Prostownik z rozruchem — czy jest bezpieczny? Zdania na ten temat są podzielone, a spora w tym rola samych użytkowników. Dowiedz się, jak się z nim obchodzić.
Każdy prostownik z rozruchem ma dołączoną instrukcję, której musisz przestrzegać podczas uruchamiania silnika. W innym przypadku grozi to nawet uszkodzeniem akumulatora lub urządzenia. Niemniej jednak taki prostownik znajduje coraz liczniejszą rzeszę fanów. Dlaczego? Odpowiedź poznasz po lekturze artykułu!
Prostowniki do akumulatorów – jakie rodzaje można wyróżnić?
Na rynku urządzeń służących do ładowania akumulatorów dostępne są typy:
- tradycyjne;
- mikroprocesorowe (automatyczne);
- trakcyjne;
- impulsowe.
Ze względu na swoją budowę, gabaryty i zastosowanie nie wszystkie z tych modeli będą nadawały się do awaryjnego ładowania baterii samochodowej. Jeśli chcesz wiedzieć, które okażą się najlepsze, sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne technologie.
Prostowniki samochodowe tradycyjne – przydomowy ratunek
Standardowe sprzęty do zasilania akumulatorów składają się głównie z transformatora i dodatkowego osprzętu elektrycznego. Nie znajdziesz w nich wyszukanych zabezpieczeń ani sterowania elektronicznego. Na tle tradycyjnych sprzętów prostownik z funkcją rozruchu jest niczym kombajn do zadań specjalnych. Zasilane z sieci elektrycznej urządzenia zapewniają powolne ładowanie, które jest przyjazne dla baterii samochodowych. Kosztują zwykle kilkadziesiąt złotych. Prostowniki transformatorowe z funkcją wspomagania rozruchu zwykle używane są do ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Prostownik mikroprocesorowy – zaawansowany pomocnik do auta
Zasilacze tego typu świetnie nadają się do ładowania baterii w samochodzie bez ciągłego nadzorowania stanu ich pracy. Nad wszystkim, co konieczne czuwa mikroprocesor, który jest bardzo czuły na wahania napięcia, poziom naładowania baterii czy nieprawidłowości podczas podłączenia krokodylków. Prostownik automatyczny dzięki zastosowanej elektronice jest w pełni bezpieczny dla układu zasilania obecnego w aucie.
Prostowniki trakcyjne – gdzie znajdą zastosowanie?
Najczęściej występują jako urządzenia przeznaczone do zasilania baterii 24V. Takich w autach osobowych raczej nie ma zbyt wiele. Są więc odpowiednie do pracy z maszynami rolniczymi, autami dostawczymi i ciężarowymi. Taki prostownik z rozruchem przyda się w warsztacie samochodowym, przedsiębiorstwie transportowym lub w gospodarstwie rolnym. Baterie trakcyjne są też obecne w wózkach widłowych elektrycznych, więc taki zestaw może przydać się również w takich maszynach.
Prostowniki impulsowe – charakterystyka i funkcje urządzeń
Prostowniki impulsowe to jedne z najbardziej sprawnych urządzeń do ładowania wyczerpanych baterii samochodowych. Dzięki ogromnej częstotliwości pracy i brakowi przemienności napięcia taki prostownik jest bardzo wydajny. Urządzenie impulsowe okazuje się odporne na różnice w napięciu sieci elektrycznej, dlatego ładowanie baterii samochodowej przebiega bez zarzutu. Choćby z tego powodu urządzenia tego typu są nazywane inteligentnymi prostownikami samochodowymi.
Prostownik z rozruchem – co to jest?
Sprzęt tego typu jest zauważalnie większy od tradycyjnych. Umożliwia natychmiastowy rozruch pojazdu bez konieczności podłączania go do innego auta lub sieci elektrycznej. Prostownik z rozruchem zwykle jest przystosowany do działania z bateriami 12/24V, co czyni go bardzo uniwersalnym. Mniejsze modele można śmiało przewozić w swoim aucie na wypadek nagłego rozładowania akumulatora. Większe egzemplarze (często montowane na specjalnych ręcznych wózkach) są stosowane w warsztatach samochodowych, w przedsiębiorstwach z flotą pojazdów czy w gospodarstwach rolnych.
