Żużel to sport motorowy inny niż wszystkie. Motocykl żużlowy musi być więc nadzwyczajny! Nie tylko wyjątkowo lekki, lecz także szybki i zwrotny. Dowiedz się, ile kosztuje motor żużlowy oraz na co zwracać uwagę jeśli chcesz go kupić. Jakie wytyczne musi spełniać, by mógł brać udział w zawodach?
Sprawdź, czy będziesz w stanie spróbować swoich sił w tak zwanym czarnym sporcie. Przeczytaj więcej o maszynach, na które co tydzień z zapartym tchem patrzy wielu fanów żużla w Polsce!
Motor żużlowy – kluczowa jest jego waga. Wymagania dla zawodników
Aby twój sprzęt został dopuszczony do zawodów, musi ważyć minimum 77 kg. Jednak nie powinien też mieć znacznie większej wagi, ponieważ ciężar sprawi, że motocykl zwolni. To ma już przełożenie na wynik, a przecież nikt nie chce zająć gorszego miejsca w trakcie zawodów.
Dlatego motocykl żużlowy powinien być pozbawiony wszystkich zbędnych części, które go obciążają i sprawiają, że jest mniej skrętny. Sportowcy biorący udział w zawodach zawsze starają się być jak najbliżej tej magicznej granicy 77 kg i przekraczają ją najwyżej o kilkaset gramów.
Motocykl żużlowy – moc to nie wszystko
Motocykl żużlowy musi spełniać także kilka innych wytycznych. Jego układ wydechowy powinien być oryginalny, stworzony przez producenta. Aby sprzęt został dopuszczony do udziału w zawodach, musi spełniać wytyczne FIM. Opony także powinny mieć homologację tej organizacji na dany rok. Silnik i podwozie nie powinny mieć w swoich stopach tytanu.
Co poza kwestiami technicznymi? Jeśli do zawodów zostanie zgłoszony konkretny motocykl, to na nim należy wystartować. Nie możesz zgłosić innego sprzętu niż ten, którym masz zamiar jechać.
Budowa motocykla żużlowego
Najważniejszym elementem motoru, który skręca w lewo, jest silnik. Motocykl żużlowy powinien mieć silnik składający się z:
- cylindra;
- świecy zapłonowej;
- gaźnika;
- maksymalnie czterech zaworów.
Ważne jest także to, że zazwyczaj takie maszyny mogą pomieścić maksymalnie do 2 l paliwa. Nie nadają się więc raczej do zwyczajnej jazdy po mieście. Co ciekawe, takie elementy, jak tarczki czy sprężyny należy wymieniać co kilka biegów.
A jacy są najbardziej znani producenci takich motorów? W tym momencie do najpopularniejszych można zaliczyć markę Jawa oraz Giuseppe Marzotto.
Motocykl żużlowy – silnik pozwala na niezwykłe przyspieszenie
Taki sprzęt zwykle może rozpędzić się maksymalnie do nieco ponad 100 km/h. Jednak to nie oznacza, że motocykl żużlowy nie ma spektakularnego przyspieszenia! Maksymalną prędkość może osiągnąć w zaledwie kilka sekund. Zazwyczaj silnik tego typu motocykla ma ponad 75 KW.
Należy zwrócić uwagę na to, że nie są to wcale najmocniejsze i najszybsze motocykle. Te najlepsze osiągają do 280 km/h, a ich moc wynosi nawet ponad 160 KM.
Trzeba jednak pamiętać, że żużel ma nieco inne wymagania, związane ze zwrotnością pojazdu i jego natychmiastowym przyspieszeniem. Dlatego nie musi osiągać aż tak dużych prędkości. Wręcz nie powinien, bo to przepis na niebezpieczne kraksy.
Ile kosztuje motocykl żużlowy? Cena sprzętu może być dość wysoka
Niestety motocykl żużlowy jest tani. Kompletny sprzęt wysokiej klasy to koszt ok. 35-50 tys. złotych. Jeśli dopiero zaczynasz, bez wątpienia uda ci się kupić tańszy model, na którym nauczysz się jeździć. Pamiętaj, że sam zakup motocykla żużlowego to jedynie część kosztów, jakie musi ponieść osoba, która chce jeździć i być sportowcem!
Jakie części motoru kosztują najwięcej?
W trakcie jednego sezonu zazwyczaj dokonuje się nawet 7-8 zmian silnika, a jego koszt może wynosić nawet 20 tys. złotych. Udział w zawodach oznacza regularne naprawianie sprzętu, który bardzo szybko zużywa się w trakcie biegów. Nie ma się czemu dziwić. Przyczyną są wysokie prędkości rozwijane w ciągu kilku sekund i to, że sprzęt jest podatny na uszkodzenia.
Motocykl żużlowy – cena wyposażenia i eksploatacji na żużlu
Co około 15 biegów motocykl żużlowy musi przejść przegląd, a co około 100 konieczny jest generalny remont. Już same koła będą drogie. Zużywają się bardzo szybko, a cena kompletu (czyli dwóch) to często ok. 3 tys. złotych. W jednym sezonie zawodnik może zużyć nawet ponad 250 opon!
Wymiana całego sprzęgła może zaś kosztować 5-6 tys. złotych. Jeden sezon regularnych startów może wiązać się z kosztem szacowanym na ok. 50 tys. złotych. Dlatego początkowy zakup sprzętu to jedynie sam początek wydatków i musisz przygotować się na dość dużą inwestycję, która niekoniecznie zwróci ci się w trakcie startu w zawodach.
Motocykl żużlowy to jednoślad bardzo specyficzny, który ma bardzo wąskie zastosowanie. Jeśli chcesz go kupić i jeździć na torze, musisz się liczyć z naprawdę dużymi kosztami. Jeśli jednak jesteś pasjonatem, podejrzewamy, że nawet największe wydatki nie zrażą cię do startów!