Co to jest moduł komfortu?
Nie jest to jakiś system czy układ, lecz konkretne urządzenie elektroniczne przy tablicy bezpieczników czy w schowku pod fotelem kierowcy. Takie miejsce montażu jest uzależnione od zbiegających się wszystkich wiązek przewodów elektrycznych, które wysyłają sygnały do poszczególnych urządzeń. Moduł komfortu współpracuje z magistralą przesyłu informacji. W zależności od wersji może to być CAN, MOST, LIN lub komunikacja radiowa Bluetooth. Przeczytaj i dowiedz się więcej!
Moduł komfortu kiedyś
Jeśli znasz pojęcie „korbotronic” to wiesz, co oznacza brak dodatkowych wspomagaczy w aucie. Niegdyś moduł komfortu dodawany był jedynie do najlepszych wersji pojazdów i obejmował elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka i podgrzewane fotele. Jednak w większości pojazdów trzeba było zdać się na samodzielną obsługę tych elementów, co nie kojarzyło się z komfortem. Z biegiem czasu sytuacja jednak uległa zmianie, stosownie do rozwoju technologii i potrzeb kierowców. Sterownik montowano w większej ilości aut i w wersjach umożliwiających sterowanie różnymi urządzeniami.
Moduł komfortu dziś
W pojazdach produkowanych współcześnie znajdowanie się modułu komfortu jest obowiązkiem, a jego zadania są zróżnicowane. Pierwotnie używany LIN (z ang. Local Interconnect Network) dysponował prędkością przesyłu danych na poziomie 20 kb/s. W zupełności wystarczało to do regulowania położenia szyb w drzwiach, zmiany położenia lusterek czy sterowania centralnym zamkiem i alarmem. Z czasem wprowadzono do produkcji opcję CAN (z ang. Controller Area Network). W zależności od magistrali wymiany danych może dysponować przesyłaniem do poziomu 100 kb/s. Dzięki temu możliwe jest zarządzanie multimediami czy klimatyzacją automatyczną.
Magistrala MOST
Najlepiej wyposażone, nowoczesne pojazdy wykorzystują obecnie magistralę MOST (z ang. Media Oriented System Transport). Jej przepustowość sięga 124 kb/s i stosuje się ją w pojazdach wyposażonych w bardzo skomplikowane systemy bezpieczeństwa.
Co najczęściej psuje się w module komfortu?
Jednoznaczne określenie przyczyny awarii modułu komfortu nie jest łatwe. W zależności od urządzenia, które przestało funkcjonować, można poszukiwać źródła problemu w węźle master lub utracie zasilania magistralą. Problemy może również powodować system wymiany danych, który nie jest bezpośrednio związany z modułem komfortu. Tak dzieje się np. przy nieprawidłowym funkcjonowaniu systemów multimedialnych. Awarie bardzo często mają związek z przerwą w dostawie energii elektrycznej, np.odpięty na dłuższy czas akumulator. Kolejnym powodem jest wilgoć. O ile w miejscu tablicy bezpieczników wewnątrz pojazdu nie jest to częste zjawisko, to pod fotelem kierowcy już tak. Musisz uważać na butelki i opakowania z płynami, które odruchowo wiele osób chowa pod fotelami. Istotna jest także czystość pojazdu pod kątem wnoszenia do niego śniegu w porze zimowej.
Jak naprawić moduł komfortu?
Pierwsza sprawa to podpięcie komputera diagnostycznego do auta. W ten sposób możesz jednoznacznie określić kod błędu i znaleźć lokalizację usterki. W dalszej kolejności możesz zastosować domowe sposoby. Pomocne w naprawie modułu komfortu może okazać się odpięcie „minusa” na akumulatorze na kilka minut. Jeśli sposób ten nie przynosi oczekiwanych efektów, można pokusić się o twardy reset. Moduł komfortu odpina się wtedy od zasilania i łączy ponownie. Jeśli i to nie pomoże, konieczna jest wymiana wadliwego podzespołu. Pamiętaj, by dobrać go odpowiednio do numerów fabrycznych i zakodować go.
Jak widać, w tym przypadku przyjemność łączy się z obowiązkami. Aby zapewnić komfort w trakcie jazdy sobie i swoim bliskim… zadbaj o moduł komfortu!