Opony niskoprofilowe mają płaską ścianę boczną. Współczynnik kształtu szerokiego ogumienia jest mniejszy niż 80 lub 50%. Stosowanie tego rodzaju ogumienia ma wpływ nie tylko na wygląd pojazdu, ale także na jego osiągi, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dowiedz się więcej na ten temat z naszego tekstu!
Opony niskoprofilowe – czym właściwie są?
W trakcie poszukiwania opon kierowcy zwracają uwagę przede wszystkim na trzy czynniki – wysokość bieżnika, szerokość opony i średnicę felgi. To właśnie te parametry odgrywają kluczową rolę przy dobieraniu właściwego rozmiaru ogumienia. Do czego konkretnie się odnoszą?
Wartość wysokości bieżnika określa stosunek wysokości do szerokości przekroju opony. Należy zaznaczyć, że nie jest to wartość bezwzględna i opisuje zależność procentową. Przykładowo przy ogumieniu o wymiarach 205/55 R16 ma szerokość 205 mm, wysokość ściany bocznej równa się 55 procent. Właśnie ze względu na to, że stosunek jest mniejszy niż 80 procent, profil opony określa się o niskim lub szerokim przekrojem.
Różnice pomiędzy niskoprofilową a standardową odmianą
Praktycznie każdy rodzaj opon ma na ścianie bocznej kod, w którym są zawarte wiadomości na temat współczynnika kształty opony i stosunku szerokości do wysokości. Jak wspomniano wcześniej, ogumienie niskoprofilowe ma niższy współczynnik kształtu i krótszą ściankę boczną. Z kolei odmiana SL – Standard Load, ma zazwyczaj wyższy współczynnik kształtu i wyższą ściankę boczną.
W jaki sposób rozpoznać poszczególne odmiany
Kluczem jest umiejętne rozszyfrowywanie kodu znajdującego się na ściance bocznej opony. Standardową formą zapisu jest format, na przykład P215/65 R15. Parametr R odnosi się do rozmiaru felgi, natomiast P oznacza, że konkretna maszyna, jest pojazdem osobowym – następujący po niej numer to oznaczenie szerokości przekroju opony, czyli 65.
Oznacza to, że wysokość opony stanowi 65 procent szerokości. W momencie, kiedy wartość jest niższa niż 50, to możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z ogumieniem typu niskoprofilowego. Ostatnim aspektem, są kwestie estetyczne. Pojazdy z oponami niskoprofilowymi wyglądają bardziej sportowo i dynamicznie.
Zalety opon niskoprofilowych
Pierwszą z nich jest lepsza sterowność. Sztywniejsze ścianki boczne opony niskoprofilowej w połączeniu z większą powierzchnią styku ogumienia z podłożem dają znacznie lepszą przyczepność i szybszą reakcję kół.
Drugą zaletą jest większa wydajność spalania paliwa. Charakterystyka opon niskoprofilowych w połączeniu z prostym wzorem bieżnika sprawi, że ogumienie ma niższy opór toczenia. Bezpośrednio przekłada się to na efektywniejsze zużycie paliwa.
Stosowanie opon niskoprofilowych będzie wiązało się też z krótszym czasem hamowania. Wraz z większymi felgami, mniejsza ilość miejsca zajmowanego przez niskoprofilowe opony może być zrekompensowana instalacją obszerniejszego osprzętu hamulcowego. Przełoży się to na wyższy poziom bezpieczeństwa.
Niebagatelną zaletą jest też atrakcyjny wygląd pojazdu z oponami niskoprofilowymi. Cienkie ogumienie prezentuje się fantastycznie. Nadaje autu sportowego wyglądu, a także lekkości. Niskoprofilowe ogumienie świetnie się prezentuje także w trakcie jazdy. Dzięki niemu auto płynnie sunie po drodze.
Wady opon niskoprofilowych
Do wad tej odmiany zalicza się negatywny wpływ na stan techniczny zawieszenia. Dzieje się tak ze względu na niedużą odległość pomiędzy pojazdem a drogą. To właśnie dlatego zawieszenie pochłania większość wstrząsów.
Guma o niskim profilu może też wpłynąć na szybsze zużycie się felg lub ich uszkodzenie. Ma to miejsce dlatego, że uderzenie w dziurę, czy krawężnik nie jest mocno amortyzowane przez ogumienie. Z tego powodu felga może się wygiąć, a opona przebić.
Minusem jest też szybsza utrata powietrza. Pomimo że nie jest to uważane za powszechne zjawisko, może się zdarzyć, że dętka o niskich ściankach w przypadku naruszenia jej struktury w znacznie krótszym odstępie czasu będzie tzw. flakiem. To dlatego, że do jej wypełnienia nie potrzeba aż tak dużo powietrza, jak w przypadku standardowych odmian.
Inną słabością jest słaba przyczepność na drogach o nieregularnej powierzchni. Prosty bieżnik ogumienia nie jest dostosowany do jazdy po wertepach, żwirze, czy nawierzchni z licznymi dziurami. Ponadto problemy może sprawić też śnieg i lód.
Na co zwrócić uwagę, kupując i użytkując opony niskoprofilowe?
Przed zdecydowaniem się na konkretny model opon niskoprofilowych, trzeba zwrócić uwagę na kilka kwestii. Pierwszą z nich jest indeks prędkości. Jego wartość może być wyższa niż prędkość maksymalna podana w dowodzie rejestracyjnym, ale nie może być niższa niż prędkość maksymalna. Wyjątkiem od tej zasady są opony zimowe.
Innym ważnym aspektem jest to, żeby zadbać o właściwą przerwę między błotnikiem a oponą. Dzięki temu nie zostaną ograniczone parametry związane ze sterownością i mechaniką pojazdu.
Następną kwestią, jest przeanalizowanie specyfiki pojazdu pod kątem prędkości i obciążenia. Kryterium oceny powinien być również obwód toczny lub wymagana szerokość obręczy. Umożliwi to zawęzić spektrum poszukiwań i wybrać odpowiednie ogumienie.
Ostatnia rzecz jest już bezpośrednio związana z użytkowaniem opon – mowa tutaj o regularnym weryfikowaniu poziomu ciśnienia w ogumieniu. Zbyt wysokie może doprowadzić do pogorszenia komfortu jazdy, a zbyt niskie do przegrzania i następnie uszkodzenia motoru. Przy precyzyjnie uregulowanym ciśnieniu pojazd będzie łatwiejszy do prowadzenia.
Montaż ogumienia o niskim profilu – ważne kwestie
Kluczowym aspektem jest sprawdzenie, czy połączenie opony z felgą jest zatwierdzone dla konkretnego pojazdu. Rozmiary, które będzie można zastosować w konkretnym przypadku, powinny być podane w tzw. dokumencie CoC – Certification of Conformity. To część papierów wydawanych wraz z zakupem auta. Można się po nie również zgłosić bezpośrednio do producenta.
Czy warto zdecydować się na opony niskoprofilowe?
Będzie to zależało przede wszystkim od oczekiwań względem ogumienia. Sprawdzą się w przypadku, gdy ktoś chce cieszyć się płynną jazdą i wykorzystać pełen potencjał posiadanego pojazdu – włączając w to jego atrakcyjny wygląd.
Zamierzając zakupić te rodzaj opon, trzeba też się przygotować do ewentualnej modernizacji zawieszenia, zainstalowania większych felg i hamulców, a także sprawdzenia dokładnych wymiarów. W tym przypadku warto zdecydować się na opony niskoprofilowe.