Płyny, które wlewamy do samochodu
N wspomnienie o smarowaniu jednostki napędowej, na myśl zapewne przyszedł ci olej. I nic dziwnego, bo jest on niezastąpiony i niezbędny do pracy silnika. Nie jest tu mowa o prawidłowej pracy, a w ogóle o możliwości funkcjonowania. Bez tego medium silnik uległby trwałemu uszkodzeniu po krótkim czasie od uruchomienia. Poziom oleju sprawdza się na bagnecie, którego koniec umiejscowiony jest w bloku silnika. Zasadniczo wyróżnia się 3 rodzaje tego typu płynów w aucie:
- mineralne;
- półsyntetyczne;
- syntetyczne.
Charakterystyka olejów silnikowych
Pierwszy z wymienionych stosowano w silnikach produkowanych w zeszłym wieku. Płyny w samochodzie musiały dopasować się do poziomu szczelności jednostki, a olej mineralny jest bardzo gęsty i świetnie sprawdzał się do tworzenia filmu olejowego w starych konstrukcjach. Przydaje się też w nowszych autach, których jednostki zaczynają pobierać sporo oleju.
W nieco nowszych konstrukcjach stosuje się oleje półsyntetyczne. Ich bazą jest medium mineralne, a w niewielkim stopniu zawierają dodatki syntetyczne. Tego rodzaju płyny samochodowe stanowią alternatywę dla olejów syntetycznych ze względu na niewiele gorsze właściwości smarne i niższą cenę.
Ostatnim rodzajem płynów w aucie tego typu są oleje syntetyczne. Mogą pracować w wyższych temperaturach silnika, zapewniając mu odpowiednie smarowanie. Dzięki stałemu rozwojowi obecnie stosowane syntetyki nie odkładają się w silniku w postaci nagaru w takim stopniu, jak mogą to robić pozostałe oleje. Płyny w samochodzie umożliwiające smarowanie jednostki powinno się zmieniać co 15 000 km lub raz w roku. Zmiany oleju dokonuje się poprzez spuszczenie go specjalnym otworem w misie olejowej i nalanie świeżego poprzez korek umieszczony w okolicy pokrywy zaworów. Ma oznaczenie oliwiarki z kropelką cieczy.
Chłodnicze płyny w aucie
Kolejną nie mniej ważną kategorią płynów, które wlewamy do samochodu, są płyny chłodnicze. Oczywiście używa się ich w pojazdach chłodzonych cieczą, jednak ich liczba jest przygniatająco wysoka w porównaniu do tych studzonych powietrzem. Płyny samochodowe z tej kategorii wypełniają obieg umożliwiający nie tylko utrzymywanie jednostki w stałej temperaturze, ale również nagrzewanie wnętrza pojazdu poprzez nadmuch. W aucie, płyn chłodniczy należy sprawdzać regularnie, oceniając jego ilość na podstawie poziomu widocznego w zbiorniczku wyrównawczym. Zazwyczaj określony jest na nim poziom minimalny i maksymalny cieczy.
Oznaczenia płynów w aucie
Oznaczenia płynów chłodniczych w samochodzie mogą się różnić w zależności od producenta. Najczęściej jednak na korku wlewu widoczny jest znak termometru i grafika parującej cieczy, trójką z termometrem w środku lub dłoń i pod nią linie określające gorącą ciecz. Warto pamiętać, że zbyt niski poziom płynu chłodniczego może grozić przegrzaniem jednostki napędowej. Jeśli widzisz ubytek tej cieczy, może to oznaczać nieszczelność przewodów, chłodnicy lub uszkodzoną uszczelkę pod głowicą.
Płyn hamulcowy
Tego typu płyn w samchodzie wypełnia układ hamulcowy i odpowiada za wytworzenie w nim ciśnienia umożliwiającego kontrolę nad tłoczkami zacisków. Zazwyczaj odpowiednia ilość wynosi około 1 litra w zależności od auta. W wielu przypadkach ten sam płyn samochodowy kontroluje pracę pedału sprzęgła, więc nieszczelność układu hydraulicznego może prowadzić do trudności z wrzucaniem biegów. Stan płynu hamulcowego w aucie sprawdza się na podziałce zbiorniczka wyrównawczego. Jego kolor jest zazwyczaj mieszaniną koloru brązowego i żółtego. Jeśli zmienia się na szary czas na zmianę.
Olej w skrzyni biegów
W zależności od modelu auta może występować konieczność regularnej wymiany płynu w samochodzie o właściwościach smarujących w okresach 40-60 tys. kilometrów. Zalecenia producentów mogą się różnić głównie ze względu na rodzaj skrzyni biegów. Automaty potrzebują regularnej wymiany tego typu płynu samochodowego z użyciem dedykowanych produktów. W skrzyniach manualnych niejednokrotnie dopuszcza się jedynie dolewanie oleju, bez konieczności jego wymiany. Ubytki tego płynu skutkują zacieraniem się przekładni i w konsekwencji jej zniszczeniem.
Jak widać, istnieje wiele płynów, które wlewamy do auta. Poza wymienionymi powyżej są to: płyn do spryskiwaczy i do wspomagania układu kierowniczego. Należy konsekwentnie sprawdzać ich stan i utrzymywać ich właściwy poziom. W ten sposób można skutecznie przedłużyć eksploatację pojazdu bez konieczności zmagania się z poważnymi usterkami. Ubytek któregoś z opisywanych płynów samochodowych oznacza zazwyczaj początek problemów z autem.