Luksus nie jest dla każdego, trudno więc spodziewać się, że auta z klasy F nagle będą masowo produkowane. Zazwyczaj ich liczba nie jest duża, a sprzedaż kończy się jeszcze przed wypuszczeniem na rynek. Jakie luksusowe pojazdy są najchętniej rejestrowane w Polsce? Czym charakteryzują się takie pojazdy? Ile trzeba za nie zapłacić? Przeczytaj nasz tekst i sprawdź. Na to na pewno cię stać…
Samochody luksusowe – definicja segmentu F
Do segmentu F należą limuzyny stworzone po to, by maksymalnie zwiększać komfort podróżowania. Tworzone są z myślą o najbogatszych i najważniejszych osobistościach. Dzisiaj jeżdżą nimi głowy państw (często te osoby mają pojazdy w wersjach personalizowanych i unikatowych), właściciele firm, prezesi czy celebryci. Luksusowe pojazdy są oznaką prestiżu, a w ich wnętrzach często można znaleźć niesamowite rozwiązania konstrukcyjne. Zresztą, nie tylko wnętrze jest w nich ekskluzywne. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?
Czym właściwie jest luksusowy pojazd?
Po pierwsze – musi należeć do jednej z marek aut segmentu F. Nie można mylić ich z pojazdami premium, bo te nie są tworzone w zgodzie z filozofią aut luksusowych. Po drugie – sposób wykonania takiego pojazdu pod żadnym względem nie pozostawia kompromisów. Podróżujący mają pełen komfort (np. masaż), a auto składa się z potężnych silników, wyjątkowego zawieszenia i nadwozia czy zaawansowanych multimediów.
Poznaj luksusowe marki samochodów
Luksusowe pojazdy muszą należeć do marek segmentu F. Należą do nich:
- Aston Martin;
- Bentley;
- Bugatti;
- Ferrari;
- Lamborghini;
- Maserati;
- McLaren;
- Rolls-Royce.
Do marek, które mają w swoim portfolio auta luksusowe, należą także:
- Audi;
- BMW;
- Cadillac;
- Lexus;
- Mercedes-Benz;
- Volkswagen.
Czym charakteryzują się marki luksusowych pojazdów?
Powiedzieć, że wnętrze w takich samochodach jest na najwyższym poziomie, to nic nie powiedzieć. Luksusowe pojazdy często tworzone są we współpracy z projektantami mody, którzy nadają im styl w zgodzie z najnowszymi trendami. Często całe pojazdy składane są ręcznie, tak jak jest to w przypadku Bentleya. Podnosi to oczywiście ich cenę, ale jednocześnie zapewnia dbałość o najdrobniejszy szczegół. W środku można znaleźć drewno bukowe (Rolls-Royce), potężne silniki (Bugatti Chiron) czy unikatowe materiały wykończeniowe (Maserati).
Najchętniej rejestrowane ekskluzywne auta w Polsce
Chociaż pandemia nieco wyhamowała sprzedaż pojazdów premium i samochodów luksusowych, to jednak nadal w Polsce widać rosnące zainteresowanie takimi pojazdami. Bardzo chętnie wybieranymi markami luksusowych pojazdów w naszym kraju są przede wszystkim Bentley, Lamborghini i Ferrari. Wśród sprzedawanych i rejestrowanych pojazdów widać też wiele SUV-ów, bo miłośnicy sięgają po model Urus. W czołówce utrzymuje się także Bentley Bentayga. W ostatnich latach królem pozostaje nadal Bentley, ale po piętach na polskim rynku depczą mu Lamborghini i McLaren.
Samochody sportowe i luksusowe – przegląd modeli
W dalszej części tekstu przyjrzymy się bliżej kilku przedstawicielom marek najbardziej ekskluzywnych. Te luksusowe pojazdy mają w sobie wszystko, czego można od nich oczekiwać. I kosztują przy tym mnóstwo pieniędzy. Oto kilka genialnych modeli.
Ferrari Portofino
Następca Californii jest wstępem do świata sportowych samochodów. Jego ceny zaczynają się bowiem od nieco ponad 200 tysięcy euro. Za tę kwotę dostajesz do dyspozycji podwójnie doładowane V8 o mocy 600 KM i momencie obrotowym 760 Nm. Co niezwykle istotne, moment nie jest rozwijany od niższych biegów identycznie. Możesz więc poczuć maksimum możliwości przy najwyższych przełożeniach. Luksusowe pojazdy, takie jak Portofino, są eksploatowane nawet w codziennej jeździe, a producent deklaruje, że właściciele chętnie wykorzystają tylną kanapę do ustawiania na niej dziecięcych fotelików.
Bentley Bentayga
Brytyjski producent od ponad 20 lat nosił się z zamiarem wypuszczenia na rynek swojego pierwszego SUV-a. Jeszcze pod koniec XX wieku powstało kilka sztuk koncepcyjnego wozu, ale nie znalazł on swojego miejsca w parku maszynowym fabryk w Crewe. Nikogo nie dziwi jednak, że Bentley tak długo wprowadzał go na rynek. Bentayga jest kwintesencją tego, co znamy z Bentleya, czyli chęci katapultowania ciężkich wozów przy pomocy ogromnych silników. Dlatego 4-litrowe V8 lub 6-litrowe W12 nadają się do tego najlepiej. Możesz poczuć jego moc pod warunkiem, że masz pod ręką akurat nieco ponad milion złotych.
