Limuzyny rządowe – jakimi autami jeżdżą polskie władze?

Centrum Obsługi Administracji Rządowej w tamtym roku ogłosiło, że został rozstrzygnięty przetarg na zakup 308 rządowych samochodów. To auta do użytku ministrów, dla urzędów wojewódzkich i innych instytucji państwa. W tym roku planowany jest zakup kolejnych limuzyn rządowych za 28,6 mln zł. Każdy samochód będzie zatem średnio kosztował 93 tys. zł. Dawniej autem dla dostojników była Lancia rządowa, czyli model Kappa. Motoryzacja idzie jednak naprzód i na topie są inne pojazdy. Jakimi samochodami jeżdżą dziś politycy? Przeczytaj i sprawdź!

Limuzyny rządowe – najczęściej kupowany model

Samochody reprezentacyjne są zawsze w kolorze czarnym i najczęściej to auta niemieckich marek, takie jak BMW, Audi czy Volkswagen. Jednak zdarzają się wyjątki. Jedną z bardziej rozpoznawalnych rządowych limuzyn jest Skoda Superb. Teraz flota Ministerstwa Obrony Narodowej liczy 102 takie pojazdy. To najnowszy model, z którego korzysta polski rząd. Skoda to auto z edycji Laurin&Klement, które można określić jako pojazd dla każdego prezesa za rozsądną cenę. Urzędnicy też zapewne są z Superba zadowoleni.

Samochody rządowe w Polsce – parametry techniczne Skody Superb

W przypadku limuzyn rządowych ważne są:

  • pojemność;
  • przestrzeń;
  • jakość;
  • silnik.

Pojemność

Na rynku dostępna jest już trzecia generacja tego modelu, który cieszy się dużą popularnością. Samochód jest liftbackiem i daje łatwy dostęp do bagażnika, którego pojemność jest zadziwiająca. Potrafi zmieścić więcej bagażu niż niejeden samochód kombi. Jest to przestrzeń, która dochodzi do 625 litrów! Dzięki przemyślanemu systemowi SimplyClever można w łatwy sposób ją zagospodarować. 

Przestrzeń 

Samochód rządowy Skody zapewnia dużą przestrzeń dla pasażerów siedzących z tyłu. Jest to zaleta dla osób, które cenią sobie wygodę podczas długich podróży. Również miejsce dla kierowcy jest tak zaprojektowane, aby mógł on czuć się komfortowo. Dzięki tak dużej przestrzeni auto świetnie sprawdza się w roli rządowej limuzyny.

Jakość

Wnętrze aut, które będą służyć jako limuzyny rządowe, musi być pełne wysokiej jakości materiałów. Samochody z edycji Laurin&Klement są bardzo estetyczne w środku. Skórzana tapicerka oraz elementy wykończeniowe są w pełni zadowalające, jeśli weźmiemy pod uwagę cenę auta. Dzięki temu na pewno nie można narzekać na komfort podczas jazdy.

Silnik

Pod maską ukryta jest jednostka 2.0 TSi o mocy 280 koni mechanicznych. Jest to silnik, który świetnie się do rządowego auta. Skodę Superb prowadzi się pewnie, a komfort podczas jazdy odczuwa zarówno kierowca, jak i pasażerowie siedzący z tyłu. Ten model daje do dyspozycji napęd na cztery koła oraz zmienne tryby jazdy.

BMW, czyli kolejne limuzyny rządowe

Nowe BMW jest sedanem z wydłużonym rozstawem osi, które przebiło ofertę Audi. BMW z serii 7 to samochód, który przewyższa inne modele w kilku aspektach. Warto zwrócić w tym aucie uwagę na:

  •  silnik – ma rzędową szóstkę generującą 286 koni, którą wspomaga 113-konny motor elektryczny. Jest to jeden z najlepszych silników dostępnych na rynku, a dzięki niemu samochód do setki rozpędza się w 5,1 sekundy;
  • komfort – to bardzo istotna kwestia, gdy mowa o limuzynach rządowych. W tym samochodzie zastosowano zimny metal i wysokiej jakości skórę. Te elementy niewątpliwie przekładają się na wygodę podczas podróży. BMW x7 to samochód, który powinien sprostać wymaganiom kierowcy rządowej limuzyny;
  • dodatkowe opcje – jeśli kupujący zdecyduje się na dodatkowe opcje, samochód może mieć również stolik lotniczy, który świetnie przyda się podczas dalekich podróży, a także lodówkę, fotele z masażem, tablety, telewizję oraz świetny system audio, jak również oświetlenie.

Audi – nr 3 wśród limuzyn rządowych

Najpopularniejszym modelem samochodów rządowych w Polsce jest Audi A8 L Security. Do niedawna takim modelem samochodu podróżował sam premier. Jakie są cechy tej świetnie zabezpieczonej limuzyny rządowej? To przede wszystkim:

  • bezpieczeństwo auto jest wyposażone w system zabezpieczeń klasy RV 9, co oznacza, że pojazd odporny jest na strzały Kałasznikowa. Samochód ma większą odporność na eksplozję ładunków wybuchowych oraz na ostrzały z ręcznych wyrzutników granatów. Dzięki tym zabezpieczeniom to właśnie ten model Audi jest numerem 1 wśród rządowych samochodów;
  • silnik – Audi A8 wyposażony jest w silnik 4-litrowy TFSI o mocy 433 KM i 600 Nm, ma także napęd na cztery koła, a jego prędkość ogranicza się do 210 km/h. Silnik można uruchomić z pewnej odległości, a dodatkową opcją w tym pojeździe jest możliwość wyboru blokady konkretnych drzwi;
  • system awaryjnej wentylacji – tworzą go butle ciśnieniowe. Po naciśnięciu przycisku wnętrze pojazdu wypełnia świeże powietrze.

Koszty zakupu nowych rządowych samochodów

Nowe auta dla rządu będą kosztować ostatecznie ponad 30 mln zł. Ta suma to efekt połączenia 16 ofert, które urzędnicy wskazali jako najlepsze i najkorzystniejsze. Już ponad 10 mln mają kosztować auta z pierwszej kategorii, czyli hatchbacki, kombi oraz SUV-y marki Skoda. Kolejnymi markami, które mają pojawić się na ulicach, są auta BMW, Toyoty i Renault. Limuzyny rządowe trafią do ponad 70 różnych instytucji.

Rządowe samochody są pojazdami, które zapewniają wysoki komfort podróżowania oraz odpowiednie bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Najczęściej wybierane marki aut, którymi jeżdżą politycy, to BMW, Skoda i Audi. Limuzyny rządowe mają także dodatkowe zabezpieczenia, które chronią najważniejsze osoby w państwie. Nic więc dziwnego, że zakup floty kosztuje niemałe pieniądze.

Dodaj komentarz