Moduł komfortu – wygoda kierowcy i pasażerów przede wszystkim! Jak nim sterować? Jakie są jego najczęstsze usterki?

Co to jest moduł komfortu?

Nie jest to jakiś system czy układ, lecz konkretne urządzenie elektroniczne przy tablicy bezpieczników czy w schowku pod fotelem kierowcy. Takie miejsce montażu jest uzależnione od zbiegających się wszystkich wiązek przewodów elektrycznych, które wysyłają sygnały do poszczególnych urządzeń. Moduł komfortu współpracuje z magistralą przesyłu informacji. W zależności od wersji może to być CAN, MOST, LIN lub komunikacja radiowa Bluetooth. Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Moduł komfortu kiedyś

Jeśli znasz pojęcie „korbotronic” to wiesz, co oznacza brak dodatkowych wspomagaczy w aucie. Niegdyś moduł komfortu dodawany był jedynie do najlepszych wersji pojazdów i obejmował elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka i podgrzewane fotele. Jednak w większości pojazdów trzeba było zdać się na samodzielną obsługę tych elementów, co nie kojarzyło się z komfortem. Z biegiem czasu sytuacja jednak uległa zmianie, stosownie do rozwoju technologii i potrzeb kierowców. Sterownik montowano w większej ilości aut i w wersjach umożliwiających sterowanie różnymi urządzeniami. 

moduł komfortu - kiedyś

Moduł komfortu dziś

W pojazdach produkowanych współcześnie znajdowanie się modułu komfortu jest obowiązkiem, a jego zadania są zróżnicowane. Pierwotnie używany LIN (z ang. Local Interconnect Network) dysponował prędkością przesyłu danych na poziomie 20 kb/s. W zupełności wystarczało to do regulowania położenia szyb w drzwiach, zmiany położenia lusterek czy sterowania centralnym zamkiem i alarmem. Z czasem wprowadzono do produkcji opcję CAN (z ang. Controller Area Network). W zależności od magistrali wymiany danych może dysponować przesyłaniem do poziomu 100 kb/s. Dzięki temu możliwe jest zarządzanie multimediami czy klimatyzacją automatyczną. 

moduł komfortu - dziś

Magistrala MOST

Najlepiej wyposażone, nowoczesne pojazdy wykorzystują obecnie magistralę MOST (z ang. Media Oriented System Transport). Jej przepustowość sięga 124 kb/s i stosuje się ją w pojazdach wyposażonych w bardzo skomplikowane systemy bezpieczeństwa.

Co najczęściej psuje się w module komfortu?

Jednoznaczne określenie przyczyny awarii modułu komfortu nie jest łatwe. W zależności od urządzenia, które przestało funkcjonować, można poszukiwać źródła problemu w węźle master lub utracie zasilania magistralą. Problemy może również powodować system wymiany danych, który nie jest bezpośrednio związany z modułem komfortu. Tak dzieje się np. przy nieprawidłowym funkcjonowaniu systemów multimedialnych. Awarie bardzo często mają związek z przerwą w dostawie energii elektrycznej, np.odpięty na dłuższy czas akumulator. Kolejnym powodem jest wilgoć. O ile w miejscu tablicy bezpieczników wewnątrz pojazdu nie jest to częste zjawisko, to pod fotelem kierowcy już tak. Musisz uważać na butelki i opakowania z płynami, które odruchowo wiele osób chowa pod fotelami. Istotna jest także czystość pojazdu pod kątem wnoszenia do niego śniegu w porze zimowej.

moduł komfortu - co najczęściej psuje się

Jak naprawić moduł komfortu?

Pierwsza sprawa to podpięcie komputera diagnostycznego do auta. W ten sposób możesz jednoznacznie określić kod błędu i znaleźć lokalizację usterki. W dalszej kolejności możesz zastosować domowe sposoby. Pomocne w naprawie modułu komfortu może okazać się odpięcie „minusa” na akumulatorze na kilka minut. Jeśli sposób ten nie przynosi oczekiwanych efektów, można pokusić się o twardy reset. Moduł komfortu odpina się wtedy od zasilania i łączy ponownie. Jeśli i to nie pomoże, konieczna jest wymiana wadliwego podzespołu. Pamiętaj, by dobrać go odpowiednio do numerów fabrycznych i zakodować go.

moduł komfortu - jak naprawić

Jak widać, w tym przypadku przyjemność łączy się z obowiązkami. Aby zapewnić komfort w trakcie jazdy sobie i swoim bliskim… zadbaj o moduł komfortu!

Dodaj komentarz