielki kąt nachylenia tylnej części nadwozia, szyba jest sporych rozmiarów.

Typy nadwozia – liftback a hatchback. Jak wypada ich porównanie?

typy nadwozia liftback

Te typy nadwozia są często mylone nie tylko ze względu na podobną nazwę. Hatchbacki mają identycznie otwieraną klapę bagażnika jak liftbacki. Kluczowy jest kąt linii tylnej części względem nadwozia. W nadwoziach typu hatchback jest ono niemal ścięte, jak od kreski. To charakterystyczny wariant aut miejskich. Liftback natomiast ma łagodne zejście, które przypomina nieco to w sedanach.

Wnętrze pojazdu w liftbacku i hatchbacku

Tutaj również nie ma większych różnic. Często auta te mają niemal identyczną przestrzeń dla pasażerów w środku. Hatchbacki mają większą pojemność bagażnika, ale w nowszym typie można śmiało złożyć siedzenia. Liftback często będzie lepszy do przewożenia większych ładunków niż hatchback.

Hatchback a liftback w autach osobowych – co wybrać?

hatchback a liftback

Oba typy pojazdów są odpowiednie dla osób, które od czasu do czasu chcą coś przewieźć. Są jednak między nimi znaczne różnice dostrzegalne podczas użytkowania. Można je też dostrzec po dłuższym przyjrzeniu się modelom. Są to:

  • przestrzeń ładunkowa;
  • zwrotność;
  • łatwość umieszczania ładunku;
  • dostępność na rynku;
  • konstrukcja zawieszenia.

Przestrzeń ładunkowa

W tej kategorii zdecydowanie wygrywa liftback. Dlaczego? Zazwyczaj jego bagażnik jest większy. Łagodna linia tylnej szyby i klapa bagażnika przypominająca sedana zapewniają lepsze warunki do rozmieszczenia bagażu.

Zwrotność

Tutaj zdania są podzielone, jednak ze względu na krótszy i mniej wystający tył to kompaktowy hatchback będzie lepszy w mieście. O wiele łatwiej będzie ci nim zaparkować, szczególnie, że tylna szyba jest zazwyczaj ustawiona pod bardzo dużym kątem. W takich autach łatwiej jest przewidzieć, ile miejsca zostało jeszcze z tyłu na parkingu. Poza tym, hatchbackiem prościej manewrować.

Łatwość umieszczania ładunku

Tutaj trzeba powiedzieć jasno, że sporo zależy od konkretnego modelu pojazdu. W niektórych autach typu liftback klapa bagażnika jest tak długa, że nie mieści się po otwarciu w garażu. Niewielkie auta miejskie w hatchbackach mogą z kolei mieć po prostu bardzo małe drzwi tylne i trudno jest wtedy umieścić w bagażniku większy ładunek.

Dostępność na rynku

Tutaj nie ma zdecydowanego faworyta. Zarówno liftbacków, jak i hatchbacków jest sporo i sprzedają się bardzo dobrze. Ich ceny również są zbliżone, chociaż w niektórych przypadkach mogą nieznacznie się różnić.

Konstrukcja zawieszenia

O ile liftback i kombi różnią się znacznie na korzyść drugiego, o tyle hatchback i liftback nie odbiegają od siebie konstrukcyjnie. Zastosowane w nich elementy zawieszenia i podwozie nie różnią się, co jest oczywiste, jeśli weźmiemy pod uwagę ich niemal identyczne rozmiary.

Samochody z nadwoziem liftback – dla kogo najlepsze?

To zdecydowanie propozycja dla osób, które czasem muszą przewieźć większy bagaż. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by takim pojazdem jeździła tylko jedna osoba. Jednak rodzaj nadwozia liftback daje spore pole do popisu w kwestii ładowności, dlatego często wybierają go rodziny z dziećmi. Bardzo łatwo włożyć wózek do takiego auta i nie trzeba kombinować z ustawieniami bagaży, aby wszystko się zmieściło.

Samochody liftback – sprawdź, jaki model wybrać!

samochody liftback

To prawda, że w Polsce sprzedaje się sporo SUV-ów i aut innych niż liftbacki. Jednak nadal jest w czym wybierać i są to często bardzo sprawdzone konstrukcje. Należą do nich:

  • Opel Insignia;
  • Ford Mondeo;
  • Skoda Octavia;
  • Honda Civic.

Opel Insignia

Auto, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. W wersji liftback jest bardzo przestronnym pojazdem, który może służyć zarówno rodzinie, jak i dyrektorowi. Insignia miała trudne zadanie jako następca udanego modelu Vectra, jednak przebojem wdarła się na rynek. Jedynie waga modelu może nieco uszczuplać jego zwinność.

Ford Mondeo

Mondeo to kolejna bardzo dobra propozycja wśród opisywanego typu nadwozia. Liftback od Forda zapewni ci się spore możliwości ładunkowe. Czy są jakieś wady? Szczególnie diesle nie mają w tym aucie najlepszej opinii, co jest raczej słuszne. Jednak pozostałe jednostki są jak najbardziej godne polecenia. Mondeo w najnowszej odsłonie nie tylko zapewnia dobre wrażenia podczas jazdy, lecz również ciekawie wygląda.

Skoda Octavia

Jeden z popularniejszych liftbacków na polskim rynku. Nic w tym dziwnego, bo swoimi rozmiarami Octavia niewiele odbiega od kombi. Poza tym to konstrukcja koncernu VAG. Bardzo dobrze znana mechanikom, do której znajdziesz mnóstwo przystępnych cenowo części. Jeśli nie przeszkadza ci „kura” na masce, to śmiało, możesz brać tę Skodę.

Honda Civic

Tutaj słówko wyjaśnienia – wersja liftback była produkowana na rynek brytyjski. Nie ma więc większych przeszkód ze znalezieniem jej na stronach z ogłoszeniami. Civic to auto, którego raczej nie trzeba jakoś szczególnie prezentować. Bardzo dobre jednostki napędowe lubią wysokie obroty, a znajdziesz tu niezawodne diesle. Można jedynie narzekać na nieco sztywno i twardo zestrojone zawieszenie. Miejsca w bagażniku też nie jest przesadnie sporo. Koniec końców – jest to jednak ciekawy model.

Jeśli zdecydujesz się na auto z nadwoziem liftback, na pewno będziesz potrzebował nieco więcej miejsca do parkowania. Nie chodzi o szerokość, ale o długość pojazdu. Tę niedogodność rekompensuje spora przestrzeń załadunkowa i możliwość jej rozszerzenia po złożeniu tylnej kanapy. Liftback nie jest przesadnie duży ani też bardzo mały. To dobry kompromis między kombi a małym autem miejskim.

Dodaj komentarz