Całkiem możliwe, że motor dla dziewczyny jest o wiele łatwiej wybrać niż dla faceta. Skąd ten wniosek? Kobiety dosiadające jednośladów nie muszą udowadniać przy pomocy tej maszyny, ile są warte. Nie zależy im też na pokazaniu, że są szybsze, a ich motor ma więcej koni, czy większy silnik. To zupełnie inne podejście niż facetów, którzy w wielu przypadkach kierują się dewizą „albo grubo, albo wcale”.
Motocykl dla kobiety – dlaczego aż tyle o to krzyku?
Przeglądając fora internetowe, z pewnością przekonałaś się (pozwólcie, że ten tekst skierujemy w stronę płci pięknej), że motocykl dla dziewczyny to koniecznie 125 lub maksymalnie 250, a najlepiej – mały skuter. Dlaczego mężczyźni są tak monotematyczni w swoich osądach dotyczących maszyn dla pań, a sami po zdaniu prawa jazdy dosiadają CBR600 albo R1?
Motor dla dziewczyny – koniec ze stereotypami
Gdzieś głęboko wewnątrz najważniejszego z mięśni pojawia się myśl, że kobiety są delikatne i zbyt słabe do kierowania mocnymi jednośladami. Oczywiście, w wielu przypadkach pod względem fizycznym rzeczywiście płeć piękna ustępuje facetom. Nie oznacza to jednak, że koniecznie kobiety muszą jeździć małymi motocyklami. Przecież nie będą podnosić sprzętu ani taszczyć go po schodach.
Motocykl dla dziewczyny – co jest ważne przy wyborze?
Dwie kluczowe sprawy to uwarunkowania fizyczne i doświadczenie (czyli w zasadzie – umiejętności). Producenci zachowują się bardzo taktownie, wypuszczając swoje konstrukcje. Nie zawężają w specyfikacji, że jeden model to motor dla dziewczyny, a inny jest tylko dla chłopaka. Gdyby takie podejście mieli też ich użytkownicy…
Podstawowe rady dla motocyklistek
Nie chodzi bynajmniej o to, że do ciężkiej maszyny nie możesz być filigranową kobietą. O wiele ważniejsze jest dopasowanie wysokości siedziska do twojego ciała. Wiele motocyklistek przekonało się, że łatwiej jest utrzymać odpowiednią pozycję na niskim a cięższym HD-ku niż na wysokim a lekkim enduro. Dlatego przed zakupem jednośladu po prostu na nim usiądź i sprawdź, czy pełnymi stopami sięgasz do podłoża.
Motor dla kobiety? Każda płeć potrzebuje wprawy!
Druga kwestia w temacie motocykli dla kobiet to umiejętności. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z motorami i świeżo odebrałaś uprawnienia do kierowania nimi, łatwiej będzie ci opanować słabsze maszyny. Nie dotyczy to jedynie kobiet, ale każdego początkującego motocyklisty. Często jednak mężczyźni już po kursie uważają, że świetnie potrafią jeździć i są gotowi na mocarne „sporty” lub nakedy.
Pierwszy motocykl dla dziewczyny – dopasuj go do potrzeb
Jakiego motoru dla początkującej powinnaś szukać, jeśli zaczynasz swoją przygodę? Motor dla dziewczyny wybierany jest często pod kątem konkretnych potrzeb. Przemyśl, gdzie i jak często masz zamiar jeździć i czy będziesz się nim wybierać na uczelnię, do pracy lub po bułki albo na wielogodzinne przejażdżki.
Biorąc to wszystko pod uwagę, dostrzeżesz, że w zasadzie możesz zdecydować się na skuter (np. Lambretta), cruisera (Varadero), a nawet nakeda (CB 500). Nic nie stoi też na przeszkodzie, byś zasiadła za sterami Suzuki V-Strom 650 w wersji Adventure.
Jaki motocykl dla kobiety – kilka interesujących propozycji
Przejdźmy do meritum, bo prawdopodobnie jesteś tutaj, by poszukać ciekawego motocykla dla siebie, a nie czytać na temat tego, czy mężczyźni mają prawo mówić ci, czym masz jeździć. Poniżej zobaczysz kilka modeli, które okażą się przyjemnym kompanem podróży. Są wśród nich różne typy:
- cruiser;
- naked;
- enduro;
- motor sportowy.
