Czy wiesz, czym są opony bieżnikowane? To inaczej popularne „nalewki” (nie mylić z rodzajem trunku). Opony bieżnikowane powstają na skutek regeneracji zużytych modeli. Mają jednak w sobie nowy bieżnik. A to właśnie ten element ma bezpośredni wpływ na przyczepność i komfort jazdy. Czy warto decydować się na zakup takich opon, które dostały drugie życie? Sprawdź to i poznaj wady oraz zalety tego specyficznego recyklingu ogumienia!
Co to znaczy, że opony są bieżnikowane?
Opony bieżnikowane to takie, które otrzymały na karkas (korpus) stalowy nową warstwę gumy z bieżnikiem. Można zatem taką oponę nazwać regenerowaną, a jeszcze inna nazwa to „nalewka”. Kluczowe znaczenie w kontekście tego, czy da się zregenerować używane ogumienie, ma jego stan. Opony muszą przejść szereg kontroli potwierdzających ich jakość. Poza tym, sama opona nie może mieć więcej niż 5 lat.
Opony bieżnikowane – co to oznacza w praktyce?
Zasadniczo można wyróżnić dwa sposoby otrzymywania opon regenerowanych:
- na zimno;
- na gorąco.
Co różni te metody i jaki wpływ mają na cenę modeli? Szczegółowy opis znajdziesz poniżej!
Opony „nalewki” – co to za metoda „na zimno” ?
Metoda sprowadza się do mechanicznego oczyszczenia starej opony i sprawdzenia jej stanu. Jeśli poziom zużycia jest akceptowalny i opona przejdzie pozytywnie kontrolę, można przystąpić do bieżnikowania. W przypadku sposobu „na zimno” wykorzystuje się gotowy pas gumy z wytłoczonym bieżnikiem. Opony bieżnikowane w ten sposób są klejone do korpusu stalowego ogumienia.
Opona bieżnikowana na gorąco, czyli jak?
Podobieństwo względem powyższej metody widoczne jest jedynie na poziomie kontroli stanu używanej opony. W kolejnym etapie pod wpływem wysokiej temperatury i wulkanizacji można nałożyć nową gumę na karkas. W dalszym etapie opona zostaje umieszczona w maszynie hydraulicznej. Ta pod wpływem ciepła i nacisku modeluje wzór bieżnika na oponie. Opony bieżnikowane na gorąco to sposób zarezerwowany raczej dla opon marek premium lub tych ze średnio wysokiej półki, ponieważ taki proces jest droższy.
Różnice w sposobach bieżnikowania opon – na co mają wpływ?
Najistotniejszym czynnikiem dla wielu klientów jest ostateczny koszt, jaki poniosą za regenerację opon. Klejenie nowego i gotowego już bieżnika do korpusu jest tańsze. Dlatego opony bieżnikowane metodą „na zimno” mają bardziej przystępną cenę. Sposób z użyciem wulkanizacji jest droższy i dlatego będzie najbardziej opłacalny w przypadku regenerowania wysokiej jakości opon. Niektórzy uważają, że daje on też ogumieniu większą trwałość.
Cechy charakterystyczne opon bieżnikowanych
To, że są zwolennicy i przeciwnicy takich produktów, jest jasne. Jakie wady i zalety można wskazać, mówiąc o regenerowanych oponach? Warto przyjrzeć się pozytywnym i negatywnym cechom.
Jakie plusy ma opona bieżnikowana?
Przede wszystkim – bieżnik w oponie jest nowy. Dzięki temu poprawisz:
- przyczepność podczas jazdy;
- drogę hamowania;
- utrzymywanie pojazdu w zakrętach.
Auto jest też stabilniejsze na śliskiej nawierzchni. Proces bieżnikowania może być też przeprowadzany nawet 3 razy. Kolejna zaleta to większa głębokość bieżnika, dzięki czemu aquaplaning jest minimalny. Zyskasz zatem lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy w kałużach. Opony bieżnikowane są też tańsze od zupełnie nowego ogumienia o ok. 30%.
Minusy opon bieżnikowanych
Co prawda na ogumienie zakładany jest nowy bieżnik, ale nie wpływa to znacząco na jego żywotność. Zazwyczaj ściera się on szybciej niż w świeżo wyprodukowanych egzemplarzach. Jest w tym przypadku większe ryzyko uszkodzenia korpusu, bo ma on już za sobą kilka lat eksploatacji. Wadą może być też czasem hałas w czasie jazdy. O ile nowy bieżnik jest przyczepny, o tyle przy nabieraniu prędkości może ci towarzyszyć wyższy poziom dźwięku niż podczas jazdy na nowych oponach.
Opony bieżnikowane a teorie spiskowe i mity
Niestety, przez wiele lat wokół opon bieżnikowanych narosło wiele mitów. Wpływ na to miały negatywne doświadczenia użytkowników, felerne sztuki wypuszczone na rynek lub po prostu zmyślone historie. Oto kilka z takich teorii, które – co ważne – nie mają związku z prawdą:
- opony bieżnikowane nie nadają się do napędu 4×4 (rzekome problemy z przenoszeniem napędu);
- nie da się ich wyważyć;
- „nalewki” nadają się tylko do ciężarówek;
- opona bieżnikowana może wybuchnąć podczas jazdy.
Opony bieżnikowane – czy warto je kupić?
Jeśli spojrzysz z czysto ekonomicznego punktu widzenia – ma to sens. Opony bieżnikowane w popularnych rozmiarach można kupić w cenie nieprzekraczającej 500 zł za komplet. Spore znaczenie ma jednak to, do czego służyć pojazd. Najbardziej opłaca się taki zabieg w oponach do pojazdów ciężarowych, gdzie można nakładać nowy bieżnik nawet 3 razy na ten sam karkas. Jednak auta o zacięciu sportowym powinny być raczej wyposażone w nowe opony. Jeśli nasz artykuł zachęcił cię do zakupu opon bieżnikowanych, to pamiętaj, by kierować się opiniami o producencie. Jeśli na swoje ogumienie daje gwarancję i nie ukrywa swojej marki, masz większą szansę powodzenia. Nie kupuj raczej opon anonimowych i niesprawdzonych producentów, bo oszczędność może się okazać tylko pozorna.