Czy dałoby się osadzić silnik na ramie samochodu i na sztywno przykręcić go do jego konstrukcji? Oczywiście, że tak, ale jazda takim autem nie byłaby zbyt przyjemna. Poza tym sztywne zespolenie sprzyjałoby usterkom. Dlatego konstruktorzy zrozumieli, że podobnie jak w przypadku amortyzacji karoserii, silnik też musi posiadać tłumienie drgań. Tę rolę spełniają poduszki silnika, które montuje się w kilku miejscach, zależnie od zaawansowania jednostki i jej budowy. Oto co musisz wiedzieć o poduszkach silnika w aucie, by rozpoznać ich usterkę!
Jak działają poduszki pod silnik?
Jak sama nazwa wskazuje, kluczowe dla ich działania jest tłumienie drgań. Poduszka pod silnikiem jest przydatna podczas uruchamiania i wyłączania silnika, przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Dzięki temu, że jest ich kilka, jednostka napędowa w każdych warunkach ma odpowiednie tłumienie i nie przekazuje ich na karoserię. W gruncie rzeczy chodzi więc o odczucia kierowcy i pasażerów podczas jazdy.
Zerwana poduszka silnika w starszych modelach będzie dawała wyraźne znaki w postaci stuków i nieprzyjemnych wibracji. W nowszych, szczególnie tych, gdzie sterowanie odbywa się pneumatycznie lub przy pomocy elektromagnetycznych siłowników, odpowiedni komunikat pojawi się na desce rozdzielczej.
Poduszki silnika – typy części wykorzystywane w autach
Najprostsze i niekoniecznie najgorsze są najstarsze znane rozwiązania do amortyzacji jednostek napędowych. Składają się z metalowej konstrukcji, gumowego środka i rdzenia, a wszystko to tłumi drgania i pozwala na kontrolowany przechył silnika. Takie poduszki silnika, w zależności od konkretnego producenta, kosztują zazwyczaj kilkaset złotych za sztukę. Podczas ich wymiany musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 100-200 zł.
Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem są poduszki pod silnik olejowe, czyli hydrauliczne. Zawierają w sobie dwie komory przedzielone membraną. Pod wpływem nacisku tego ostatniego elementu następuje tłumienie drgań. Przepływ oleju może być kontrolowany przy pomocy wbudowanych zaworów, co sprzyja dostosowywaniu amortyzowania jednostki w różnych warunkach jazdy. W przypadku wymiany musisz spodziewać się kosztu przekraczającego niekiedy 300 zł.
Najbardziej zaawansowane poduszki pod silnik produkowane są przy zastosowaniu elektromagnetycznego sterowania przepływem oleju. Są bardzo skomplikowane pod względem budowy, jednak zapewniają najlepsze efekty. Mogą być adaptowane do konkretnych ustawień auta, co jest potrzebne w poszczególnych trybach jazdy. Przy wymianie zazwyczaj trzeba będzie wyłożyć kilka tysięcy złotych.
Zużyta poduszka silnika – objawy, które musisz rozpoznać
Nie zawsze jest tak, że system amortyzacji silnika uszkodzi się nagle. Podczas spokojnej jazdy i racjonalnej eksploatacji pojazdu, zużycie jest stopniowe, a co za tym idzie, ludzkie ucho może się do niego przyzwyczaić. Poza tym trzeba powiedzieć sobie szczerze, że nie każdy jest wyczulony na wszelkie stukoty dobiegające z auta i zwyczajnie może nie dostrzec zmian.
O wiele łatwiej jest zauważyć, że poduszki silnika nadają się do wymiany w momencie, gdy eksploatuje się pojazd z silnikiem diesla lub wyposażony w nieparzystą liczbę cylindrów. W takich konstrukcjach drgania są wyjątkowo silne, mimo zastosowania wydajnych wałków wyrównoważających. W pierwszej kolejności potrzebne jest więc czułe ucho. Ale nie tylko.
Poduszka silnika – objawy inne niż dźwiękowe
Jeśli nie masz w swoim aucie zaawansowanego systemu amortyzacji z czujnikami, musisz bazować na swoich zmysłach. Te elementy silnika łatwo jest rozpoznać nie tylko po dźwięku, ale też zachowaniu jednostki. Potrzeba ci jeszcze kogoś do pomocy, chyba że układ paliwowy w aucie sterowany jest na linkę. Po otwarciu maski sprawdź, jak silnik reaguje na nagłe zwiększenie obrotów. Spróbuj też kilka razy go zgasić i znowu uruchomić. Wymiana poduszek silnika będzie konieczna, gdy jednostka będzie zdecydowanie mocniej wychylać się i drgać niż zazwyczaj.
Uszkodzona poduszka silnika – jak ją wymienić?
Sprawa nie zawsze jest łatwa. Przede wszystkim musisz zlokalizować miejsce, gdzie poduszki silnika są przykręcone. O ile z górną nie będzie większego problemu, to dolne i tylne mogą już przysporzyć trochę kłopotów. Przyda się więc kanał, a w niektórych typach aut konieczne też będzie podwieszenie silnika. Dlatego jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu i umiejętności, to lepiej nie zabieraj się za samodzielną wymianę poduszek pod silnikiem. Chyba że wiesz, że uszkodzeniu uległa jedna konkretna poduszka np. górna i nie trzeba wymieniać wszystkich. Dostęp do niej jest łatwy i można zrobić to w miarę szybko.
Wymiana poduszki silnika – cena usługi
Jak już zauważyłeś, wymiana tych elementów może być nieco problematyczna. A więc, ile kosztuje wymiana poduszki silnika u specjalisty? Jeśli wszystko idzie dobrze i po drodze mechanik nie napotka trudności, to cena takiej usługi będzie rozpoczynała się od 50 złotych za sztukę. Przy okazji wymiany tych elementów warto też zlecić przynajmniej kontrolę poduszek skrzyni biegów. Chociaż nie są to elementy mające ze sobą ścisły związek, mogą też negatywnie wpływać na odczucia podczas jazdy. Skoro więc już wymieniasz poduszki silnika, zastanów się też nad tymi od skrzyni.
Regeneracja poduszek silnika – czy to ma sens?
Bez trudu w Internecie znajdziesz firmy, które zajmują się regeneracją poduszek pod silnikiem i skrzynią biegów. Pytanie tylko, czy zamiast je wymieniać na nowe, warto inwestować w zregenerowanie obecnych. To jasne, że taka naprawa będzie mniej kosztowna niż wymiana na nowe. Najlepiej jeśli sam je zdemontujesz i wyślesz w określone miejsce, by ponownie je później zaimplementować. Dzięki temu unikniesz dodatkowych kosztów demontażu. Szukaj tylko takich firm, które dadzą ci gwarancję na użytkowanie poduszek silnika przez określony czas. W innym wypadku najlepiej wymień je na nowe.
Nie zaleca się jazdy w przypadku poważnie urwanych lub wyeksploatowanych poduszek silnika. W końcu jakiś element konstrukcji może nie wytrzymać i silnik zmieni swoje położenie. A to już naprawdę poważny problem.