Motocykle enduro – co musisz wiedzieć na początku przygody?

Motocykle enduro cieszą się dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych osób. Moda nie przemija i wiedzą o tym producenci, a na rynek trafia coraz nowocześniejszy sprzęt. Dodatkowo obecnie dużo łatwiej jest legalnie jeździć sporym enduro, które sprawi sporo frajdy w terenie. Dlatego motocykle enduro to nie tylko 250 2T czy 4T, lecz także 125, czyli te dostępne dla większości.

Pojemność nie jest jednak najistotniejsza przed zakupem pierwszego motocykla. Ci, którzy mają za sobą chociaż jeden sezon, mają tego świadomość. Co warto wiedzieć o tych motocyklach terenowych?

Enduro – motocykl, ale jaki konkretnie?

Osoby nie najlepiej zorientowane w branży motocyklowej często używają określenia „cross” jako nazwy motoru do jazdy w terenie. I jest to oczywiście słuszne. Jednak nie można wrzucać do jednego worka crossów i motorów enduro mimo ich znacznych podobieństw. Dlaczego?

Najłatwiej odróżnić motocykle enduro od crossów po tym, że te pierwsze mają homologację drogową. Można nimi jeździć po ulicach i w drogowej przestrzeni publicznej, ale też na bezdrożach w lasach, a nawet w dżungli (o ile masz do niej dostęp). Natomiast cross to motocykl przeznaczony stricte do sportu i nie można nim poruszać się po drogach.

Motocykle enduro a crossy

Dlaczego enduro w porównaniu do crossa daje możliwość legalnej jazdy po drogach? Głównie dlatego, że wyposażony jest w światła, kierunkowskazy, lusterka, czy rozrusznik, a tych wszystkich elementów (zazwyczaj) brakuje modelom sportowym.

Poza tym to bardzo zbliżone do siebie konstrukcje. Jeśli wybierzesz enduro, motocykle wcale nie sprawią ci zawodu, gdy miałeś już do czynienia z typowym sportowym crossem.

Wybierasz pierwszy motocykl – czy stare enduro będzie właściwe?

Jednoznacznej odpowiedzi nie udzielimy. Dlaczego? Bo rynek wtórny ma wiele niewiadomych i może cię zaskoczyć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.

Jeżeli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia motocyklowego i chcesz kupić jednoślad, być może lepiej będzie zainwestować właśnie w model używany. Nowe motocykle enduro nie są najtańszą formą zabawy w terenie, więc jeśli nie spodoba ci się ten typ rozrywki, nie stracisz zbyt wiele pieniędzy.

Co innego, gdy jesteś zdecydowanym i pewnym swojego riderem. Wtedy zazwyczaj wiesz, czego szukasz lub oczekujesz delikatnej sugestii. Przegląd modeli supermoto godnych polecenia znajdziesz niżej, a nowi amatorzy przygód leśnych też sporo się z niego dowiedzą.

2T a 4T, czyli enduro wyprawy i adventure

Dlaczego mówimy o sposobie działania silnika w kontekście pokonywanych tras? Przede wszystkim dlatego, że dwusuwowe silniki (2T) i czterosuwowe (4T) mocno różni charakterystyka jazdy.

Pierwsze z wymienionych przeznaczone są głównie do agresywnej jazdy, bo generują sporą moc i wchodzą na górne zakresy obrotów. Motocykle terenowe enduro dwusuwowe jadą ostro, ale nie nadają się do jazdy turystycznej. 

Enduro 4T – coś na równe trasy

Na drogach najlepiej sprawdzają się czterosuwy. Powód jest prosty – jadą już „od dołu”, co sprzyja szybkim, a jednocześnie wygodnym przejażdżkom po równych powierzchniach. Takie motocykle enduro świetnie nadają się też do relaksujących podróży długodystansowych, gdzie 2T raczej odpadają.

Nie oznacza to jednak, że na 4T nie da się poszaleć w lesie. Owszem, da się i to jak! Jednak zauważalny jest pewien wyraźny podział – ostra jazda w terenie to 2T, a turystyczne enduro na długie wyprawy to 4T.

