Styl retro nadal jest w modzie. I chociaż w świecie koni mechanicznych można zauważyć np. śmiałą elektryfikację jednostek, to motocykle w stylu klasycznym niezmiennie pozostają obiektem westchnień. Wzbudzają zachwyt kolekcjonerów, ale przyciągają również tych, którzy taką jeżdżącą ikoną chcą przemieszczać się do pracy lub na codzienne wycieczki wokół komina. Motocykle klasyczne możesz znaleźć w ofercie wielu producentów, a część z nich nadal jest wypuszczana na rynek.
Czym właściwie są motory klasyczne?
Terminem, który określałby takie motocykle, jest „youngtimer”. To motor stary i młody zarazem, bo jeszcze na chodzie, ale już retro. Chodzi o motocykl, który szczególnie swoim wyglądem reprezentuje dawną epokę motocykli, a szczególnie lata 90. minionego wieku. Możesz nadal przebierać w ofertach i szukać na rynku wtórnym modeli wyprodukowanych ponad 20 lat temu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zdobyć zupełnie nową sztukę motocykla klasycznego, którego stylistyka będzie łudząco podobna do starszych braci i sióstr.
Klasyczne modele, ale nie motocykle klasyczne?
Motocykle klasyczne to szerokie pojęcie i często przez niektórych zupełnie różnie odbierane. Co interesujące, przez historię motocyklizmu przemknęły jednoślady o wybitnych niemal walorach, które niektórym trudno jest zakwalifikować do grona klasyków. Tak jest np. z Hondą CB750 Four.
Klasyczne motocykle japońskie – kilka interesujących modeli
Niemal w każdej kategorii motocykli znajdują się te klasyczne. Mowa chociażby o jednośladach szosowych, turystycznych, a także enduro, cruiserach albo nakedach. Dlatego w tym tekście nie ograniczymy się do jednego segmentu, w którym można znaleźć klasyki. Weźmiemy pod uwagę wiele różnych poziomów i opiszemy również o klasyki dla początkujących. Jedziesz dalej?
Motocykle klasyczne – rodzaje i popularne modele motorów z Japonii
Opiszemy teraz cztery popularne klasyki słynnych japońskich marek, do których zaliczane są oczywiście:
- Honda;
- Suzuki;
- Yamaha;
- Kawasaki.
Honda CBR 900RR Fireblade
Produkowany do 1994 roku motocykl szosowo-torowy był zaprzeczeniem trendu utrzymującego się w ostatniej dekadzie XX wieku. Zaczęto wtedy stosować mnóstwo innowacji i nowoczesnych technologii w motocyklach. Prezentowana CBR-ka zachowała nieco surowszy kształt i starą dobrą konstrukcję. Efektem pracy inżynierów była może nie najmocniejsza, ale wyjątkowo lekka maszyna. Nie bez przyczyny listę motocykli klasycznych rozpoczynamy właśnie od tego modelu.
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa
Chociaż zdawałoby się, że produkcja tego przełomowego motocykla zakończyła się w 2007 roku na dobre, fani tego egzemplarza mogą odetchnąć z ulgą – pojawiła się wersja 2021! „Sokół” produkowany w latach 90. okazał się flagowym modelem Suzuki. Co warte podkreślenia, ten klasyczny motor przekroczył oficjalnie granicę 300 km/h jako fabryczny i seryjnie produkowany jednoślad. Jeśli masz ochotę na poczucie takiej mocy, życzymy powodzenia w poszukiwaniach.
Yamaha TR-1
Produkowany w latach 80. ubiegłego wieku naked to typowy przykład motocykla klasycznego. W Polsce nie jest zbyt znany, co jeszcze mocniej podnosi jego wartość i wzmacnia kultowy status. Przez niektórych uznawany jest niemal za nietykalny. Wiele osób nawet nie myśli o choćby najdrobniejszej zmianie w jego estetyce i chce zachować fabryczny design.