Jak obsługiwać prostownik z rozruchem?
Zasadniczo nie jest to przesadnie trudne. Nowoczesne prostowniki wyposażone są w systemy zabezpieczające, ale nie tylko. Wykrywają pojemność baterii, jej prąd rozruchowy i napięcie. Dlatego zazwyczaj wystarczy jedynie podłączyć sprzęt do akumulatora i go naładować. Przy tym warto pamiętać, że silnika należy uruchomić w ściśle określonych warunkach. O co dokładnie chodzi?
Jak uruchamiać silnik z prostownikiem rozruchowym?
Najpierw ustal, czy producent pojazdu przewidział możliwość wykorzystywania funkcji boost do awaryjnego uruchamiania jednostki. Dlaczego jest to ważne? Jeśli natężenie przekroczy możliwości bezpieczników w instalacji elektrycznej, może to doprowadzić do uszkodzenia poszczególnych elementów. Prostownik samochodowy z rozruchem zapewnia sporą dawkę prądu startowego, który przekazywany jest do akumulatora. Później postępuj według naszych siedmiu wskazówek.
Czynności wykonywane podczas trybu rozruchu
- Odłącz przewód zasilający prostownik od źródła prądu.
- Wybierz kabel zasilający (12V lub 24V) odpowiedni do prądu znamionowego baterii.
- Podłącz przewód dodatni do plusa na akumulatorze lub odpowiedniego dla niego miejsca.
- Wybierz kabel masowy i podłącz go do metalowego elementu silnika jak najbliżej akumulatora.
- Skieruj przewód zasilający do sieci elektrycznej i naciśnij przycisk odpowiedzialny za uruchomienie prostownika.
- Trzymaj się trybu uruchamiania widocznego w instrukcji producenta (może to być np. kręcenie rozrusznikiem przez kilka sekund np. 3 i zaprzestanie tej czynności).
- Po uruchomieniu jednostki napędowej odłącz urządzenie.
Dobry prostownik samochodowy, czyli jaki?
Dla starszych modeli aut odpowiednie będą tradycyjne prostowniki akumulatorowe. W leciwych samochodach najczęściej znajdziesz najzwyklejsze baterie kwasowo-ołowiowe, które nie wymagają dodatkowych zabezpieczeń. Nieco inaczej rzecz ma się w przypadku nowszych aut. Te poza nowymi typami akumulatorów mają też dodatkowe systemy pokładowe np. start-stop. Takie pojazdy wymagają pojemniejszych i bardziej wydajnych baterii. Ładowanie ich przy pomocy zwykłych prostowników transformatorowych jest niezalecane. Dobry prostownik z rozruchem to taki, który pasuje do typu auta.
Prostowniki do ładowania akumulatorów – ceny zakupu prostownika
Najprostsze technologicznie prostowniki na rynku znajdziesz już za kilkadziesiąt złotych. Nie wymagaj jednak od nich automatycznego sterowania czy funkcji rozruchu. Granicą pieniężną dla bardzo dobrego urządzenia ładującego samochodową baterię jest kwota 200 zł. W tej cenie możesz dostać solidny prostownik mikroprocesorowy o napięciu 12 V/24 V. Jeśli interesują cię urządzenia z rozruchem, musisz przygotować się na wydatek rzędu 400–500 zł.
Jaki prostownik kupić do auta? Ze względu na spore skomplikowanie systemów elektrycznych w pojazdach najlepsze będą prostowniki automatyczne. Dzięki nim nie będziesz musiał martwić się o kondycję akumulatora i odpalenie samochodu. Unikniesz także ryzyka uszkodzenia pod wpływem przeładowania. To odpowiedni wybór dla większości kierowców. Prostownik z rozruchem nie jest najtańszy, ale na pewno warto zastanowić się nad jego zakupem.