Prostowanie felg dotyczy głównie produktów aluminiowych. Są one bardziej narażone na odkształcenia z powodu struktury materiału i również bardzo często intensywnie eksploatowane. Nie sprzyja też zakładanie do nich opon o wyjątkowo niskim profilu.
Wtedy jest jeszcze większe ryzyko uszkodzenia. Z drugiej strony naprawa nie jest zbyt kosztowna i zazwyczaj koła daje się uratować. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na postawione wyżej pytania dotyczące prostowania.
Prostowanie felg aluminiowych na kołach – na czym polega?
Aby wykonać to dobrze, potrzebna jest gruntowna wiedza i umiejętność obsługi maszyn potrzebnych do naprawy. Bardzo ważna jest ocena krzywizn osiowych na obręczy.
W zasadzie mogą one być ukierunkowane w każdą stronę. Czujnik zegarowy jest odpowiednim do tego przyrządem, ponieważ nie tylko jest bardzo dokładny, ale też prosty w obsłudze.
Po osadzeniu felgi na wałku trzeba odpowiednio ją zamocować, by nie ruszała się w żadnym kierunku. W innym wypadku pomiary nie będą miarodajne.
Kolejny krok to przyłożenie czujnika zegarowego i pomiar odchylenia na danym rancie. Dzięki zastosowaniu maszyn do prostowania (pneumatycznych) z wydajnymi siłownikami należy wykonywać odkształcenia w miejscach najbardziej zdeformowanych zarówno od wewnątrz, jak i od góry felgi.
Prostowanie i spawanie felg aluminiowych – kiedy lepiej kupić nowy komplet felg?
Głównie wtedy, gdy uszkodzenia nie są zbyt duże. Co to znaczy? Uszkodzone szprychy i bardzo duże pęknięcia w zasadzie dyskwalifikują obręcz z dalszej eksploatacji nawet po spawaniu.
Prostowanie odchylenia od osi wynoszącego ponad 1 mm również jest niewskazane, chociaż na pewno znajdziesz śmiałków, którzy się tego podejmą. Niestety nigdy nie osiągnie się efektu idealnego z fabrycznym i pewne nierówności zawsze pozostaną.
W Internecie znajdziesz materiały ukazujące „specjalistów”, którzy nie zważając na konsekwencje, wycinają elementy uszkodzone i spawają w te miejsca wstawki. Wygładzanie krawędzi i malowanie kończy taki zabieg i felga wydaje się zregenerowana. Nie idź tą drogą!
Prostowanie i spawanie felg aluminiowych z wycinkiem fabrycznego materiału bardzo osłabia konstrukcję i zmniejsza wytrzymałość. Takie egzemplarze nadają się tylko na złom.
Cena usługi za sztukę. Czy prostowanie felg stalowych jest tańsze niż tych z aluminium?
Jeżeli jednak twoje obręcze podlegają naprawie, to na jaki wydatek musisz być przygotowany? Renowacja felg aluminiowych to cena od 70 złotych za sztukę.
Oczywiście nie w każdym zakładzie warsztatowym tyle zapłacisz, bo nie każda usterka jest taka sama, a cenniki różnią się od siebie. Sporo zależy od czasu, jaki pracownik musi poświęcić na wyprostowanie obręczy i materiału, z jakiego została wykonana.
O wiele tańsze w naprawie są egzemplarze stalowe. Za regenerację takich felg zapłacisz mniej od aluminiowych, bo zazwyczaj od 30 złotych wzwyż. Jednak to nie jest wszystko, na co powinieneś być przygotowany.
Ile kosztuje regeneracja felg?
To ważne pytanie, bo po zdjęciu opony może się okazać, że felga nie tylko nadaje się do prostowania, ale też kompletnej regeneracji. Koszt to przeważnie ok. 250 zł za 4 sztuki aluminiowe. A to tylko początek, bo trzeba doliczyć do tego również ewentualne spawanie, poprawki, proszkowanie i malowanie.
Taka kompleksowa regeneracja często jest zupełnie nieopłacalna, a jedynym wyjątkiem jest posiadanie wyjątkowo cennego wzoru i rozmiaru obręczy. Wtedy takie odnawianie ma sens. W innych wypadkach lepiej pomyśleć o zakupie fabrycznie nowych lub używanych, ale prostych felg.
Ile trwa renowacja i naprawa felgi aluminiowej?
Trzeba przyznać otwarcie, że nie trwa zbyt długo, jeśli jej odkształcenia, rysy i wgniecenia są niewielkie. Dla wprawionego pracownika wulkanizacji wystarczy chwila na wyprostowanie takiej felgi.
Sprawa wydłuża się oczywiście, gdy osiowe odkształcenia są większe lub w grę wchodzi dodatkowo spawania. Oczywiście liczba potrzebnych felg do naprawy też jest bardzo istotna. Dlatego taka usługi może potrwać od kilkunastu godzin, do kilku dni.
Czy warto prostować i naprawiać felgi aluminiowe w przypadku dużych odkształceń?
Oczywiście prostowanie alufelgi nie wydrenuje ci portfela, jeśli chodzi o jedną sztukę. W przypadku bardzo dużych odkształceń osiowych nie warto jednak decydować się na naprawę, a tej odmówić może nawet wulkanizator.
Podobnie jest ze spawaniem felg, które w np. Niemczech zostało zakazane. Tak więc sam musisz ocenić, czy poddanie mocno wyeksploatowanej i zniszczonej obręczy takiej regeneracji, jest w ogóle sensowne.