Yamaha Virago 535
Zaczynamy od rozchwytywanego cruisera, który jest uznawany za wiernego przyjaciela płci pięknej. Może on służyć nawet jako motor dla niskiej dziewczyny, bo jego kanapa umiejscowiona jest na wysokości 720 mm. Poza tym, nie jest to specjalnie ciężki motocykl, ponieważ waży mniej niż 200 kg (dokładnie 197 kg). Prędkość maksymalna nie przekracza 160 km/h, a moc jednostki V2 to 44 KM.
Ducati Monster 696
Pozostajemy w kategorii motocykli dla niskich pań, z tym że tych już bardziej doświadczonych. Świetny naked Ducati ma nisko osadzoną kanapę (770 mm od powierzchni), a także niższą wagę od wcześniej opisywanego cruisera (185 kg). Spora moc na poziomie 80 KM sprawia, że jest to zdecydowanie propozycja dla tych z was, które mają już nieco więcej umiejętności.
BMW G 650 GS
A teraz pora na turystyczne enduro, czyli motor dla dziewczyny, która chce pojechać nim jak najdalej. Bardzo dobra propozycja nawet na początek przygody z jednośladami. Dlaczego? 48 KM, V-max na poziomie 169 km/h, 191 kg masy pojazdu gotowego do startu i siedzenie na wysokości 750 mm. Adventure uczy nie tylko jazdy po prostej i w zakrętach na asfaltowych trasach, lecz także zachowania na szutrze i w lekkim terenie.
Kawasaki Ninja 250 R
Zmieniamy pojemność, ale nie znaczy to, że spuszczamy z tonu. „Dwieście pięćdziesiątka” to wstęp do świata sportów zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn (chociaż nie każdy z nich będzie chciał się do tego przyznać). W tym Kawasaki 33 KM i bardzo niska masa zapewniają niesamowite wrażenia z jazdy, mimo że to tylko niewielka„ćwiartka”. Ninja 250 R wybacza wiele niedociągnięć i może być świetną trampoliną do mocniejszych maszyn.
Jaki lekki motocykl dla dziewczyny?
Jeżeli chętnie usiadłabyś na lekkiej i zwrotnej maszynie, poniżej znajdziesz kilka świetnych propozycji.
Suzuki DR-Z 400
Jeden ze słabszych (tylko pozornie), ale i lżejszych w swojej klasie motocykli supermoto. Zapewnia niesamowitą zwrotność w mieście i nie ma znaczenia, jak duży korek jest przed tobą. Przeciśniesz się, (a raczej – przemkniesz) między przeszkodami niezwykle szybko. To motor dla dziewczyny, która nie boi się szybkiej jazdy w zakrętach, a przy tym oczekuje niezawodnego i mocnego silnika.
Aprilia RS125
Chociaż zestawienie wygląda jak równia pochyła, to w rzeczywistości nią nie jest. Dlaczego? Otóż ten jednocylindrowy dwutakt jest tylko pozornie maszynką robiącą sporo hałasu o nic. W standardzie otrzymujesz 15 KM i tyle samo „niutonów”. Ale wystarczy wizyta w serwisie, by odblokować kolejne 10 KM. A to sprawia, że maszyna ważąca 115 kg staje się twoim najlepszym przyjacielem.
Honda Rebel 250
Na samym końcu proponujemy piękną Hondę z dwucylindrowym silnikiem i masą własną na poziomie 141 kg. Co ważne, wysokość siodła to mniej niż 700 mm, więc jest to z pewnością lekki motor dla dziewczyny. Dysponuje przy tym całkiem żwawym silnikiem o mocy 17,5 KM. Przy takiej wadze i rozmiarze motocykla jest to w zupełności wystarczający wynik.
Płeć piękna powinna dosiadać równie atrakcyjnych maszyn. Dlatego praktycznie wszystkie motory dla dziewczyny przez nas opisane są zadziorne, szybkie i świetnie się prezentują. Jaki więc jednoślad wybierzesz? Z pewnością podejmiesz właściwą decyzję, bo doświadczenie pokazuje, że motocyklistkom rozsądku nie brakuje. Szerokiej drogi!