Aby prąd z wytwarzany przez akumulator trafił na świece, od lat wykorzystywane są przewody zapłonowe. W najnowocześniejszych konstrukcjach są one rzadkością, ponieważ cewki implementowane są bezpośrednio na świecy, co minimalizuje konieczność łączenia tych dwóch elementów przewodami wysokiego napięcia. Jednak w tych silnikach, w których są zainstalowane, spełniają niezwykle ważną rolę – umożliwiają przekazywanie napięcia z palca zapłonowego w cewce na świece, co w ostateczności kończy się powstaniem iskry i zainicjowaniem zapłonu. Gdy przytrafi się, chociażby, przebicie na kablach zapłonowych, objawy nieprawidłowej pracy jednostki zauważysz bez trudu.
Jakie przewody zapłonowe są obecnie produkowane?
Jeśli zapytasz kogoś, kto wie co nieco o elektryce, dowiesz się, że jednym z lepszych przewodników prądu jest miedź. Z tego samego założenia wychodzili od samego początku producenci pojazdów. Dlatego już kilkadziesiąt lat temu właśnie miedziane przewody zapłonowe były podstawowym elementem tego układu. Z czasem jednak sytuacja się zmieniała, a przyczyną było poszukiwanie bardziej odpornych na uszkodzenia i przebicia materiałów. Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że miedź lubi po drodze „gubić” prąd.
Przewody zapłonowe – ranking najlepszych
Poza rdzeniem miedzianym w przewodach wysokiego napięcia stosuje się również elementy ferromagnetyczne (wire wound). Takie podzespoły zapewniają większą trwałość, przewodność i praktycznie nie mają strat napięcia prądu. Za przekazywanie go do świec odpowiada stalowy drut nawinięty na rdzeń z włókna szklanego.
Jakie przewody zapłonowe kupić?
Po drodze jeszcze można natrafić na przewody z rdzeniami węglowymi i grafitem, jednak ich trwałość jest bardzo krótka i zbliżona do czasu eksploatacji świec. Najtańsze przewody mają izolację z PVC, o słabej odporności na wysokie temperatury. Jeśli interesuje cię ranking przewodów zapłonowych i szukasz absolutnie najlepszych rozwiązań, sięgnij po te wykonane w systemie „wire wound”. Są najdroższe, jednak zdecydowanie najtrwalsze, a to ogromna korzyść.
Uszkodzone przewody na świecach zapłonowych – objawy usterki
Nietrudno zorientować się, że coś jest nie tak z układem zapłonowym, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na działanie jednostki. Gdy przewody zapłonowe są uszkodzone, silnik jest zwykle trudno uruchomić, szczególnie w mgliste i wilgotne dni. Powodem jest przerwanie ciągłości izolacji i powstawanie przebić. Jeśli masz trochę szczęścia (podczas mgły na zimnym silniku otworzysz maskę i chwilę poobserwujesz), możesz zauważyć przeskakujące iskry. To czas na wymianę przewodów wysokiego napięcia. Kłopoty z przewodami zapłonowymi występują także wtedy, gdy:
- wypada zapłon;
- paliwo się nie spala;
- silnik pracuje nierównomiernie.
Kiedy następuje wypadanie zapłonu?
Kolejny objaw problemów z przewodami zapłonowymi to wypadanie zapłonu. Jego przyczyną może być – ale nie musi – problem z przewodami. Zapłon mieszanki, a w zasadzie jego okresowy brak, może być spowodowany podwieszonym wtryskiwaczem, zwiększoną przerwą iskrową na świecy, zubożeniem mieszanki czy nieprawidłową pracą cewki zapłonowej. Jednak w przypadku, gdy zauważysz szarpanie podczas przyspieszania, a komputer diagnostyczny pokaże wypadanie zapłonu, warto przyjrzeć się okablowaniu. Przewody zapłonowe (LPG przede wszystkim) mogą dawać objawy zużycia, bo mieszanka propanu-butanu z powietrzem wymaga większego napięcia celem inicjacji zapłonu.
Dlaczego paliwo się nie spala?
Kolejny objaw ma związek ze spalaniem paliwa, a w zasadzie – niespalaniem go. Można to zaobserwować przez okopcenie rury wydechowej lub zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i wzrost spalania. Powodem tego jest spalanie się dawki podawanej do konkretnej komory spalania poza nią, już w kolektorze wydechowym.
Przewody zapłonowe a praca cylindrów
Jest jeszcze jedna sprawa – nierównomierna praca silnika. Jeśli nie pracuje on na jednym z cylindrów, mogło dojść do zupełnego przerwania ciągłości rdzenia lub przerwania izolacji. Brak pracy na jednym z cylindrów nie zatrzymuje twojego auta, bo jazda nadal jest możliwa, ale nietrudno domyślić się, że będzie mało komfortowa.
Jak sprawdzić przewody zapłonowe w silniku?
Najpierw warto wykorzystać sposób organoleptyczny. Zdemontuj (tylko ostrożnie!) przewody zapłonowe z cewki i świec, po czym dokładnie przyjrzyj się ich końcówkom. Mogą być zaśniedziałe lub uszkodzone. Dodatkowo zobacz, w jakim stanie jest izolacja przewodów i czy nie ma w nich nawet najmniejszych oznak przetarcia lub przecięcia. Być może istnieje konieczność użycia smaru. Jeśli to nie da jednoznacznej odpowiedzi, powinieneś wykonać test oporności przewodów.
Sprawdzenie przewodów zapłonowych krok po kroku
Przyda ci się do tego miernik i oczywiście umiejętność jego obsługi. Przewody zapłonowe trzeba wypiąć z cewki i świec po wcześniejszym odłączeniu akumulatora od klemy. W kolejnym etapie ustaw miernik na odpowiednią podziałkę, by mierzył oporność (jednostka om). Prawidłowe wartości dla przewodów o sporej długości mieści się w przedziale 9-11 om. Im krótsze przewody, tym mniejsza wartość. Aby ją zmierzyć, do jednej końcówki kabla przyłóż końcówkę miernika, a do drugiej drugą. Poczekaj na ustabilizowanie wyniku.
Wymiana i instalacja przewodów zapłonowych – w jaki sposób zrobić to dobrze?
Skoro nawet najmniejsze uszkodzenia mają wpływ na działanie przewodów elektrycznych i samego silnika, świadczy to o ich delikatnej budowie. Dlatego trzeba bardzo mocno uważać podczas demontażu, by nie uszkodzić końcówek. Przewody zapłonowe NGK, BERU, BOSCH albo którekolwiek inne najlepiej jest demontować przy użyciu szczypiec.
Co zrobić, by nie uszkodzić przewodów zapłonowych?
Ma tu zastosowanie podobna reguła, jak przy odłączaniu wtyczki z gniazdka w domu – nie ciągniemy za przewód. W niektórych silnikach świece są instalowane tak, że przewody mają długie kołnierze wkładane przez pokrywę zaworów. Trzeba więc je najpierw ruszyć, dokonując obrotu, by odłączyły się od innych elementów, a dopiero potem wyjąć. W ten sposób masz pewność, że nie uszkodzisz ich dodatkowo.
Jak widzisz, przewody zapłonowe są niezwykle istotnym podzespołami każdego auta i muszą być regularnie wymieniane. Wybierz te najtrwalsze i wykazujące największą odporność, aby zużywały się relatywnie wolno. Przed wymianą kompletu przewodów zapłonowych dobrze zlokalizuj źródło problemu, ogranicz czynniki ryzyka i staraj się przeprowadzić operację w bezpieczny sposób.