Zapowietrzenie się układu hydraulicznego to dosyć częsta przypadłość, która przytrafia się samochodom wyposażonym w sprzęgło hydrauliczne, między innymi dlatego, że tego rodzaju pojazdy mają wspólny zbiorniczek wyrównawczy wraz z układem hamulcowym. O zapowietrzeniu się sprzęgła mówimy, gdy wewnątrz przewodów lub w zbiorniku z płynem hamulcowym znajdują się pęcherzyki powietrza. Może do tego dojść między innymi w czasie ingerencji w pompkę, podczas wymiany sprzęgła lub z powodu nieszczelności w układzie. W niektórych sytuacjach objawy wskazujące na zapowietrzone sprzęgło świadczą o poważniejszej usterce, dlatego z pewnością nie można ich lekceważyć. Co warto wiedzieć na temat procesu, jakim jest odpowietrzanie sprzęgła?
Odpowietrzanie sprzęgła – kiedy jest konieczne?
Skąd możesz wiedzieć, że z twoim sprzęgłem coś nie jest tak? Obecność pęcherzyków powietrza zazwyczaj daje charakterystyczne objawy. Jednym z nich jest nieprawidłowa praca pedału sprzęgła. Może on działać bardzo ciężko albo wręcz przeciwnie – z ogromną łatwością wciska się go w podłoże. Używanie sprzęgła staje się bardzo niekomfortowe, co przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Bardzo często w takiej sytuacji ledwo można wbić bieg i z trudem się go zmienia. Niekiedy konieczne jest wciśnięcie pedału kilka razy, aby zmienić bieg, a następnie i tak nie wraca on do pierwotnej pozycji.
Jak odpowietrzyć sprzęgło?
Podczas odpowietrzania sprzęgła przede wszystkim warto pamiętać, o zachowaniu niezbędnych środków bezpieczeństwa. Ostrożnie należy obchodzić się szczególnie z płynem hamulcowym, ponieważ jest to żrąca substancja, która może nie tylko doprowadzić do zniszczeń tapicerki czy karoserii, ale też stanowić zagrożenie dla człowieka. Przed zabraniem się do pracy warto też zgromadzić niezbędne narzędzie i akcesoria. Są to między innymi:
- lewarek;
- płyn hydrauliczny;
- klucze.
Niezastąpiona okaże się też pomoc drugiego człowieka. Jeżeli jednak nie czujesz się na siłach, aby sam podejmować się tego wyzwania, albo masz problem z odpowietrzeniem sprzęgła, to lepiej, abyś zlecił to zadanie mechanikowi.
Proces odpowietrzania sprzęgła – od czego zacząć?
Samo odpowietrzanie sprzęgła nie jest bardzo skomplikowanym procesem i wymaga wykonania kilku kroków. Prace rozpoczyna się od sprawdzenia poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz uzupełnienia go. Potem możesz przeprowadzić próbę i odpalić samochód, aby sprawdzić, czy niepokojące objawy w dalszym ciągu się utrzymują. Jeżeli tak, konieczne będą dalsze działania, czyli przegląd całego układu w poszukiwaniu nieszczelności, które mogą być przyczyną zapowietrzania się układu.
Wystarczy przycisnąć pedał sprzęgła i poszukać potencjalnych wycieków płynu, na przykład na przewodach w ramach instalacji czy przy łączeniach. Najlepiej pracę tę wykonywać w rękawicach ochronnych, aby nie dopuścić do uszkodzenia skóry. Po szczegółowym sprawdzeniu szczelności układu hamulcowego powinno się skontrolować odpowietrzniki. Aby, to zrobić, należy ściągnąć z nich gumowe osłony przeciwpyłowe znajdujące się przy kołach oraz sprawdzić, czy są dokręcone.
Odpowietrzanie sprzęgła – co dalej?
Po wykonaniu wszystkich wyżej wymienionych czynności nastaje pora, aby przejść do odpowietrzenia sprzęgła hydraulicznego. W tym celu należy podłączyć przewód do odpowietrznika znajdującego się na zacisku hamulcowym. Następnie niezbędna będzie pomoc drugiej osoby, która powoli wciśnie pedał i go przytrzyma. Kolejnym krokiem jest podłączenie wężyka z jeden strony do zbiornika na płyn, a z drugiej do zaworka odpowietrzającego siłownika sprzęgła. Aby odkręcić zawór spustowy, należy poluźnić śrubę o jeden obrót. Proces ten powinien trwać tak długo, aż z układu przez powietrznik będzie wydobywał się sam płyn bez pęcherzyków powietrza.
Na koniec można jeszcze ponownie skontrolować stan płynu hamulcowego i uzupełnić ubytek, a następnie przejechać się samochodem, aby sprawdzić, czy układ jest odpowietrzony, a sprzęgło i hamulec działają poprawnie. Jeżeli sposób ten nie przyniesie pożądanych rezultatów, należy zastosować inną metodę. Polega ona na podłączeniu urządzenia spustowego do pompy układy hydraulicznego. W ten sposób można pompować płyn techniczny do zbiornika, którego nadwyżka zostanie usunięta, co oznacza odpowietrzenie sprzęgła.
Zapowietrzone sprzęgło a uszkodzony wysprzęglik
Nie zawsze trudności ze zmianą biegów oznaczają zapowietrzenie się sprzęgła, chociaż warto od tego zacząć poszukiwanie źródła problemów. Symptomy te bardzo często są podobne do uszkodzonego wysprzęglika. Element ten zazwyczaj należy wymienić po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów, jednak nie robi się tego na zapas, a jedynie wtedy, gdy ulegnie on awarii. Wymiana tego podzespołu jest dosyć skomplikowana, ponieważ wymaga demontażu skrzyni biegów lub odkręcania pompy sprzęgła. Z tego powodu odpowietrzanie sprzęgła warto przeprowadzić w pierwszej kolejności.