Jeśli chociaż raz widziałeś wyścig na wyspie Man, bez zająknięcia powiesz, o co w nim chodzi. Motocykle sportowe utrzymują ekstremalne prędkości na torach ulicznych, a ci, którzy ich dosiadają, są nieustraszeni. I o to właśnie w typowych „sportach” chodzi – najważniejsze rzeczy to moc, przyspieszenie, prędkość, aerodynamika i hamowanie. Nic więcej.
Co charakteryzuje prawdziwe sportowe motocykle?
Popularne ścigacze to maszyny maksymalnie nastawione na osiągi. Nadają się przede wszystkim do jazdy po torze wyścigowym. Jeśli chcesz wyruszyć na ulice, wiąże się to ze sporymi kosztami eksploatacyjnymi. Motocykle sportowe palą całkiem sporo, i mają niesamowitą moc. Ich cecha to także ogromne hamulce. Ścigacze zmuszają ridera do przybrania nienaturalnej pozycji podczas jazdy.
Komfort jazdy? Raczej nie na ścigaczu
Wyróżniającym elementem konstrukcji superbike’ów jest zawieszenie. To dzięki niemu podczas wytracania ogromnych prędkości przedni widelec nie wbija się maksymalnie, a tylne koło nie podnosi się nagle. Ma to jednak swoje konsekwencje podczas jazdy codziennej i odbija się na samopoczuciu motocyklisty. Siedzenie jest bowiem twarde i niewygodne.
Sportowe motory i podział na kategorie
Zasadniczo nie ma formalnego rozgraniczenia wewnątrz samej kategorii motocykli sportowych. Daje się jednak zauważyć, że maszyny o mniejszych jednostkach napędowych nazywane są lekkimi (zazwyczaj do 500 cm³), te o litrażu do 750 cm³ to egzemplarze średnie, a motocykle powyżej tej granicy noszą nazwę superbike’ów. Ostatnie z nich zazwyczaj mają silniki o pojemności przynajmniej jednego litra.
Motocykle sportowe – czy amator znajdzie coś dla siebie?
Dla amatora jazdy na jednośladzie nie poleca się w zasadzie żadnej z tych kategorii. Dlaczego? Chodzi o bezpieczeństwo. Pozycja na motocyklu sportowym ma kluczowe znaczenie dla stabilności i środka ciężkości pojazdu. Jeśli nie dostosujesz jej do pokonywanego zakrętu lub najedziesz na przeszkodę (nawet niewielką), może skończyć się to upadkiem. A wtedy piękne plastiki nadają się tylko do wymiany.
Motocykle sportowe – rodzaje i producenci
Nieoficjalny podział maszyn sportowych jest ci już znany. Trzeba jeszcze odróżnić od siebie egzemplarze wyczynowe i sportowe. Pierwsze z nich to motocykle sportowe zarezerwowane do profesjonalnych zawodów. Ich konstrukcja oraz możliwości znacznie przebijają wersje ucywilizowane. Te natomiast są jedynie zamiennikiem, który ze swoim pierwowzorem ma wspólny głównie wygląd.
Najpopularniejsi producenci sportowych motorów
A jaki producent dostarczał na przestrzeni lat najlepsze sportowe motory? Słynne marki to:
● Aprilia;
● BMW;
● Ducati;
● Honda;
● Kawasaki;
● Suzuki;
● Triumph;
● Yamaha.
Wybieramy sporta, czyli motocykl sportowy do 20 tysięcy
Co ciekawego w zakładanym budżecie może wpaść ci w ręce? Oto kilka propozycji.
Yamaha YZF-6R 600
Nowe motocykle sportowe 600 powoli wymierają, a ten egzemplarz to ostatni Mohikanin. Dlaczego? Bo norma emisji spalin Euro 4 skutecznie powstrzymała ich rozwój. Przestały być konkurencyjne. Jednak ten model zdaje się przeciwstawiać sytuacji. Zapewnia mniej mocy, niż mogłoby się wydawać i naszpikowany jest elektroniką na każdym kroku. Spełnia normy i oczekiwania riderów, bo czerpie mnóstwo z R1.
