Czym jest piasta koła i jak jest zbudowana? Kiedy należy wymienić łożysko koła? 

Jeśli chcesz, aby jazda samochodem była bezpieczna, musisz dbać o bieżącą kontrolę wszystkich jego części. Regularnie wymienianie tych, które najczęściej się zużywają, jest obowiązkiem każdego kierowcy. Jednym z elementów, na który musisz zwrócić uwagę, jest piasta koła. Potrafi się ona ścierać naprawdę intensywnie, dlatego nie możesz o niej zapomnieć w trakcie przeglądu u swojego mechanika. Za co odpowiadają piasty koła w samochodzie? Gdzie się znajdują i jak można się dowiedzieć, że coś jest z nimi nie tak? Po przeczytaniu artykułu będziesz wiedział o tej części swojego auta o wiele więcej!

Piasta koła – co to?

Łożysko i piasta są niezbędne, aby koło mogło się poruszać. Piasta koła, którą będziemy opisywać, znajduje się więc w każdym samochodzie. To część montowana na wale lub osi, obejmująca ten fragment koła. W większości współcześnie produkowanych modeli samochodów piasta jest zespolona z łożyskiem. Czasem jednak pojawiają się również takie piasty, które są w nie tylko wprasowane. To właśnie w tej sytuacji można wymieniać je oddzielnie. Jeśli są zamontowane na stałe, konieczna będzie wymiana całości łożyska, jeśli element po prostu zużyje się w trakcie jazdy.

Piasta i łożysko koła w samochodzie – jak się ją nakłada?

piasta koła - w samochodzie jak się ją nakłada

Po założeniu piasty i łożyska do koła zakręca się je za centralną zakrętką. To nie jest zwykły element! Musi być bowiem dodatkowo zabezpieczony przed samoistnym odkręcaniem. Jeśli wszystkie elementy są sprawne i nie ma wśród nich takich, które byłyby stare lub zniszczone, koła powinny dobrze trzymać się samochodu. Warto zwrócić uwagę na to, że podobna konstrukcja to taka, w której koła są zintegrowane z bębnem hamulcowym.

Czyszczenie piasty koła – kiedy należy przeprowadzić?

Czyszczenie piasty nie jest czymś, co musisz robić na co dzień. Tak naprawdę powinien zająć się tym twój mechanik. Warto ją wyczyścić przy okazji:

  • wymiany opon;
  • wymiany tarcz.

Pamiętaj, że czyszczenie piasty to czynność, która może pomóc podczas prac serwisowych. Jeśli w trakcie wymiany opon na zimowe zauważysz korozję, brud lub inne zniszczenie, może to oznaczać, że będziesz musiał wyczyścić piastę. Powinieneś to zrobić także wówczas, gdy wymieniasz tarcze. Piasta koła, jak i cała jego pozostała część, musi być wtedy czysta.

Piasta samochodowa – jak ją wyczyścić?

piasta koła - jak wyczyścić

Piasta koła może być czyszczona w sposób mechaniczny. Przede wszystkim, należy zetrzeć miejsca, w których pojawiła się korozja. To rdza jest zwykle największą zmorą tego elementu samochodu, ponieważ znacznie osłabia trwałość metalu. Jeśli pozbędziesz się korozji, zadbasz o żywotność piasty. W te miejsca możesz dotrzeć za pomocą pilnika i drucianych szczoteczek. W przypadku piasty unikaj jakichkolwiek smarów czy kosmetyków. Te mogą tylko zaszkodzić! Nie ufaj również do końca produktom, których zadaniem jest usunięcie rdzy. Często nie działają na tyle mocno, aby skutecznie pozbyć się jej w całości.

Uszkodzona piasta – objawy, które o niej świadczą

W trakcie jazdy słyszysz większy hałas niż zwykle? Być może to właśnie piasta koła jest uszkodzona. Łoskot będzie się wydobywał właśnie z tego elementu. Szum zazwyczaj zwiększa się, im wyższa jest prędkość twojego pojazdu. Stuki i metaliczne odgłosy również mogą sugerować nieprawidłowe działanie piasty. W takiej sytuacji możesz umieścić samochód na podnośniku, a następnie naprzeć na koło. Luz w nim powinien być kolejnym sygnałem, który powie ci, że coś złego może dziać się z piastą.

Krzywa piasta koła – objawy

piasta koła - krzywa, objawy

Gdy piasta koła zaczyna się przekrzywiać i wyginać, to zwykle znak, że jest z nią już bardzo źle. Takie łożysko prawdopodobnie będzie wymagało jak najszybszej wymiany, ponieważ będzie m.in. utrudniać prowadzenie samochodu (zwłaszcza podczas skręcania). Jeśli masz wrażenie, że ten opis dotyczy twojego samochodu, jak najszybciej udaj się do swojego mechanika, by wymienić tę część. Czy to oznacza, że usterka wynika ze stylu, w jakim jeździsz? Niekoniecznie, ponieważ całe łożysko razem z piastą po prostu ściera się w trakcie jazdy. Czasem także pochłania je rdza, zwłaszcza jeśli pojazd nie jest garażowany.

Osłona piasty koła – zadbaj o swój samochód

Chcesz, aby twój samochód był sprawny przez długi czas? Osłona piasty koła będzie świetnym pomysłem. Dzięki temu ograniczysz dopływ powietrza i wilgoci, a tym samym ograniczysz ryzyko, że piasta szybko pokryje się on rdzą. Pamiętaj, aby przed zakupem osłony sprawdzić, czy na pewno pasuje ona do modelu twojego auta. Rozmiar kół napędowych może nieznacznie różnić się w zależności od modelu. Za tego typu osłonę będziesz musiał zapłacić ok. 150-400 zł. Cena zależy m.in. od modelu pojazdu, jego popularności, rocznika i wartości. Z tego powodu warto wybierać takie pojazdy, których części zamienne są stosunkowo tanie.

Piasta koła – ile kosztuje wymiana?

piasta koła - ile kosztuje wymiana

Ile kosztuje wymiana piasty koła? W niektórych warsztatach będziesz musiał zapłacić ok. 60 zł za robociznę od jednej sztuki. Czasem jednak koszt ten może wzrosnąć nawet do 500 zł w sklepie motoryzacyjnym w zależności od producenta części samochodowych. Musisz pamiętać, że piastę koła powinno się wymieniać co 100 tys. km. Sama piasta to koszt od ok. 25 zł do nawet kilkuset złotych w zależności od marki samochodu. W przypadku osłony także wiele zależy od modelu samochodu. Jeśli masz taką możliwość, poproś swojego mechanika, aby odpowiednio dobrał produkt. Dzięki temu zyskasz pewność, że wszystko będzie do siebie pasowało.

Piasta i łożysko koła to elementy, o których warto przypomnieć sobie, zanim się zużyje. Regularna wymiana po ok. 100 tys. km powinna wystarczyć. Pamiętaj jednak, aby sprawdzać, czy ta część nie rdzewieje. Gdy pojawia się korozja, możesz mieć problem z komfortową jazdą, a nawet może doprowadzić to do awarii auta. Jeśli zauważysz któryś z wymienionych w tekście objawów, nie lekceważ ich i odwiedź mechanika.

Dodaj komentarz