Kawasaki W800
Model ten pojawia się niemal w każdym podobnym zestawieniu, mimo że jest najmłodszy z prezentowanych motocykli i pochodzi już z drugiej dekady XXI wieku. Dla pasjonata widoczne na pierwszy rzut oka będą linie przywodzące na myśl lata 50. XX wieku. Nadają one fantastyczny kształt całej maszynie. W ten sposób stworzono piękny motor klasyczny, który jednocześnie spełnia obecne wymagania środowiskowe.
Klasyczny motocykl dla początkującego – co wybrać?
Jeszcze kilkanaście lat temu nie byłoby żadnego problemu w wyborze – WSK lub MZ zapewniały wszystko, co niezbędne dla młodego ridera. Teraz jednak na rynku dostępnych jest mnóstwo świetnych motocykli klasycznych, a odrestaurowane maszyny wspomniane w pierwszym zdaniu są dobre na zloty klasyków.
Co wziąć pod uwagę, wybierając motor na początek?
Jaki klasyczny motocykl jest dobry dla amatora? Jeśli jesteś kompletnym nowicjuszem i nie masz doświadczenia w prowadzeniu jednośladu, nie porywaj się na mocne i spore gabarytowo maszyny. Najlepiej będzie dla ciebie podszkolić się w technikach jazdy i nieco okrzepnąć. Poniższe modele będą dobre, by doskonalić jazdę.
Triumph Bonneville T100
Jeśli tylko masz prawo jazdy kat. A i nieco większy zasób środków w portfelu, możesz śmiało zasiąść za sterami tego brytyjskiego klasyka. Dlaczego akurat ten egzemplarz jest bardzo dobrą propozycją dla nowych pasjonatów motoryzacji klasycznej? Niskoobrotowy silnik zapewnia wręcz natychmiastowy dostęp do niutonometrów, zawieszenie zestrojono miękko, a całość nie jest nastawiona na prędkość.
Benelli Imperiale 400
To nowoczesna klasyka w najlepszym wydaniu. Włosi mocno przyłożyli się do stworzenia tego cacka, co widać na każdym kroku. Jeśli dokładnie przyjrzysz się szczegółom, będziesz mógł dostrzec ducha motoryzacji ubiegłego wieku. Ten rodzaj klasycznych motocykli to idealna propozycja dla początkujących. Niewielki silnik, 20 KM i utrzymywanie średniego zakresu obrotów to wszystko, co najlepsze w samotnych trasach.
Romet Classic 400
Niecałe 26 KM i blisko 150 km/h prędkości maksymalnej to w zasadzie bardzo dobra baza do nauki technik jazdy tym klasykiem. Motocykle klasyczne dla nowicjuszy podobne do opisywanego Rometa bardzo dobrze radzą sobie w mieście, ale sprawdzą się też poza nim. Możesz się na nich uczyć, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by pozostać przy nich na lata.
Najmniejsze klasyczne motocykle 125 dla początkujących
Jeśli wymienione wyżej maszyny to jednak za dużo, to znajdziesz również świetne propozycje klasyków także w kategorii 125.
Romet SCBM 125
Producentowi udało się dobrze zakamuflować niewielki silnik poprzez przyjemnie brzmiący wydech. W efekcie można się pomylić co do pojemności. Romet jest stylizowany na scramblera i tak też się zachowuje, a jego 9,2 KM nie wyrywają się szaleńczo do przodu. Do miasta i na sam początek dla kompletnego amatora to wystarczy.
FM Mondial HPS 125
Zupełna nówka-sztuka, a przy tym utrzymana w bardzo przystępnym wzornictwie. Czym jeszcze wyróżnia się ten model spośród innych motocykli klasycznych? Cena nie jest wygórowana, bo tutaj musisz mieć do dyspozycji ok. 13 tysięcy złotych. Jednostka z wtryskiem paliwa zapewnia 13,6 KM, co jest więcej niż zadowalające w tej klasie. Poszukujesz nowego klasyka na start? Ten jest bardzo dobrą opcją.
Motocykle klasyczne to temat rzeka. Mamy jednak szczerą nadzieję, że powyższe zestawienie różnych modeli przybliży ci ten piękny segment jednośladów. Udanych poszukiwań!