Co ciekawe, most w układzie napędowym jest używany w samochodach terenowych i ciężarowych. To jeden z niezbędnych elementów układu przenoszenia napędu. Obecnie inżynierowie dążą do zwiększenia dysproporcji mas resorowanych do nieresorowanych, więc korzystają z pochwy szczątkowej zawierającej przekładnię główną i mechanizm różnicowy. Co warto wiedzieć o tym mechanizmie?
Jak zbudowany jest układ napędowy?
Układ napędowy służy do napędzania podzespołów pojazdu. Przenosi on energię mechaniczną z silnika w kierunku kół jezdnych. W skład układu przenoszenia napędu wchodzą:
- koło zamachowe lub dwumasowe;
- sprzęgło ze skrzynią biegów;
- mechanizm różnicowy;
- wał napędowy;
- piasta i most napędowy;
- opcjonalnie reduktor, zwolnica i sprzęgło wiskotyczne.
Czym jest most napędowy?
To elementy nośne wchodzące w skład mechanizmu napędowego, które spełniają zadania osi przejmującej część ciężaru pojazdu. Dodatkowo most napędowy przekazuje napęd z wału napędowego w kierunku kół jezdnych. W samochodach możemy znaleźć most napędowy tylny, środkowy i przedni. Dodatkowo możemy podzielić mosty ze względu na sposób powiązania z kołami na sztywne i te z niezależnymi zawieszeniami kół.
Zadania mostu napędowego
Głównym zadaniem mostu napędowego montowanego we współczesnych samochodach osobowych jest przenoszenie energii z wału napędowego w kierunku kół. Poza tym most jest odpowiedzialny za zmianę wielkości momentu obrotowego, wpływa na prędkość obrotową, pozwala osadzić koła jezdne, a także elementy układu hamulcowego. Do tego może przenosić siły pionowe wynikające z ciężaru pojazdu i ładunku. Dodatkowo redukuje również siły boczne, wzdłużne i momenty skręcające.
Budowa mostu napędowego – przekładnia, mechanizm i półosie
W skład mostów napędowych wchodzi przekładnia główna, mechanizm różnicowy, półosie napędowy i pochwa reakcyjna. Konstrukcja znajduje się w nadwoziu lub w ramie pomocniczej. Moment obrotowy dostaje się w tym momencie do kół przy użyciu półosi. Dodatkowo istnieje możliwość napędu na tylną oś, nawet jeśli silnik zamontowany jest z przodu. Elementy wewnętrzne mostu mogą znajdować się we wspólnym korpusie ze skrzynią biegów, jeśli pojazd ma zablokowany układ napędowy. W przypadku napędu tylnego i przedniego korpus wykonany jest ze stopów aluminium, ponieważ nie działa na niego ciężar pojazdu i ładunku.
Most napędowy – naprawa i użytkowanie
Jeśli chcesz używać samochodu bez problemów, powinieneś regularnie wymieniać olej. Warto regularnie sprawdzać poziom płynu silnikowego i szczelność poszczególnych połączeń, ponieważ z czasem mogą ulec zniszczeniu, a w efekcie doprowadzić do problemów z napędem. Należy również używać oleju wysokiej jakości – najlepiej sprawdzić jego parametry w instrukcji pojazdu lub na stronie internetowej producenta. Po wymianie dobrze jest przeprowadzić jazdę testową. Warto dbać o układ napędowy, ponieważ jego naprawa może być czasochłonna i kosztowna.
Mechanizmy w samochodzie ściśle ze sobą współgrają i często na siebie wpływają. Z tego powodu należy zwrócić uwagę, by most napędowy był odpowiednio eksploatowany. Jego mechanizm jest stosunkowo prosty, ale niezwykle istotny. Przenosi moment obrotowy z silnika na koła jezdne, dzięki czemu samochód może być wprawiony w ruch. Powyższe informacje z pewnością pomogą ci zrozumieć działanie mostu napędowego.