Jak jest zbudowany przepływomierz powietrza i co się w nim psuje?
Jak myślisz – w jakim stosunku ilościowym występuje mieszanka paliwa i powietrza? Na każdy litr paliwa przypada 14,7 kg powietrza, co daje ponad 12 tysięcy litrów. Rozbieżność jest więc ogromna, co oznacza, że wysterowanie silnika tak, aby miał odpowiedni skład mieszanki dostarczanej do komory silnika, jest trudne. Całym procesem steruje procesor zawarty w tzw. ECU silnika. Na podstawie otrzymywanych sygnałów z czujników realizuje dozowanie wtrysku, otwarcie przepustnicy i mnóstwo innych czynności mających wpływ na pracę silnika spalinowego.
Rodzaje przepływomierzy w silnikach spalinowych
Na przestrzeni lat urządzenia te stawały się coraz bardziej dokładne i niezawodne. Obecnie stosuje 3 typy przepływomierzy:
● klapowe;
● masowe;
● ultradźwiękowe.
Jak jest zbudowany przepływomierz klapkowy?
Taki przepływomierz powietrza stosowany był w starszych konstrukcjach. Zbudowany jest z klapek (stąd nazwa) połączonych z czujnikiem powietrza i potencjometrem. Pod wpływem wychylenia się klapki, która dociskana jest przez opór powietrza, następuje zmiana napięcia prądu potencjometru. Im więcej powietrza dociera do kolektora ssącego, tym mniejsze napięcie i odwrotnie. W przepływomierzu klapowym umieszczony jest też kanał bocznikowy umożliwiający pracę silnika na biegu jałowym, gdy klapa przysłania przepływ powietrza.
Czym jest i jak działa przepływomierz masowy powietrza?
To konstrukcja o wiele bardziej zelektryfikowana w porównaniu do przepływomierza klapowego. Zbudowana jest z kanału, przez który przepływa powietrze, ogrzewanego drutu i zespołu grzewczego. Oczywiście w urządzeniu znajdują się też elektronika sterująca i czujniki wysyłające sygnał do komputera. Taki przepływomierz samochodowy mierzy wydatek masowy powietrza. Dzieje się to przy pomocy platynowego drutu, który utrzymywany jest w stałej temperaturze około 120-130°C. Dzięki tak prostej budowie i sporej wydajności przepływomierze tego rodzaju nie ograniczają mocy jednostek spalinowych i nie generują oporów powietrza.
Ultradźwiękowy przepływomierz w samochodzie
To zdecydowanie najbardziej skomplikowany system pomiaru przepływu powietrza. Sercem tego urządzenia jest generator drgań, który wywołuje zawirowania powietrza o różnym kształcie zależnym od ilości powietrza. Drgania odbierane są przez mikrofon, który w dalszej kolejności przekazuje sygnał do konwertera dokonującego obliczeń. Taki przepływomierz powietrza jest zdecydowanie najbardziej precyzyjny, jednak do uzyskania określonych wyników potrzebuje rozbudowanego układu pomiarowego i analizującego otrzymane wyniki.
Przepływomierz powietrza – dlaczego się psuje?
Wiesz już, co to jest przepływomierz i jak działa, ale dlaczego ulega uszkodzeniu? Przede wszystkim typy klapowe są mało odporne na niewłaściwe działanie instalacji gazowej. Pod wpływem cofania się płomienia następuje gwałtowne zamknięcie klapy w przepływomierzu i jej uszkodzenie.
W urządzeniach masowych problemem jest najczęściej zanieczyszczenie powietrza. Problem jest więc związany z zaniedbaniami eksploatacyjnymi, np. brakiem regularnej wymiany filtra powietrza. Skutkiem może też być jazda na stożkowym sportowym filtrze, który stawia mniejsze opory i zapewnia lepsze osiągi, ale nieprawidłowo użytkowany nie wyłapuje tylu zanieczyszczeń, co papierowy filtr harmonijkowy.
Przepływomierz powietrza – objawy uszkodzenia
Najprostszym do zdiagnozowania problemem z przepływomierzem powietrza jest utrata mocy silnika. Nieprawidłowe wartości przepływającego powietrza są przekazywane do sterownika silnika, który generuje dawkę paliwa dostosowaną do sygnału, a nie do faktycznej ilości gazów zasysanych do komory spalania. Dlatego auto może nie mieć mocy, np. w dolnym zakresie obrotów silnika.
Jak sprawdzić, czy przepływomierz powietrza nie jest uszkodzony?
Jak sprawdzić przepływomierz w samochodzie? Najprostszym sposobem jest podłączenie auta do interfejsu diagnostycznego lub znalezienie identycznego auta wśród znajomych i przełożenie przepływomierza z jednego do drugiego. Czyszczenie przepływomierza jest wskazane także wtedy, gdy zauważalny jest wzrost zapotrzebowania na paliwo i nieprawidłowy skład spalin.
Czym czyścić przepływomierz w samochodzie?
Nie używaj do tego wody! Najlepiej użyć preparatów w sprayu i właśnie nimi wyczyść przepływomierz samochodowy. Odczekaj aż preparat całkowicie odparuje. Jeśli zgromadziło się na nim sporo zanieczyszczeń, zerknij też na przepustnicę i w razie potrzeby też ją wyczyść.
Systemy pomiaru przepływającego powietrza mogą wydatnie pomóc w pracy silnika spalinowego. Niezwykle istotna jest prawidłowa praca przepływomierza, ponieważ w przypadku problemów z tym elementem będą występować spadki wydajności silnika. Monitorowanie jego stanu oraz czyszczenie to czynności, które powinny być wykonywane w razie niepokojących symptomów.