Lamborghini Huracan Performante
Czy drogie samochody Lamborghini mogą posłużyć jako samochody użytkowe? Przekonali się o tym przechodnie w jednym z miast w Australii. Właściciel Murcielago ciągnął za sobą przyczepkę, jadąc takim cackiem. Jednak nie po to stworzono Huracana. Ten pocisk w kształcie klina swego czasu zdetronizował na Nordschleife dotychczasowego lidera, czyli Porsche 918 Spyder. Wersja Performante kryje w sobie wolnossące V10 o pojemności 5.2 litra. To przekłada się na 640 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Kluczem do sukcesu jest system ALA. To genialny inteligentny system aktywnej aerodynamiki. Ceny Huracana Performante startują od 220 000 euro.
Lamborghini Urus
Kolejny strzał w dziesiątkę stajni z Sant’Agata Bolognese. Urus ma ogromny udział, jeśli chodzi o sprzedawane modele w Polsce. Producent przyzwyczaił do niesamowicie aerodynamicznych pojazdów, np. jak Gallardo, Murcielago, Mercedes Benz czy Huracan. Urus również jest utrzymany w agresywnej stylistyce, jednak udało się w nim zagospodarować miejsce na 616 litrów bagażnika. Chociaż luksusowe pojazdy do tej pory kojarzyły się z limuzynami, to niesamowicie płynnie i precyzyjnie wjechały w segment SUV-ów. Szczęśliwi nabywcy Urusa mogą do woli próbować wszystkich z 650 koni mechanicznych. Jeśli portfel ci… urósł do 1,5 miliona złotych, możesz śmiało się bawić.
Najbardziej luksusowe marki w świecie aut – kolejne modele
Chociaż trudno powiedzieć, by pojazdy, o których zaraz porozmawiamy, nie były sportowe, to jednak jednocześnie ociekają prestiżem i klasą. Oto niektóre z nich.
Aston Martin Vantage V12
Ten luksusowy samochód to coś niewyobrażalnego na rynku pojazdów. Dlaczego? Aston Martin postanowił włożyć do jednego z mniejszych swoich samochodów największy silnik motoryzacyjny, jaki ma. Potężna wolnossąca 6-litrowa V12 na dobre zadomowiła się pod maską tego genialnego samochodu. Generuje przy tym 573 szalonych koni mechanicznych, które na wolnych obrotach są jednak niezwykle spokojne. Ale w okamgnieniu już wkręcają się w czerwoną przestrzeń obrotomierza. W 2017 roku, czyli w momencie wejścia modelu na rynek, jego cena zaczynała się od niemal 170 tysięcy euro. Dzisiaj używane egzemplarze są dostępne za nieco ponad 100 tys. euro.
Porsche Panamera II
Druga generacja i wersja Turbo S to najszybsza limuzyna prezesa spośród wszystkich dostępnych modeli Panamery. Taki efekt dał zmodyfikowany silnik 4.0 biturbo o mocy 630 KM i momencie obrotowym 820 Nm. Możesz więc się domyślić, jakie są osiągi tego potwora. Mimo tego, jak przystało na luksusowe pojazdy, Porsche nie stara się pazernie łykać kolejnych kilometrów trasy przy każdej przejażdżce. Ten sam samochód jest w stanie dostojnie podwieźć pana prezesa pod siedzibę firmy w oparach znakomitości. Jak wiadomo, za wygodę trzeba zapłacić i w szczytowych konfiguracjach cena to więcej niż 1,2 miliona złotych.
Maserati Quattroporte
Stajnia z Bolonii przyzwyczaiła do niesamowitej wygody każdego, kto zdecyduje się na zakup Quattroporte. Ten samochód zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy, a to dzięki bardzo zrywnym jednostkom napędowym. Chociaż w gamie znalazł się również diesel, to jednak głównym daniem jest tu 3.8 V8 o mocy 530 KM. W najnowszej odsłonie, czyli wersji Trofeo, moc jednostki została zwiększona do 550 KM. Modele używane z rocznika 2018 można nabyć już za niecałe 100 tysięcy euro. Najnowsza wersja Trofeo wyceniana jest na nieco ponad 210 tysięcy euro.
Bugatti Chiron
Następca Veyrona spowodował, że o poprzedniku tych luksusowych aut Bugatti zupełnie przestało się mówić. Chiron dysponuje potężnym 8-litrowym silnikiem wyposażonym w 16 cylindrów w układzie W. Wspomagają go 4 turbosprężarki, które pomagają osiągnąć zawrotną moc 1500 KM i 1600 Nm momentu obrotowego. Ten samochód o wiele łatwiej jest poznać, oglądając materiały na jego temat. Raczej trudno będzie ci je spotkać na ulicy. Jeśli już będziesz miał taką okazję, bardzo szybko stracisz ten pocisk z oczu, co jest oczywiście łatwo wytłumaczalne. Obecnie za Chirona trzeba wyłożyć blisko 3 miliony dolarów.
Marki luksusowych pojazdów to coś, co tkwi raczej w sferze fantazji. To jasne, że zwykły śmiertelnik nie będzie miał okazji przejechać się którymkolwiek z zaprezentowanych wyżej pojazdów. Oczywiście, nie sposób wymienić ich wszystkich, bo luksusowe samochody – choć nieliczne – stale są udoskonalane, a na ulicę wyjeżdżają nowe modele. Przewagę takich pojazdów widać szczególnie na trasie. Tam nie mają sobie równych. W mieście poruszają się w korkach mniej więcej tak szybko, jak samochody miejskie. Niedościgniony jest jednak wciąż poziom luksusu.