Jaki piękny byłby świat, gdyby opony się nie przebijały. Wyobrażasz sobie jednak podróżowanie na twardych plastikowych obręczach? A co powiedzieć o hamowaniu na takich kołach? Może lepiej nie iść w tę stronę… Producenci nie bez przyczyny stawiają na ogumienie do kół samochodowych, które nie tylko ma świetną przyczepność, lecz także tłumi drgania. Ma ono jednak zasadniczą wadę – przebija się. Dlatego właśnie wymyślono opony typu run flat. Czy to wystarczające i odpowiednie rozwiązanie na wypadek przebicia?
Run on flat – czy taka opona jest nieprzebijalna?
Trzeba powiedzieć sobie wprost, że nie. I zupełnie nie chodzi o to, by taka konstrukcja była całkowicie odporna na wbijanie się w nią ostrych elementów. Efekt jest jednak bardzo podobny. Pojęcie bazuje na utrzymywaniu ciśnienia lub jednakowego poziomu z pozostałymi kołami w aucie. W praktyce jest tak, że po przebiciu takiego koła możesz przejechać maksymalnie do 200 kilometrów bez przekraczania 80 km/h i nie dojdzie do uszkodzenia felgi. Jeśli naprawdę masz dobre ogumienie run flat, to nie spostrzeżesz się, że coś jest nie tak i dopiero czujniki ciśnienia w kołach zasygnalizują problem.
Technologia run flat – oznaczenie na oponach
Producenci stosują różne symbole, które mają na celu pokazanie, że na takiej oponie da się jeździć po przebiciu. Zazwyczaj jest to skrót „ROF” lub „RunOfFlat”. Jeśli właśnie takie oznaczenie umiejscowione jest na profilu opony, to spokojnie możesz zaopatrzyć się w taki produkt. Masz dzięki temu pewność, że ten rodzaj ogumienia umożliwia jazdę bez większych trudności nawet po przebiciu.
Na czym polega konstrukcja run of flat?
Chociaż na przestrzeni lat istniały trzy sposoby na zapewnienie trwałości ogumienia po przebiciu, w praktyce stosuje się jedynie dwa. Jak zatem działają opony run flat i dlaczego można na nich jeździć po utracie ciśnienia? Konstrukcja opiera się na obecności dodatkowej gumy w profilu opony lub pierścieniu na całej długości obręczy. Aby zrozumieć zasady działania tych konstrukcji, warto je bardziej szczegółowo opisać.
Jak działa amortyzacja w oponach run of flat?
Pierwsza z nich, czyli wzmocniona konstrukcja z pasem gumowym w okolicach profilu, zapewnia amortyzację opony na skutek utraty ciśnienia. Pod wpływem przebicia opona nie flaczeje i nie zmienia diametralnie swojego kształtu. Dzięki temu możliwe jest dalsze poruszanie się autem na takim kole. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniu prędkości do granicy deklarowanej przez producenta, żeby opona nie została zdjęta z rantu felgi na zakręcie.
Pierścień nośny w oponach run flat
Inny sposób na uzyskanie ogumienia run of flat to zastosowanie pierścienia nośnego. Dzięki niemu koło pozbawione ciśnienia powietrza nie zmniejsza mocno swojej twardości i możliwa jest jazda na nim na określonym dystansie. Pierścień chroni przed zejściem opony z felgi i dodatkowo zapobiega przecinaniu ogumienia przez rant felgi.
Niewykorzystywana obecnie technologia, o której wspomnieliśmy powyżej, polega na obecności warstwy uszczelniającej. Aktywowana jest w momencie przebicia i zapobiega utracie ciśnienia. Jednak ze względu na trudności w wyważaniu i większy ciężar trudno było wprowadzić je do obiegu równie skutecznie jak dwa wymienione wcześniej sposoby.
Opony run flat – opinie o ich eksploatacji. Czy warto kupić?
Szukając komentarzy na temat opisywanego ogumienia, znajdziesz wiele głosów za i przeciw. Warto zacząć od korzyści, jakie idą w parze z zakładaniem opony run flat na obręcze kół.
To przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort jazdy po przebiciu ogumienia. Im wyższa prędkość pojazdu, tym trudniej nad nim zapanować w momencie nagłej utraty ciśnienia w jednej z opon. Taka awaria to praktycznie pewna kolizja, szczególnie podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Poza tym, po najechaniu na ostry przedmiot (gwóźdź) nie ma konieczności zatrzymywania się w celu wymiany opon. Dalsza jazda jest możliwa nawet przez 200 km. Ma to znaczenie, jeśli akurat podróżujesz w strugach deszczu lub w zimowych warunkach. Opona run flat to w praktyce także brak konieczności wożenia ze sobą koła zapasowego.
Jakie są wady opon z systemem run flat?
A co można powiedzieć o wadach takiego rozwiązania? To przede wszystkim wyższa cena zakupu. Dla kierowców jest to niejednokrotnie decydujący czynnik, na który zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Poza tym niektóre modele wyposażone w tę technologię nie podlegają naprawie i trzeba je po przebiciu wymienić na nowe egzemplarze. A nawet jeśli akurat będziesz w posiadaniu możliwych do naprawy rodzajów ogumienia, to nie zawsze w twojej okolicy znajdzie się warsztat, który będzie w stanie wymienić tego typu oponę. Niektórzy mogą narzekać sam komfort jazdy, ponieważ takie opony są twardsze i generują większy hałas od tradycyjnych.
Opony run flat czy standardowe – jaką decyzję podjąć?
Jeśli napiszemy, że „to zależy”, raczej będzie to mało pomocne. Postaramy się zatem podać argumenty za podjęciem decyzji o kupnie lub rezygnacji z opon nieprzebijalnych. Opony run flat zdecydowanie najbardziej przydają się w autach luksusowych, które najczęściej pokonują długie dystanse ze sporymi prędkościami. Nie oznacza to oczywiście, że nie można ich zakładać do aut miejskich, jednak najczęściej ich zasadnicze zalety nie zostaną wykorzystane. W warunkach miejskich przecież bardzo łatwo jest zmienić oponę lub znaleźć zakład wulkanizacyjny i nie jeździ się z dużymi prędkościami. Dlatego na długie dystanse i do komfortowych aut – będzie to dobry wybór. W innych wypadkach chyba nie warto kupować opon run on flat.
Opony run flat to niezwykle ciekawy typ ogumienia, który będzie idealny podczas długich i wymagających tras. To w praktyce nieprzebijalny rodzaj opon, dlatego może się on przydać w czasie ekstremalnej jazdy. Dzięki swojej charakterystyce opona runflat pozwoli na dalszą jazdę, nawet gdy zostanie uszkodzona.
Najczęściej zadawane pytania
Co to są opony typu run flat?
Opony run flat to rodzaj ogumienia, który umożliwia kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu i utracie ciśnienia. Po przebiciu takiej opony można przejechać nawet do 200 kilometrów (bez przekraczania 80 km/h) i nie dojdzie do uszkodzenia felgi.
Ile kosztuje opona run flat?
Opony run flat są droższe od standardowego ogumienia. Cena za oponę tego typu waha się od ok. 300 do nawet 800 zł (np. Continental SportContact 7) za sztukę.
Po czym poznać opony Run Flat?
Poszczególni producenci stosują różne oznaczenia opon typu run flat. Na przykład marka Bridgestone stosuje oznaczenie „RFT”, Continental – „SSR”, Goodyear – „EMT” lub „ROF”, Michelin – „ZP” lub „PAX”.