Co to jest planowanie głowicy?
Najprościej rzecz ujmując, planowanie głowicy to wyrównanie powierzchni stykowej między głowicą silnika a jego blokiem. Zazwyczaj używa się do tego frezarek lub szlifierek magnetycznych. Dobór urządzenia zależy od jednostki napędowej i materiału wykorzystanego do produkcji. Planowanie głowicy silnika jest czynnością niezwykle precyzyjną i musi zostać wykonane z odpowiednią dokładnością, aby komora spalania była szczelna i płyn chłodniczy nie przedostawał się do medium smarującego.
Dlaczego trzeba planować głowicę? Czy szlifowanie głowicy jest konieczne?
Po zdjęciu głowicy i usunięciu uszczelki prawdopodobnie zauważysz niedoskonałości na powierzchni stykowej. Demontaż tej części wiąże się z powstaniem odkształceń, które należy zniwelować. To prawda, że materiał pomiędzy blokiem silnika a głowicą dodatkowo zapewnia szczelność połączenia, jednak do perfekcyjnej pracy silnika konieczne jest dodatkowe szlifowanie głowicy. W przeciwnym wypadku mogłoby dojść do przedostawania się płynu chłodniczego, krążącego w kanałach silnika, do oleju.
Kiedy wykonuje się planowanie głowicy? Sprawdź, czy wymiana uszczelki jest konieczna
Co ważne, polerowanie powierzchni głowicy planuje się zazwyczaj przy szeroko zakrojonym remoncie jednostki. Najczęściej motywacją do demontażu głowicy jest wymiana uszczelki między blokiem a głowicą. Konieczność zmiany tego elementu zachodzi w momencie, gdy zauważysz spory ubytek płynu chłodniczego. Oznacza to powstanie nieszczelności. Niektórzy kierowcy decydują się na zmianę uszczelki i planowanie głowicy, gdy dokonują gruntownych modyfikacji jednostki napędowej celem zwiększenia jej mocy.
Zdjęcie większej warstwy materiału z głowicy powoduje zwiększenie ciśnienia sprężonego powietrza. Dzięki temu możliwe jest podniesienie mocy silnika. Ważne, aby wykonać inne niezbędne modyfikacje przy tym zabiegu. Samo splanowanie może spowodować jedynie powstanie zjawiska spalania stukowego.
Na czym polega planowanie głowicy silnika?
Jeśli mechanik, który wykonuje dla ciebie usługę serwisową, nie ma odpowiednich narzędzi, oddaje głowicę do specjalistycznego zakładu obróbczego. Twoja głowica jest wtedy czyszczona i poddawana szlifowaniu za pomocą specjalnej maszyny do obróbki płaszczyzn metalowych. Zostaje zamocowana na stole roboczym i po naniesieniu odpowiednich parametrów dochodzi do zdjęcia odpowiedniej warstwy materiału. Użycie urządzeń automatycznych powoduje, że planowanie głowicy silnika jest przeprowadzone odpowiednio. Procesy planowania i regeneracji głowicy po usterce rozrządu trwa zwykle 1-2 dni, w niektórych przypadkach może wydłużyć się do 3-4 dni.
Planowanie głowicy domowymi metodami
Czy warto wykonywać ten proces samodzielnie? W zdecydowanej większości przypadków odpowiedź brzmi: nie. Jeśli nie masz odpowiednich urządzeń szlifierskich, lepiej się za to nie zabieraj. Musi być ono wykonane z ogromną dokładnością. Przy jego przeprowadzaniu należy również zdemontować uszczelniacze i zawory. Masz do dyspozycji jedynie papier ścierny? W ogóle nie bierz tego pod uwagę.
Koszt takiego zabiegu w zakładzie obróbczym zaczyna się zazwyczaj od 100 zł, a masz pewność, że jest wykonany, jak należy. Cena może jednak wzrosnąć w zależności od rodzaju elementu i liczby potrzebnych do zeszlifowania części. W przypadku większych głowic lub oddania do planowania dwóch, które pochodzą z silnika widlastego, koszt z pewnością będzie nieco większy.
Jednak bez względu na to, czy za planowanie głowicy zapłacisz 100 czy 150 zł, warto oddać ją w ręce fachowca. Nieprawidłowe wykonanie tej pracy będzie skutkowało ponownym podniesieniem głowicy i wymianą uszczelki pod głowicą razem z kolejnym planowaniem.