Obecnie chyba wszystkie auta mają na swoim pokładzie wspomaganie kierownicy. Bez tego systemu kierowca musiałby się wysilać przy każdym obrocie kierownicą, szczególnie na parkingu czy przy niskich prędkościach. Element ten, jak każde inne urządzenie, może się zepsuć lub zużyć. Podpowiadamy więc, co zrobić w takiej sytuacji.
Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy. Kiedy konieczna jest naprawa?
Oznak uszkodzenia pompy wspomagania może być kilka. W pierwszej kolejności możesz zauważyć, że utraciłeś wspomaganie nagle, bez większych symptomów poprzedzających tę sytuację. Może to oznaczać, że sama pompa wspomagania jest w dobrym stanie, ale zerwał się pasek napędzający koło przy pompie. Wtedy natychmiast odczujesz brak wsparcia z wiadomych przyczyn.
Podobne objawy może mieć nagłe rozszczelnienie układu hydraulicznego. Wiąże się to z utratą wspomagania, ale też koniecznością znalezienia usterki i zlikwidowania jej. Awarii tego typu będzie też często towarzyszyło zjawisko skokowego wspomagania w zależności od skrętu kierownicy ze względu na duże zapowietrzenie układu.
Zdarza się, że układ hydrauliczny jest szczelny, pasek klinowy w dobrym stanie (i odpowiednio napięty), a pompa wspomagania nie radzi sobie ze swoimi zadaniami. Objawia się to donośnym dźwiękiem i sugeruje zatarcie elementu. Często niezbędna okazuje się wymiana pompy wspomagania.
Jaka kontrolka na desce rozdzielczej sugeruje awarię pompy wspomagania?
W nowocześniejszych modelach pojazdów na problemy z pompą wspomagania wskazuje odpowiednia ikonka na desce rozdzielczej. Jej symbolem najczęściej jest kierownica, a niektórzy producenci umieszczają obok niej wykrzyknik. Może występować w wersji pomarańczowej i czerwonej. Wtedy jest to jednoznaczny sygnał, że układ kierowniczy nie działa prawidłowo i należy zdiagnozować kod oraz miejsce usterki.
Regeneracja pompy wspomagania – na czym polega?
W przypadku awarii jedyną dobrą informacją jest to, że istnieje możliwość regeneracji pompy wspomagania. Dzięki temu możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy i cieszyć się sprawnym urządzeniem. Aby uszkodzona pompa wspomagania działała lepiej, wyspecjalizowany serwis dokonuje jej kompletnego demontażu i szuka usterki. Uszkodzeniu mogą ulec łożyska, wirnik z łopatkami, czy sprężyny dociskowe.
Po odszukaniu wadliwej części pompa powinna otrzymać nowe uszczelniacze, łożyska i tuleje. Na dalszym etapie sprawdza się ją pod kątem szczelności i przepływu płynu. Jeżeli wszystko jest w porządku, możesz cieszyć się sprawnym elementem. Cena regeneracji pompy wspomagania jest nieporównywalnie niższa od zakupu nowego podzespołu.
Jaki olej do wspomagania kierownicy wybrać?
Bez względu na to, czy w grę wchodzi regeneracja, czy wymiana pompy wspomagania, musisz uzupełnić płyn w układzie hydraulicznym. Wiąże się z tym zakup odpowiedniej substancji oraz odpowietrzanie układu. Do wyboru masz następujące oleje do wspomagania:
- mineralne – cechują się łagodnym wpływem na gumowe elementy i niską ceną;
- półsyntetyczne – mają niższą lepkość, są bardziej odporne na pienienie i mają lepsze właściwości smarne od mineralnych. Mocniej reagują z gumowymi elementami;
- syntetyczne – najdroższe z całej stawki, jednak to zdecydowanie najlepsze płyny do wspomagania kierownicy. Mają niską lepkość i świetnie nadają się do pracy w trudnych warunkach.
A jaki płyn do wspomagania powinieneś wybrać do swojego auta?
Zapoznaj się z zaleceniami producenta pojazdu i wybierz dedykowany płyn do wspomagania kierownicy.
Jak wymienić płyn do wspomagania kierownicy?
Przede wszystkim poproś kogoś o pomoc. Na początku odepnij wąż powrotny od pompy do zbiorniczka wyrównawczego i skieruj go do butelki lub innego pojemnika. W tym czasie stopniowo dolewaj oleju, a pomocnik na wyłączonym silniku powinien kręcić kierownicą w lewo i w prawo. Poziom oleju będzie spadał, więc stale go uzupełniaj. Taki zabieg powtarzaj, aż stary płyn (poznasz go po kolorze) całkowicie wypłynie z układu. Wtedy podłącz wąż powrotny do zbiorniczka. Twój pomocnik powinien co jakiś czas kręcić kierownicą w lewo i w prawo. Jeśli poziom nie opada, możesz uruchomić silnik. Zauważysz, że pompa wspomagania zacznie pracować i płynu ze zbiorniczka ubędzie. Dolewaj więc go, a druga osoba niech delikatnie kręci kierownicą w obie strony. Dobrze jest wykonywać ten zabieg jeszcze przez kilkanaście minut, bo następuje wtedy odpowietrzanie wspomagania.
W ten właśnie sposób dowiedziałeś się, czym tak naprawdę jest pompa wspomagania kierownicy. Wiesz już też, z czym się wiąże regeneracja i wymiana pompy wspomagania. Mamy jednak nadzieję, że nie będziesz musiał w praktyce korzystać z naszych wskazówek, jak radzić sobie z uszkodzoną pompą wspomagania!