Lekkie i duże enduro, a dodatkowe wyposażenie

Frajda frajdą, ale w terenie i w trakcie jazdy nieograniczonej zasadami ruchu drogowego liczy się głównie bezpieczeństwo. Nikt nie wyobraża sobie jazdy bez pełnego wyposażenia motocyklisty. Co wchodzi w skład takiego ekwipunku? Chodzi m.in. o:

●   kask – wysokiej jakości i spełniający normy bezpieczeństwa np. SHARP lub SNELL;

●   nakolanniki – nie chciałbyś przecież oberwać w kolano kamieniem;

●   gogle ochronne – przymierzaj tylko przy założonym kasku;

●   buzer offroadowy lub zbroja – zapewnia ochronę tułowia w zależności od wersji;

●   buty – koniecznie zapewniające stabilność i jednocześnie wygodne, wyposażone w mocne zapięcia (nie trzeba chyba tłumaczyć, co oznaczają spadające z nóg buty);

●   bluza, spodnie, rękawice – absolutnie niezbędne elementy wyposażenia.

Jaki motocykl enduro wybrać dla siebie? Yamaha, Honda czy inne?

Przyszła pora by przedstawić najciekawsze motocykle enduro na rynku. Wśród nich nawet amator znajdzie coś dla siebie, ale zadowolony będzie także doświadczony motocyklista. W takim razie – jedziemy!

Beta RR 125

Maszyna bardzo dobra szczególnie na początek, ale nie tylko. Czterosuwowy silnik jednocylindrowy i 15 KM wystarczają do pokonywania niezbyt wymagających wzniesień. Zawieszenie daje o sobie znać na bardzo głębokich dołkach, dlatego lepiej nie testuj maksimum jego wytrzymałości. Ten model świetnie sprawdzi się na gładszych trasach, w ciasnych zakrętach i na asfalcie.

Yamaha DT 125

Tym razem propozycja z silnikiem 2T, znana wśród amatorów i bardziej doświadczonych riderów. Modele DT 125 to lekkie enduro, które jest jednocześnie mocne. Te Yamahy dają sporo frajdy z jazdy i nie musisz wyciągać worka pieniędzy przy każdej przerwie zimowej.

Oczywiście, jest to propozycja z rynku wtórnego, bo produkcja tego enduro zakończyła się już dawno. Jeśli 14 KM i 15,2 Nm byłyby dla ciebie niewystarczające, zerknij w poradniki pomagające odblokować tę jednostkę.

Honda CRF 250 Rally

Motocykl charakteryzuje się dość miękkim zawieszeniem i silnikiem 24 KM. Ta „ćwiartka” jest skrojona pod tych motocyklistów, którzy chcą dokładnie znać zależności między oponami a asfaltem. Ta Honda jest na wskroś przewidywalna, nie żłopie za dużo paliwa i sprawdza się do off-roadowych zabaw.

To propozycja dla tych, którym nie przeszkadzają kompromisy. Dla zwolenników bardziej pojemnych jednostek dobra może być za to Honda Enduro 650.

Suzuki DR-Z 400

To stosunkowo ciężki przecinak. Jego silnik nie jest tak mocny, jak mogłaby na to wskazywać pojemność (40 KM). Mimo tego niezawodność i spora prostota pozwalają skupić się w zasadzie tylko na kolejnych kilometrach pokonywanych tą maszyną.

Występuje ona w 3 wersjach. Ucywilizowane” motocykle enduro, czyli S, SM i E, nadają się do codziennej jazdy nawet po bułki. Jeśli wybierzesz ten model, sprawdzaj regularnie poziom oleju i nie bagatelizuj regularnych serwisów, mimo że nie trzeba ich wykonywać często.

Honda XRV 750 Africa Twin

W zasadzie po wymienieniu tego egzemplarza nie trzeba byłoby zamieszczać dodatkowego opisu. W świecie enduro to motocykl legendarny. Jest ceniony za wygodę na sporych dystansach, niezawodność i właściwości jezdne. Riderzy doceniają również niskie zapotrzebowanie na paliwo.

Wady? Ten egzemplarz nie nadaje się zbytnio do ekstremalnej jazdy w terenie. Jest raczej maszyną do bicia kilometrów jako enduro adventure, czyli motocykl wyprawowy.

Jeśli chcesz kupić któryś z tych motocykli, szukaj używanych egzemplarzy lub odwiedź sklep. Enduro to motory, którymi możesz jeździć zarówno po bezdrożach, jak i na drogach, co bez wątpienia stanowi ich duży atut.

Dodaj komentarz