Ogrzewanie postojowe zapewnia dodatkowy komfort podróży samochodem. Dzięki niemu możemy wsiąść do samochodu nawet w najmroźniejszą zimą i nie męczyć się ze zgrabiałymi dłońmi. Dowiedz się, jakie są systemy ogrzewania postojowego w samochodzie i jak działają.
Nie ma nic gorszego niż wsiadanie do zimnego samochodu w mroźny poranek, czy siedzenie w nim podczas oczekiwania na pasażerów. Myślimy wówczas tylko o tym, jak miło byłoby posiedzieć w komfortowym cieple. Na nic jednak te rozważania przy zgaszonym silniku… Czy na pewno? Owszem, postojowe ogrzewanie to dodatkowe koszta, możemy jednak zamontować je tak naprawdę w każdym samochodzie.
Ogrzewanie samochodowe – czym właściwie jest?
Czym tak naprawdę jest ogrzewanie samochodowe? Jakie są rodzaje ogrzewania w samochodzie? W zależności od sposobu działania i wykorzystywanego medium wyróżnia się:
- elektryczne;
- spalinowe suche;
- spalinowe mokre.
Nieco mylące może być nazewnictwo poszczególnych urządzeń. Potocznie ogrzewanie postojowe to webasto. Z tym że jest to nazwa zarezerwowana dla konkretnego producenta. Jest jednak na tyle utożsamiane z tego typu sprzętem, że kierowcy stosują tę nazwę do wszystkich ofert rynkowych i rozwiązań technicznych mających na celu podgrzewanie silnika i wnętrza na postoju. Na potrzeby artykułu nazewnictwo zostało ujednolicone.
Ogrzewanie postojowe samochodu – jak działa?
Zasada działania ogrzewania samochodu jest niezwykle prosta. Dzięki obecności zewnętrznego osprzętu pod wpływem prądu lub paliwa dochodzi do procesu podgrzewania powietrza i cieczy chłodzącej w jednostce. W zależności od wybranego rozwiązania rozgrzewanie pojazdu możesz uruchomić przy użyciu pilota, zegara lub włącznika manualnego.
Dzięki temu możesz zaplanować uruchomienie ogrzewania postojowego samochodu przed planowaną podróżą lub o stałych porach w przypadku cyklicznych podróży np. do pracy. W zależności od mocy urządzenia, pojemności układu cieczy chłodzącej i wielkości wnętrza uzyskanie żądanej temperatury, może to zająć kilkanaście minut. W większości przypadków po upływie 20 minut warunki do podróży są w pełni komfortowe.
Elektryczne ogrzewanie postojowe – budowa i działanie
Niektórzy producenci oferują swoim klientom niezależne ogrzewanie postojowe. Webasto tego typu potrafi jednak sporo kosztować i nie zawsze jest w ogóle dostępne. Dlatego dobrym kompromisem okazuje się system niezależnego podgrzewania za pomocą grzałki implementowanej w silnik. Jest to rozwiązanie zarezerwowane głównie dla właścicieli aut parkujących przy domku jednorodzinnym lub tam, gdzie swobodnie można doprowadzić kabel zasilający 230V do pojazdu. Jeśli masz taką możliwość, być może jest to rozwiązanie właśnie dla ciebie.
Ogrzewanie spalinowe – webasto „suche”
Ogrzewanie webasto „suche” to rozwiązanie, przygotowane dla zdecydowanie większego grona kierowców. Instalowane jest wewnątrz kabiny w postaci „piecyka”, który przetwarza paliwo obecne w baku na ciepłe powietrze. Nie potrzebuje zasilania 230 V, lecz połączenia z akumulatorem samochodowym, dlatego może być wykorzystywane w dowolnym miejscu, co jest jego ogromną zaletą.
Jeśli zostawiasz auto pod blokiem, na parkingu osiedlowym lub gdziekolwiek indziej, to możesz skorzystać z tego ogrzewania postojowego. Dodatkowo może być ono sterowane pilotem lub dedykowaną aplikacją, dzięki czemu podgrzewanie samochodu uruchamiasz wtedy, gdy jest to potrzebne.
Spalinowe ogrzewanie webasto „mokre”
Jest to najbardziej skomplikowany z dostępnych układów. Jego zadaniem jest podgrzewanie płynu chłodniczego pojazdu i wymuszanie jego obiegu. Dodatkowo implementuje się system zarządzania wentylacją pojazdu. W ten sposób nawiew zostaje uruchomiony w momencie nagrzania płynu chłodniczego. Ten typ ogrzewania webasto spełnia dwa zadania: ogrzewa silnik i wnętrze auta. Ma to szczególne znaczenie dla kierowców, którzy często korzystają z pojazdów zimą.
Zastosowanie ogrzewania postojowego samochodu
Od wielu lat, szczególnie w ciągnikach siodłowych i ciężarówkach, wykorzystuje się ogrzewanie postojowe webasto i podobne urządzenia grzewcze. Obecnie jednak samochody osobowe również posiadają tego typu sprzęt lub mogą być w niego doposażone. Firmy przewozowe wykorzystują ogrzewanie postojowe do busa. A to ze względu na możliwość zapewnienia pasażerom w najtrudniejszych warunkach ciepłego i zimnego powietrza.
System ten może być wykorzystywany nie tylko zimą, ale też latem. Służy wtedy do schłodzenia wnętrza. W zależności od temperatury panującej wewnątrz i wybranego poziomu chłodzenia dostosowanie warunków we wnętrzu samochodu może zająć kilkanaście minut.
Webasto ogrzewanie postojowe – cena
Oczywiście poza widocznymi plusami tego typu rozwiązania musisz być świadomy konsekwencji jego instalacji. Jeśli kupujesz pojazd, który już posiada webasto ogrzewanie samochodowe, to w sumie nie masz zmartwień poza dbaniem o system i okresowymi przeglądami. Jednak w momencie, gdy decydujesz się na jego implementację, to musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. W niektórych przypadkach mogą one przekroczyć wartość pojazdu. W momencie jego sprzedaży raczej nie ma co liczyć na zwrot inwestycji. Dlatego przemyśl czy ogrzewanie postojowe jest ci rzeczywiście niezbędne.
Jeśli planujemy założyć ogrzewanie postojowe w nowo kupionym samochodzie, zapłacimy przynajmniej 5 tysięcy złotych. Co więcej, będziemy musieli wybrać jeden z zestawów oferowanych mam przez producenta, a więc nasz wybór będzie mocno ograniczony.
Więcej możliwości będziemy mieć, jeśli zechcemy zamontować taki rodzaj ogrzewania w aucie używanym. Wówczas możemy zamontować układ ogrzewania spalinowy lub elektryczny. Ogrzewanie spalinowe wciąż będzie rozwiązaniem kosztownym, bo zapłacimy za nie od 4,5 do 8 tysięcy złotych, a jego montaż jest bardzo skomplikowany. Zdecydowanie łatwiejszy jest montaż w przypadku ogrzewania elektrycznego, a co za tym idzie — jego cena jest znacznie niższa, sięgając maksymalnie nieco ponad tysiąca.