Kawasaki ZX-6R Ninja
Szukasz motocykli sportowych do stuntu? Ten będzie rewelacyjny. Na pewno 134 KM to ogromna wartość, jak na motor mający nieco ponad pół litra pojemności. W opinii motocyklistów jest to jeden z lepszych modeli w swojej klasie. Charakteryzuje się perfekcyjnym zawieszeniem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Pozycja nie jest też tak męcząca nawet przy wielokilometrowej trasie. Zdecydowanie to jedna z lepszych opcji wśród sześćsetek.
Triumph Street Triple 675 R
Niezwykle sportowy naked w zestawieniu. Trzycylindrowy silnik zapewnia fantastyczne osiągi, szczególnie gdy dodamy niską wagę i bardzo sztywne sportowe zawieszenie. W zakładanym budżecie 20 tys. złotych – jak najbardziej do znalezienia. I nie będzie to sztuka do remontu.
Yamaha MT09
Z przeznaczeniem raczej do miasta, bo ten model charakteryzuje się wyjątkowo miękkim zawieszeniem. Motocykle sportowe są zazwyczaj twarde i sztywne. Ten natomiast trzeba przystosować odpowiednimi częściami, jeśli ma się zachowywać tak, jak egzemplarze opisane wyżej. Poza tym – to jeden z lepszych „litrów” w tym budżecie.
Honda CBR 1000 RR
Jeśli powyższe modele wydawały ci się nieco nudnawe, przechodzimy do konkretów. Dostajesz do dyspozycji rzędowy czterocylindrowy silnik o mocy 217 KM, a masa motocykla nie przekracza 202 kilogramów. Co ciekawe, Honda idzie od dołu obrotów i nie brakuje jej mocy w żadnym zakresie. Świetnie się prowadzi, choć nieco toporniej w zakrętach. Tylko to spalanie w granicach 8 litrów… Ale nie dziwmy się – coś za coś.
Motocykle sportowe 125 – czy to aby nie paradoks?
Wróćmy na chwilę do definicji motocykla sportowego – oszałamiające przyspieszenie, świetne hamulce, zwarta budowa i bardzo dobra aerodynamika. Czy motocykle sportowe mogą mieć więc 125 cm³ pojemności? Przekonajmy się.
Honda CBR 125
Sportowe trzy litery z Japonii na pierwszy rzut oka jakby nie pasują do tego motocykla. Jednak model ten pokazuje, że typowy sport wcale nie musi dużo palić, mieć sporego silnika i mnóstwa koni mechanicznych. Z dobrej górki można nim pojechać nawet 125-130 km/h. Spalanie – między 2,5 a 3,5 l/100 km. Więcej niż dobrze.
Suzuki GSX-R 125
„Erka” w nazwie ma mobilizować motocykl do wykrzesania z siebie jeszcze więcej, niż motocyklista się spodziewa. Suzuki wprowadziło na rynek właśnie taki egzemplarz najmniejszego z motocykli sportowych do swojej oferty. Moc 15 KM daje o sobie znać (o ile można tak powiedzieć) szczególnie w bardzo wysokim zakresie obrotów. Jakie są wady tych motocykli sportowych? Cena i dosyć słabe hamulce.
Aprilia RS 125
Odchodząca w zapomnienie maszynka jest nie kluczem, ale kopniakiem w drzwi do świata sportowych motocykli. Klasa 125 i 34 KM? To możliwe, ale tylko dlatego, że silnik to poczciwy dwutakt. Dobrze jedzie i jeszcze lepiej radzi sobie z opróżnianiem zbiornika paliwa. Za to można nim śmignąć nawet 170 km/h.
Jak widzisz, motocykle sportowe to nie tylko największe superbike’i. To także maszyny z nieco mniejszą jednostką, a nawet bardzo skromne jednocylindrówki. Teraz twoja wiedza na ich temat jest już o wiele większa, czas więc odpowiednio ją spożytkować. Udanych poszukiwań i szerokiej drogi!