W odróżnieniu od metalowego łańcucha pasek rozrządu wykonany jest z kauczuku. To tworzywo w połączeniu z innymi materiałami zapewnia mu pewną elastyczność. Nie ma też ryzyka, że element się rozciągnie. A za co odpowiada ta część w aucie? Pasek ma za zadanie przekazywać energię z wału korbowego na napęd rozrządu i wszystkie jego elementy ruchome np. koło zębate wałka rozrządu. Sprawdź, jakie są najmocniejsze paski rozrządu i dowiedz się, dlaczego powinieneś je regularnie wymieniać!
Jak zbudowane są paski rozrządu?
Istnieją 4 główne elementy wchodzące w skład budowy każdego paska. Są to:
- grzbiet z kauczuku syntetycznego;
- kord z włókna szklanego;
- zęby o różnych kształtach z kauczuku syntetycznego;
- dodatkowa powłoka wzmacniająca powierzchnię zębów.
Każdy pasek rozrządu jest skonstruowany w podobny sposób i ma właśnie te 4 elementy składowe. Mają one bezpośredni wpływ na jego właściwości.
Najmocniejsze paski rozrządu – skąd ich siła?
Trudno jest mówić o samym pasku bez uwzględnienia części, które razem z nim pracują. Jakie elementy sprawiają, że paski rozrządu spełniają swoje zadanie? Przede wszystkim, do pracy paska potrzebne są:
- koła zębate;
- napinacze;
- rolki prowadzące.
Grzbiet z kauczuku porusza się po bieżni napinaczy i rolek. Musi być więc odpowiednio śliski, by nie wytwarzać niepotrzebnego tarcia. Natomiast wzmacniane zęby wchodzą między elementy kół zębatych np. do pompy wtryskowej czy wałka rozrządu. Dlatego muszą być niezwykle mocne, by nie uszkodzić się pod wpływem pracy silnika.
Pasek rozrządu – sprawdź, jak prawidłowo go eksploatować
Podczas jazdy autem kierowca nie ma większego wpływu na funkcjonowanie paska. Jest on zamontowany na kołach, napinaczach i rolkach, więc jego położenie nie zmienia się. Trudno też go uszkodzić. Dlatego najistotniejszy jest sam montaż. Co zrobić z tym elementem przed założeniem na rozrząd? Nie zginaj paska rozrządu bardziej, niż zaleca to producent. Gdy wyjmiesz element z opakowania, nie staraj się go znowu tam włożyć. Odpowiedni naciąg paska też jest ważny i ma wpływ na jego żywotność.
Układ rozrządu – objawy zużycia części
Trudno ocenić, czy element ten uległ uszkodzeniu, zanim przyjrzysz się, w jakim jest stanie. Sam w sobie nie daje w zasadzie większych objawów. Jednym z wyjątków są dźwięki dobiegające spod pokrywy rozrządu, które mogą świadczyć o uszkodzeniu samego paska rozrządu, napinacza lub rolki. Nie powinieneś jednak zgadywać, że coś jest nie tak. Najlepiej będzie przyjrzeć się paskowi. Należy go bezwzględnie wymienić, jeśli:
- ma widoczne przetarcia na powierzchni;
- jest bardzo luźny;
- rozwarstwia się lub jego zęby się starły.
Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?
Aby nie doszło do zerwania paska rozrządu, koniecznie trzymaj się zaleceń producenta dotyczących cyklicznej wymiany rozrządu. Dobrym pomysłem będzie też delikatne skrócenie interwału, o którym możesz przeczytać w instrukcji. Przebieg 150 tysięcy kilometrów powinien zwiastować, że stary pasek rozrządu jest już do wymiany. Pamiętaj też, że nawet nieużytkowane zbyt często auto może wymagać wymiany paska. Kauczuk pod wpływem czasu traci swoje właściwości. Dlatego jeśli nawet nie osiągniesz zakładanego kilometrażu, a pasek masz już ponad 5 lat, to i tak powinieneś go wymienić.
Co wymieniać razem z paskiem rozrządu?
Najczęściej serwis napędu rozrządu obejmuje nie tylko założenie nowego paska. Inne elementy niekoniecznie zużywają się razem z nim. Jednak zaleca razem z paskiem warto dokonać zamiany takich części jak:
- rolki prowadzące;
- napinacze;
- pompa wody.
Oczywiście, nie zawsze będzie konieczne, by wymieniać te elementy na nowe. O tym powinien zdecydować mechanik. Jeśli znasz się na mechanice i możesz jednoznacznie ocenić stan paska i części, to podejmij się werdyktu samodzielnie.
Czym skutkuje zerwany pasek rozrządu?
O ile utrata ciągłości pasków klinowych nie jest zbyt alarmująca, o tyle zerwany pasek rozrządu może mieć naprawdę fatalne skutki. Czas otwarcia zaworów zmienia się, co jest skutkiem utraty napędu na kole zębatym wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do kolizji tłoków z zaworami. Taka usterka wywołuje poważne konsekwencje. Trzeba regenerować głowicę, a niekiedy nawet wymienić tłoki. Silnik nadaje się więc do kapitalnego remontu, który może kosztować tysiące złotych.
Czy wymienić pasek rozrządu samodzielnie, czy w warsztacie?
Napęd rozrządu możesz wymienić sam. Wiele zależy od miejsca w komorze i modelu, który masz. Będzie ci potrzebnych kilka kluczy nasadowych, płaskich, a także blokada rozrządu. W silnikach ustawionych wzdłużnie nie musisz zazwyczaj wyjmować dodatkowych elementów poza wiatrakiem chłodnicy. W jednostkach poprzecznych konieczne będzie zdjęcie koła i rozbiórka nadkola. Najtrudniejsze zadanie czeka właścicieli aut, których napęd rozrządu zlokalizowany jest od strony skrzyni biegów. Bez wyjmowania silnika się nie obejdzie.
Czy warto regularnie wymieniać pasek rozrządu? Oczywiście, że tak. Nawet gdy nie daje oznak zużycia, ale ma już ponad 5 lat, musisz pomyśleć o jego wymianie. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu? Cena potrafi się znacznie wahać. Jednak nawet nieco większy wydatek nie powinien cię zniechęcać. Koszt serwisu w porównaniu do kapitalnego remontu silnika to przecież niewiele, prawda?