Wraz z rozwojem technologicznym pojazdów systemy poprawiające komfort jazdy paradoksalnie utrudniają samodzielne rozpoznanie uszkodzenia poszczególnych elementów. Do grona trudnych do zidentyfikowania awarii należy łożysko McPhersona. Niestety, jego uszkodzenie jest najłatwiejsze do zdiagnozowania dopiero po całkowitym wyeksploatowaniu. Dlaczego tak się dzieje? Sprawdź, co to za element, za co odpowiada i kiedy masz z nim kłopot.
Łożyska McPhersona – czym właściwie są?
To elementy uchwytów w górnej części budowy przedniego zawieszenia. McPherson to zestaw elementów, w skład którego wchodzą:
- sprężyna;
- amortyzator;
- kielich sprężyny;
- łożysko;
- poduszka.
Ta konstrukcja zapewnia amortyzowanie wibracji i właściwe ustawienie koła. Kolumna McPhersona jest przykręcona do zwrotnicy, dlatego musi obracać się zgodnie z kierunkiem nadawanym przez kierowcę. I tutaj przechodzimy do głównych zadań łożyska amortyzacji.
Łożysko kolumny McPhersona – za co odpowiada?
Bez względu na to, gdzie zainstalowane jest łożysko, umożliwia ono wykonywanie ruchu obrotowego przez dany podzespół. Podobnie jest w przypadku opisywanej części. Jest położone w pobliżu górnego mocowania amortyzatora. To sprzyja temu, by kolumna poruszała się zgodnie z kierunkiem nadawanym przez zwrotnicę i drążek kierowniczy. Łożysko McPhersona jest więc kluczowe dla komfortowej i bezpiecznej jazdy. Bez niego każdy zakręt (szczególnie ostry) byłby dla kierującego udręką.
Poduszka amortyzatora – objawy awarii i zużycia elementu
Zużyte łożysko McPhersona (określane przez niektórych jako łożysko McPersona) daje objawy dość czytelne i nieprzyjemne. Nie będzie możliwy łagodny obrót amortyzatora, a każdy skręt kierownicy objawi się odczuwalnym skrzypieniem i metalicznymi stukami. Trudno je będzie raczej odczuć podczas prowadzenia samochodu na wprost. Dadzą o sobie znać szczególnie na parkingu i w ostrych zakrętach. W skrajnych przypadkach sprężyna zacznie się obracać, a to da odczuwalne „przeskakiwanie” koła. Jak sam widzisz, jazda w zakrętach z taką usterką może być nie tylko niekomfortowa, lecz również będzie niebezpieczna.
Czy można jeździć, mając uszkodzone łożyska?
Im starszy samochód, tym łatwiej jest wyłapać, że z elementem tym dzieje się coś złego. W nowocześniejszych pojazdach systemy wspomagania kierownicy podnoszące komfort prowadzenia są na tyle zaawansowane, że trudno poczuć zepsucie. Dlatego w niektórych przypadkach, zanim wymienisz łożysko, możesz nawet nie dostrzec, że jeździsz z uszkodzoną częścią! Jednak nie powinieneś bagatelizować tego uszkodzenia. Dlaczego? W skrajnych przypadkach może doprowadzić do utrudnionego manewru skrętu, a to bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo.
Wymiana łożyska amortyzatora – cena usługi
Jeśli udasz się z problemem do mechanika, powinien on wymienić nie tylko łożysko, lecz także poduszkę (o ile nie są ze sobą zintegrowane). Ile kosztuje wymiana łożyska amortyzacji? Cena nie jest wysoka. Jeśli mechanik nie napotka specjalnych trudności podczas prac, koszt za robociznę wyniesie ok. 50 zł za sztukę. Pamiętaj, że wymiana następuje parami na jednej osi. Praca tylko na jednej kolumnie nie jest najlepszym pomysłem. Przy zmianie dobrze jest też upewnić się, w jakim stanie są amortyzator, sprężyna i odboje.
Samodzielna wymiana łożyska amortyzatora – jak to zrobić?
Wymiana samodzielna nie należy do specjalnie trudnych, jednak będziesz musiał użyć ściągacza do sprężyn. Nie myśl sobie, że ściśniesz sprężyny rękami. Prędzej zrobisz sobie krzywdę, a tego na pewno nie chcesz doświadczyć. Oto kolejne etapy. Musisz:
- zdjąć koło;
- odkręcić mocowania kolumny ze zwrotnicą;
- odpiąć przewody hamulcowe;
- odkręcić końcówkę stabilizatora.
Rozmieszczenie poszczególnych części może się nieznacznie różnić, bo wszystko zależy od auta. Twoim celem jest oczywiście odkręcenie i wyjęcie całej kolumny oraz łożyska.
Stan łożyska decyduje o twoim komforcie poruszania się autem i bezpieczeństwie. Nie bagatelizuj jego zużycia. Nawet jeśli wszystko wydaje się w porządku, specjaliści i tak zalecają wymianę co 100 tysięcy kilometrów. Pamiętaj, że wymiana powinna przebiegać parami na danej osi.