Dla wszystkich fanów detailingu, których interesuje przyciemnienie lamp mamy złą wiadomość – taki tuning optyczny jest nielegalny. Nie ma przy tym znaczenia, czy robisz to ze swoimi przednimi, czy tylnymi lampami. Nie możesz mieć takich modyfikacji w aucie i poruszać się po ulicach.
Skąd więc popularność takiego tuningu? Kiedy może się przydać, jeśli nie w ruchu drogowym? Jak przyciemnić lampy krok po kroku? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi!
Czy przyciemnianie lamp jest legalne?
Jak wspomnieliśmy, przyciemnienie lamp jest procedurą nielegalną. Mówiąc precyzyjnie – modyfikacja tego rodzaju w połączeniu z jazdą po publicznych drogach jest nielegalna. Poza nimi możesz okleić sobie niemal wszystko w swoim aucie i np. jeździć po torze wyścigowym. Dlaczego tak jest?
Elementy oświetleniowe pojazdu mają odpowiednie atesty i homologacje. Jakiekolwiek manipulowanie elementami konstrukcyjnymi albo zmiana pierwotnej barwy lub intensywności świecenia wpływa na ich utratę. Jeśli chcesz jeździć po drogach publicznych z oklejonymi lampami, musisz się liczyć z mandatem.
Przyciemnienie lamp mimo wszystko budzi zainteresowanie
W tym tekście jednak nie będziemy debatować nad słusznością przepisów. Są momenty, w których przyciemnienie lamp okazuje się niemal konieczne np. na zlot, wyścig czy sesję zdjęciową. Poza tym, firmy zajmujące się auto detailingiem również chętnie wykonują tego typu modyfikacje.
Zastrzegają jednak, że ich takie przyciemnienie jest nielegalne na drogach i grozi mandatem. Nie zraża cię to? Jeśli nie chcesz korzystać z propozycji firm zewnętrznych, to w zaciszu garażowym sam okleisz lampy. Jak zrobić to skutecznie?
Przyciemnianie lamp tylnych i przednich – sposoby
Jak przyciemnić lampy? Propozycji jest kilka, a każda z nich ma swoich zagorzałych zwolenników. Przyciemnienie lamp w samochodzie odbywa się głównie przy pomocy:
- folii w sprayu;
- folii naklejanej na sucho;
- folii naklejanej na mokro.
Szczególnie ten ostatni sposób warto znać, jeśli chcesz wykonać taki tuning samodzielnie. Jego przewaga to łatwość wyprowadzenia pęcherzy powietrza. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z dwóch pozostałych sposobów.
Folia przyciemniająca lampy w spray – jak stosować?
Obecnie nie ma większego problemu z dostępnością takich produktów. Zwykle są oferowane w popularnych sklepach firm detailingowych lub na aukcjach i w sklepach internetowych.
Przyciemnienie lamp przy pomocy folii w sprayu wymaga najmniejszych umiejętności, ale efekt może nie być zadowalający, jeśli nie masz cierpliwości i odrobiny chęci. Jak więc zabrać się za takie modyfikacje, aby wszystko wyglądało porządnie?
- Pierwszy krok to dokładne odtłuszczenie klosza. Odpowiednim produktem do tego będzie alkohol izopropylowy lub płyn do szyb. Uważaj na stężenie alkoholu w płynie, by nie powstały na reflektorze pajączki.
- Po dokładnym odtłuszczeniu i wyparowaniu produktu musisz nałożyć warstwę podkładową. Musi być ona cienka, by mogła zapewnić przyczepność dla następnych.
- Kolejna porcja sprayu powinna być już bardziej obfita.
- Nakładaj warstwy do czasu uzyskania odpowiedniego poziomu przyciemnienia.
Oklejanie lamp przy pomocy folii
Przyciemnianie lamp przednich i tylnych daje lepsze efekty przy użyciu folii. Może nie być łatwe, ponieważ trzeba mieć opalarkę lub lampę IR (emituje ona światło podczerwone). Samo wypełnianie pęcherzyków też nie jest łatwe. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, do swojej dyspozycji musisz jeszcze mieć:
- raklę;
- ściereczkę (najlepiej z mikrofibry);
- spryskiwacz z wodą;
- taśmę zabezpieczającą;
- alkohol izopropylowy lub płyn do szyb;
- osobę do pomocy.
Przyciemnienie lamp krok po kroku
Przyciemnianie reflektorów składa się z kilku etapów.
- Zacznij od dokładnego odtłuszczenia powierzchni.
- Nie zapomnij też o szczelinach między kloszem lampy a karoserią. W tym celu otocz raklę nasączoną płynem ściereczką i przejedź nią wewnątrz każdej szczeliny.
- W dalszej kolejności przyciemnienie lamp jest zależne od wybranej metody. Jeśli wykorzystujesz sposób na sucho, to powinieneś dokładnie zabezpieczyć strefy dookoła lampy taśmą papierową malarską. W metodzie na mokro ta taśma musi być foliowa, by nie odkleiła się pod wpływem wody.
Przyciemnianie przednich i tylnych lamp samochodowych – kolejne etapy
W tym momencie potrzebna ci będzie pomoc drugiej osoby. Jeśli oklejasz lampy na mokro, musisz spryskać je wodą. W przypadku sposobu na sucho nie będzie to konieczne. Co robić dalej?
- Tuż przed naklejaniem folii musisz dobrze ją rozgrzać opalarką lub lampą IR, a potem ją rozciągnąć i odpowiednio szybko przykleić.
- Pamiętaj o wygładzeniu powierzchni zaraz po przyklejeniu i wyciągnięciu pęcherzy powietrza raklą.
- Warto też usunąć nadmiar folii dookoła szczelin klosza.
- Na koniec musisz dobrze dogrzać i dokleić wszystkie krawędzie. Dzięki temu przyciemnienie tylnych lamp (a także przednich) będzie długotrwałe.
Czy wykonywanie takich modyfikacji jest warte zainteresowania? Jeśli chodzi o kwestię legalności, już ją omawialiśmy. Prawo nie pozwala na takie zmiany. A kwestie estetyczne są sprawą gustu i trudno je rozstrzygać.
Dla zwolenników przyciemnienia lamp kluczową kwestią jest to, że auto po takich zmianach o wiele lepiej wygląda. Masz już gotowy przepis na to, jak takie modyfikacje przeprowadzać. To, czy go użyjesz, zależy od ciebie.