Za pierwszą na świecie oponę zimową, która była seryjnie produkowana, uznawana jestNokian Kelirengas sprzed ponad 85 lat. Od tego czasu takie ogumienie zyskało sporą popularność i jest wręcz niezbędne.
Budujące jest, że ogromna większość kierowców zdaje sobie sprawę, że musi dostosować ogumienie do warunków na drodze. Ponad 90% konsumentów pytanych przez jedną z firm oponiarskich deklaruje potrzebę zmiany na opony zimowe i letnie. Jednak jeden z przedstawicieli firm ubezpieczeniowych zaznacza, że niedostosowanie ogumienia do warunków stanowi spory procent przyczyny wszystkich wypadków. Jakie powinny być zimowe opony, aby uniknąć ryzykownych sytuacji na drodze? Sprawdź!
Zimowe opony i ich zmiana z letnich – kiedy wymienić opony?
Odwiecznym problemem kierowców jest wyznaczenie odpowiedniego momentu na zmianę ogumienia. Jedni czekają do przymrozków, inni zaś robią to na jesieni. Jeszcze inni jeżdżą na letnich oponach aż do pierwszych opadów śniegu. Kto ma rację? Kluczową rolę odgrywa temperatura. Opony letnie notują spadek swoich właściwości i wydłużenie drogi hamowania podczas jazdy poniżej 7oC i wówczas powinieneś pomyśleć nad zmianą na opony zimowe. Najlepiej jest zmienić opony, gdy temperatura zaczyna utrzymywać się na poziomie zbliżonym do opisywanego lub jest niższa.
Czy opony zimowe są obowiązkowe?
Krótko mówiąc – nie. Dlaczego więc ogromna większość kierowców je zakłada? Świadomi kierujący chcą dostosować poziom bezpieczeństwa do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. To jest jednak nie tylko przejawem rozsądku, lecz również już obowiązkiem kierowcy. Każdy kierujący pojazdem jest zobowiązany do utrzymywania go w stanie technicznym, który umożliwia bezpieczne poruszanie się bez względu na warunki. Obejmuje to również ogumienie. Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale zdecydowanie warto je mieć.
Tak sytuacja ma się oczywiście w Polsce. Wybierając się gdziekolwiek za granicę, należy koniecznie zapoznać się z prawodawstwem kraju, do którego się wybieramy. Szczególnie że wszyscy nasi sąsiedzi (poza Ukrainą) obowiązek wymiany opon na zimowe wprowadzili.
Przy niskich temperaturach należy zmienić koła letnie na zimowe w:
- Niemczech,
- Czechach,
- Słowacji.
Natomiast na Litwie i Białorusi należy przeprowadzać zmianę opon po określonej dacie.
Jakie są najlepsze opony zimowe?
Wybór jest spory i można wydzielić kilka kategorii. Jedną z nich jest stan danego modelu. Ogumienie może być:
- nowe;
- używane;
- bieżnikowane.
Ze względów bezpieczeństwa na drodze nie polecamy jednak wybierania używanych opon. Nawet jeśli ich bieżnik jest jeszcze głęboki, to ze względu na wiek guma może zrobić się twarda. A to wiąże się z mniejszą przyczepnością na śliskiej nawierzchni. Przy wyborze opon należy również wziąć pod uwagę indeks nośności i indeks prędkości.
Nowe opony zimowe – jakie wybrać do auta?
Zimówki różnią się też od siebie pod względem przystosowania do warunków. W tej klasie są dwa podstawowe typy:
- opona alpejska;
- opona nordycka.
Czym różnią się od siebie i w jakich miejscach będą optymalne?
Opona typu alpejskiego – tradycyjne rozwiązanie na zimę
Takie opony zimowe projektowane są z myślą o łagodnych zimach. Dodatkowo bardzo dobrze radzą sobie z:
- wgryzaniem się w śnieg;
- odprowadzaniem błota pośniegowego;
- jazdą po śliskiej nawierzchni.
Jednym z krajów, do których trafiają opony alpejskie, jest Polska. Producenci dostosowują ogumienie zimowe do tras odśnieżonych, na których jednak jest także błoto pośniegowe. Takie produkty dobrze poradzą sobie również na mokrej i chłodnej nawierzchni.
Opona typu nordyckiego – coś na prawdziwe zimy
Dzięki takiemu ogumieniu nie musisz szukać kolców do jazdy po śniegu i lodzie. Opony nordyckie na zimę są przystosowane do bezpiecznej jazdy na ośnieżonych i oblodzonych trasach. Nie dziwi zatem ich nazwa, która sugeruje, że będą odpowiednie dla kierowców z krajów nordyckich. Sprawdzają się też w Kanadzie, Rosji i wszędzie tam, gdzie nie ma co liczyć na czarny asfalt w zimie.
Tanie opony zimowe czy dobre opony zimowe?
