Mercedes A klasa W176 – jaki silnik wybrać? Silniki benzynowe
Podstawową jednostką benzynową w W176 jest silnik 1.6 M270, dostępny w kilku wariantach mocy. Wersja 122-konna (A 180) zapewnia przyzwoite osiągi przy rozsądnym spalaniu. Mocniejsze odmiany 156 KM (A 200) i 211 KM (A 250) oferują lepszą dynamikę, ale są też bardziej paliwożerne. Topowy silnik 2.0 M133 w wersji AMG generuje imponujące 360-381 KM, czyniąc z A klasy prawdziwe kompaktowe rakiety. Jednak jego eksploatacja wiąże się z wysokimi kosztami paliwa i serwisowania. Wszystkie jednostki benzynowe cechują się kulturą pracy i niezłymi osiągami. Ich słabszą stroną jest wyższe zużycie paliwa w porównaniu do diesli, szczególnie w mocniejszych wariantach i przy dynamicznej jeździe.
Warto zwrócić uwagę na dostępne skrzynie biegów. W zależności od wersji silnikowej W176 oferowana była z 6-biegową przekładnią manualną lub 7-biegowym automatem DCT. Ten ostatni zapewnia szybsze i płynniejsze zmiany przełożeń, ale może być mniej trwały i droższy w naprawie niż klasyczny „manual”. Istotnym czynnikiem przy wyborze silnika benzynowego jest też planowany przebieg i charakter eksploatacji.
Przy większych dystansach i częstszej jeździe w trasie, lepszym wyborem mogą okazać się jednostki wysokoprężne, oferujące niższe spalanie. Jednak przy przewadze krótkich, miejskich tras, sprawdzą się też benzyniaki, szczególnie te o mniejszej mocy.
Typowe usterki silników benzynowych
Mercedes A klasa W176 – jaki silnik wybrać? Silniki benzynowe M270 i M133 są z reguły trwałe i niezawodne. Głównym problemem może być przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu, objawiające się głośną pracą i spadkiem osiągów. Warto regularnie sprawdzać jego naciąg i w razie potrzeby wymienić na nowy.
Sporadycznie zdarzają się też wycieki oleju, awarie cewek zapłonowych czy problemy z turbosprężarkami. Jednak przy regularnej obsłudze serwisowej i stosowaniu dobrej jakości paliwa, silniki te powinny zapewnić bezproblemową eksploatację.
W jednostkach M270 może dochodzić do pękania tłoków i uszkodzenia gniazd zaworowych, szczególnie przy agresywnej jeździe i słabej jakości paliwie. Warto kontrolować stan oleju i unikać długotrwałej pracy na wysokich obrotach, szczególnie gdy silnik jest zimny.
Silniki M133 z kolei, ze względu na wysokie osiągi i duże obciążenia, wymagają częstszych przeglądów i staranniejszej obsługi. Należy zwracać uwagę na stan układu chłodzenia, turbosprężarek i układu olejowego, gdyż ich awarie mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń.
Silniki wysokoprężne – oszczędność i moment obrotowy
Mercedes A klasa W176 oferowany był z kilkoma jednostkami wysokoprężnymi. Podstawowy silnik 1.5 dCi o mocy 90-109 KM pochodzi z Renault i zapewnia przyzwoite osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Jednak jego kulturę pracy i trwałość ocenia się niżej niż w przypadku autorskich konstrukcji Mercedesa. Większe diesle 1.8 i 2.1 CDI generują 109-177 KM i imponujący moment obrotowy. Zapewniają dobre przyspieszenie i elastyczność przy jednoczesnym niewielkim apetycie na paliwo. Szczególnie polecana jest jednostka 2.1 CDI, dostępna także z napędem 4MATIC.
Wadą silników wysokoprężnych jest wyższa cena zakupu i potencjalnie wyższe koszty serwisowania. Mogą też występować problemy z turbosprężarkami, układem wtryskowym czy filtrem cząstek stałych. Warto pamiętać, że diesle są bardziej wrażliwe na jakość paliwa i wymagają regularnej wymiany oleju oraz filtrów. Zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić do kosztownych awarii, takich jak uszkodzenie turbosprężarki czy zatarcie silnika. Istotną kwestią przy wyborze silnika wysokoprężnego jest też planowany przebieg i charakter eksploatacji.
Mercedes A klasa W176 – jaki silnik wybrać? Diesle sprawdzą się najlepiej przy dużych rocznych dystansach i częstej jeździe w trasie, gdzie mogą w pełni wykorzystać swoje zalety, takie jak niskie spalanie i wysoki moment obrotowy. Przy przewadze krótkich, miejskich tras, lepszym wyborem mogą okazać się jednostki benzynowe.
Co może się zepsuć w silnikach Diesla?
Najsłabszym ogniwem silników wysokoprężnych Mercedesa jest podstawowa jednostka 1.5 dCi, w której zdarzają się awarie turbosprężarek, wtryskiwaczy i dwumasowych kół zamachowych. W większych dieslach 1.8 i 2.1 CDI problemem może być przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu, objawiające się głośną pracą i spadkiem osiągów. Warto regularnie kontrolować jego stan i w razie potrzeby wymienić na nowy. Sporadycznie zdarzają się też usterki układu wtryskowego, czujników czy zaworu EGR.
Jednak przy regularnej obsłudze serwisowej i stosowaniu dobrej jakości paliwa, silniki te zapewnią długie i bezproblemowe użytkowanie. W jednostkach 1.8 CDI może dochodzić do pękania głowic i uszkodzeń turbosprężarek, szczególnie przy zaniedbaniach serwisowych i słabej jakości paliwie. Warto kontrolować stan układu chłodzenia i unikać przegrzewania silnika, gdyż może to prowadzić do kosztownych napraw. Silniki 2.1 CDI z kolei, ze względu na wyższe osiągi i większe obciążenia, wymagają częstszych przeglądów i staranniejszej obsługi. Należy zwracać uwagę na stan układu wtryskowego, turbosprężarek i filtra cząstek stałych, gdyż ich awarie mogą generować wysokie koszty.
Których silników najlepiej unikać?
Choć większość jednostek napędowych w W176 oceniana jest pozytywnie, są wśród nich pewne wyjątki, których lepiej unikać. Najmniej polecanym silnikiem jest podstawowy diesel 1.5 dCi, który ma opinię awaryjnego i problematycznego w serwisowaniu. Ostrożnie należy podchodzić też do topowych wersji benzynowych 2.0 M133 z serii AMG. Choć zapewniają imponujące osiągi, ich eksploatacja wiąże się z bardzo wysokimi kosztami paliwa i potencjalnie częstszymi wizytami w serwisie.
Pozostałe silniki zarówno benzynowe 1.6 M270, jak i wysokoprężne 1.8 oraz 2.1 CDI, są godne polecenia i przy regularnej obsłudze powinny zapewnić bezproblemowe użytkowanie.
Warto jednak pamiętać, że niezawodność silnika zależy nie tylko od samej konstrukcji, ale też od jakości paliwa, oleju, regularności przeglądów i sposobu eksploatacji. Nawet najlepsze jednostki mogą ulec awarii przy zaniedbaniach serwisowych czy agresywnej jeździe, dlatego tak ważna jest regularna obsługa i monitoring stanu technicznego.
Fot. Główne: M 93, CC BY-SA 3.0 de