Stały obowiązek opon zimowych mógłby rozwiązać wiele problemów i znacznie zredukować ilość wypadków na polskich drogach. Nie planuje się jednak wprowadzenia takiego przepisu. Podobna sytuacja ma miejsce w wielu innych krajach europejskich. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule!
Obowiązek opon zimowych w Polsce
Pomimo tego, że w naszym kraju dość często zdarzają się zimy, kiedy temperatura spada znacznie poniżej zera, to nie wprowadzono jeszcze obowiązku zmiany opon na zimowe. Tym samym to kierowcy decydują, kiedy chcą korzystać z konkretnej odmiany ogumienia.
Uważa się, że nie jest to dobra decyzja ministerstwa i rządzących. Duża ilość wypadków na polskich drogach w trakcie okresu jesienno-zimowego, jest spowodowana właśnie ze względu na brak sezonowego ogumienia pojazdu.
Co ciekawe, są zwolennicy braku obowiązkowego wymienienia opon w Polsce. Ich argumentem jest to, że wskutek dynamicznych zmian klimatycznych, stosowanie opon zimowych nie jest konieczne.
Warto jednak zauważyć, że coraz częściej zdarzają się wyjątkowo gorące i suche lata, gdzie temperatura oscyluje wokół 35 stopni Celsjusza, a także mroźne zimy, kiedy temperatura znacznie spada poniżej zera. W takich warunkach naprzemienne stosowanie ogumienia letniego i zimowego wydaje się być koniecznością.
Mandat dotyczący nieodpowiedniego stanu ogumienia
O ile nie można dostać mandatu za brak opon zimowych, to taryfikator przewiduje karę za poruszanie się na ogumieniu w złym stanie technicznym. Minimalna wysokość bieżnika w samochodzie osobowym powinna wynosić co najmniej 1,6 mm. Jeżeli w trakcie kontroli policjanci nie ocenią stanu technicznego jako właściwy, kierowca otrzyma karę w wysokości 500 złotych, a także zostanie mu odebrany dowód rejestracyjny.
Trzeba też pamiętać, że w trakcie kontroli drogowej funkcjonariusz może zwrócić też uwagę, czy na jednej osi zamontowane są takie same opony, a także czy mają odpowiedni rozmiar. Jeżeli opona wystaje poza obrys nadwozia, ma pęknięcia, bąble, czy inne uszkodzenia na jej powierzchni, policjanci nałożą kosztowny mandat i skonfiskują dokumenty.
Obowiązek wymiany opon na zimowe w Europie
Poruszając się po europejskich drogach, kierowca powinien sprawdzić, gdzie trzeba używać opon zimowych. Do takich państw zaliczają się: Austria, Białoruś, BiH, Czechy, Estonia, Finlandia, Niemcy, Islandia, Łotwa, Litwa, Macedonia, Mołdawia, Czarnogóra, Serbia, Słowenia i Szwecja.
Przed wybraniem się do konkretnego państwa, należy sprawdzić, jakie zasady panują na drogach, aby uniknąć kosztownego mandatu. Wiele z przepisów jest stale aktualizowanych i zmienianych w związku ze średnią lokalną temperaturą, która ciągle ewoluuje.
Ciekawa sytuacja ma miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie nie zawsze zdarzają się surowe, długotrwałe zimy. Kierowcy często decydują się po prostu na pozostanie w domach – kupno specjalnego kompletu nie jest ekonomiczne.
Jak wybrać dobre zimowe ogumienie?
Ten rodzaj ogumienia został stworzony specjalnie po to, żeby zapewnić możliwie najlepsze właściwości jezdne i bezpieczeństwo w wyjątkowo niskich temperaturach. Z tego powodu większość z modeli jest stworzonych na bazie specjalistycznych mieszanek i ma zaawansowane wzory bieżnika, które zapewniają odpowiednią trakcję i skracają drogę hamowania na śniegu i lodzie.
W jaki sposób ogumienie zimowe jest oznaczone? Kluczowe informacje można zazwyczaj znaleźć na ściance bocznej opony, bliżej krawędzi felgi. Jest to symbol 3PMSF i M+S (three peak mountain snow flake).
W pierwszym przypadku oznacza to, że ogumienie zostało zaprojektowane w ten sposób, że sprawdza się w wyjątkowo niskich temperaturach i na śliskiej nawierzchni. Z kolei w drugim opony będą zapewniać bezpieczeństwo i odpowiednią trakcję na błotnisto-śniegowej nawierzchni.
Bieżnik opony zimowej i mieszanka gumowa
Na rynku są dostępne różne odmiany opon – do najpopularniejszych należą te z agresywnym bieżnikiem z dużymi blokami, które wgryzają się w nie do końca ubity śnieg. Można też zamówić wersję z lamelami, czyli wąskimi nacięciami poprawiającymi przyczepność na śliskich nawierzchniach, na których jest gołoledź. Druga odmiana jest używana przede wszystkim przez kierowców poruszających się po drogach utrzymanych w dobrym stanie.
Za dobrą przyczepnością w trudnych warunkach stoi też specjalna mieszanka gumowa. Producenci decydują się najczęściej na stosowanie kompozytu zawierającego krzemionkę i silikon, a w niektórych przypadkach również kauczuk. Dzięki temu jazda na oponach zimowych jest bezpieczna, a ogumienie zapewniają odpowiednią sprężystość i właściwy poziom bezpieczeństwa.
Na jakiego producenta się zdecydować?
Decydując się na zakup opon zimowych, nie można godzić się na kompromis. W tak trudnych warunkach atmosferycznych trzeba sobie pomagać w każdy dostępny sposób. Z tego powodu trzeba od razu wykluczyć oferty korzystne cenowo, ale od niezweryfikowanych dostawców.
Do najlepszych producentów zaliczają się marki takie jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli i Yokohama. Decydując się na produkty wspomnianych firm, można mieć pewność, że zakupione ogumienie spełni swoje zadanie w nawet najbardziej wymagających, zimowych warunkach.
Czy warto stosować opony wielosezonowe?
Niektórzy kierowcy całkowicie rezygnują z naprzemiennego stosowania opon letnich i zimowych. Decydują się na wersję wielosezonową. To dobre rozwiązanie dla osób, które mieszkają w lokalizacjach o umiarkowanym klimacie, gdzie nie pojawiają się surowe zimy i wyjątkowo upalne lata. Jednak w skrajnych warunkach drogowych przy zarówno niskich, jak i wysokich temperaturach, a także nawierzchni pokrytej śniegiem najlepiej się sprawdzają dedykowane wersje.