W branży oponiarskiej w dużej mierze płaci się za produkt, czyli opony zimowe, a nie za sam znaczek. W wielu przypadkach cena ma więc związek z jakością. Poznasz ją np. po widniejących na ogumieniu oznakowaniach. Jakich? Kluczowe dla rozszyfrowania ogumienia są znaki „3PMSF” i „M+S”. Pierwszy z nich przedstawia płatek śniegu zamknięty w obrysie góry z trzema wierzchołkami. Drugi to skrót od angielskiego „mud + snow”. Które z oznaczeń sugeruje, że to zimówki?
Płatek śniegu czy błoto i śnieg?
Zdecydowanie tylko pierwszy ze znaków, czyli „3PMSF”, oznacza, że oponę możesz traktować jako pełnoprawną zimówkę. Drugi symbol to w tłumaczeniu „błoto i śnieg”. Opona z takim znaczkiem w zasadzie nie gwarantuje jakości w zimie. Dowiadujesz się jedynie, że producent przeprowadzał testy w warunkach zimowych. Jeśli już decydujesz się na najtańsze opony zimowe, szukaj takich ze znaczkiem płatka śniegu w górach. Mimo że będą one nie najwyższych lotów, to jednak pamiętaj, że dostosowano je do stylu jazdy po błocie pośniegowym i śniegu lepiej niż te ze znaczkiem „M+S”.
Opony zimowe – ceny a przyczepność
Poznałeś już kilka rodzajów opon zimowych, które możesz kupić do swojego pojazdu. Teraz przedstawimy kilka poziomów cen oraz ciekawe modele opon. Gdzie kupić opony zimowe? Najprościej będzie to zrobić w sklepie internetowym. Za przykład niech posłuży jeden z bardziej popularnych rozmiarów, czyli 195/65 R15.
Najtańsze nowe opony zimowe – ceny
Jedne z tańszych, ale nowych opon na zimę to Lanvigator Snowpower. Kosztują one ok. 460 zł za komplet. To bardzo niska cena, biorąc pod uwagę, że są to pełne zimówki. Jednak, gdy już przyjrzysz się im dokładniej, zauważysz, dlaczego nie mają wygórowanej ceny. Jedną z przyczyn jest to, że te opony zimowe są dosyć głośne. Emitują hałas na poziomie 72 dB. Poza tym, w kategorii ekonomii otrzymały niską kategorię E, a podobna nota została wystawiona za zdolność jazdy po mokrej nawierzchni.
Dobrej jakości nowe opony zimowe – ceny
Podczas poszukiwań możesz trafić na niezwykle ciepło przyjętą przez kierowców oponę marki Dębica o oznaczeniu Frigo 2. Koszt kompletu to nieco ponad 730 zł. Jeśli chodzi o poziom hałasu, jest niższy od poprzednio opisanego Lanvigatora i wynosi 69 dB. Lepsza jest również klasa oporu toczenia (C). Na tym samym poziomie pozostaje przyczepność na mokrej nawierzchni (E). Według użytkowników to jeden z lepszych produktów klasy średniej.
Najtańsze opony bieżnikowane zimowe – ceny
Oczywiście, najmniej zapłacisz za opony samochodowe anonimowych producentów. Cena za cały komplet nie powinna przekraczać 350-400 zł. Oczywiste jest, że na fotografii prezentują się bardzo przyzwoicie, jednak jakość ich wykonania pozostaje niewiadomą. Trudno też oczekiwać deklaracji producenta na temat klas oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu.
Dobrej jakości zimowe opony bieżnikowane – ceny
Polecane przez użytkowników opony bieżnikowane nie należą do najdroższych. Dlatego wielu kierowców sięga właśnie po ogumienie, które zostało zregenerowane. Ciekawe egzemplarze możesz znaleźć w cenie od 550 do 600 zł za komplet. W takiej cenie zazwyczaj ujrzysz już nazwę marki, typ bieżnika i podstawowe informacje na temat produktu. Bieżnikowane opony zimowe nie są złym wyborem, jeśli tylko pochodzą od sprawdzonego producenta.
Jakie ciśnienie w oponach zimowych stosować?
Tutaj zdania są mocno podzielone, ale z pomocą przychodzą prawa fizyki. Ciśnienie gazu jest zależne od jego objętości i temperatury. I to właśnie ten ostatni parametr w zimie ma decydujący wpływ na poziom nabicia kół. Zimą częściej dochodzi do nagłych wahań ciepła, dlatego najlepiej napompuj koła o 0,2 bara więcej niż radzi producent. Pamiętaj, że wraz ze spadkiem temperatury spada również ciśnienie gazu.
Są osoby, które zastanawiają się, co będzie lepsze – opony zimowe czy całoroczne. Jak szybko rozwiązać ten problem? Opony zimowe są przeznaczone dla tych, którzy w zimie pokonują znaczne dystanse i mieszkają w miejscach, gdzie spada sporo śniegu. Natomiast egzemplarze całoroczne mogą być spokojnie używane przez tych, którzy często podróżują w miastach i na trasach, gdzie zaśnieżenie nie jest aż tak intensywne. Zimowe opony warto jednak mieć, bo Polska nadal jest krajem, gdzie zima może zaskakiwać kierowców…