Reduktor w samochodzie typu SUV jest niezbędny podczas jazdy w terenie, ponieważ bez tego elementu jazda offroadowa byłaby niemożliwa. Brak reduktora we większych pojazdach, które wystawiane są na trudne warunki, może skończyć się szybkim spaleniem sprzęgła.
Reduktor samochodowy potrzebny jest do tylko do szaleństw na offroad. Na prostej drodze nie będzie on potrzebny, bo na asfalcie samochód nie potrzebuje zwiększenia momentu obrotowego trafiającego na koła. Co warto wiedzieć o reduktorze?
Co to jest reduktor w samochodzie?
Dokładna nazwa tego urządzenie to skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Co to takiego? Reduktor samochodowy to po prostu dodatkowa przekładnia, która umieszczona jest zaraz za skrzynią biegów i sterowana przez inny, odrębny układ.
Skrzynia biegów z reduktorem działa tak, jak zwyczajny element. Reduktor w samochodzie, zgodnie ze swoją nazwą, redukuje obroty i reguluje moment obrotowy.
Jak działa reduktor?
Część ta umieszczana jest na zewnątrz skrzyni, dlatego jest bardziej rozsądnym rozwiązaniem, niż dodawanie kolejnego biegu do skrzyni. Wszystkie przełożenia dzięki temu mnoży się razy dwa, dlatego zamiast podstawowych pięciu biegów, mamy ich aż dziesięć. Reduktor w aucie dzieli się na dwa zestawy:
- szybki, określany jako high – służy do jazdy na łagodnym podłożu, najlepiej asfalcie czy szutrowej drodze.
- niski, określany jako low – służy do jazdy w terenie, po drodze z przeszkodami.
Jak to wygląda w praktyce?
Pierwszy zakres prędkości to stan, w którym biegi mogą na siebie zachodzić. Jeśli jedziesz na drugim biegu, możesz osiągnąć wysoką prędkość 60 km/h. Jadąc na czwartym biegu, możesz osiągnąć taką samą prędkość na zredukowanych, niskich obrotach.
Najważniejszym parametrem reduktora w samochodzie jest przełożenie. To od niego zależy, czy auto będzie miało więcej siły w kołach. Trzeba jednak pamiętać, że im większa siła w kołach pojazdu, tym staje się on wolniejszy. Na przełożenie reduktora musisz zatem zwracać szczególną uwagę.
Czy reduktor w samochodzie jest potrzebny?
Reduktor napędu w samochodach terenowych jest niezbędny do jazdy po powierzchni, gdzie trudno się poruszać. Rozdziela on napęd i moc na cztery koła, co umożliwia np. wydostanie się z grząskiego terenu i również włącza blokadę mechanizmu międzyosiowego. Dzięki skrzyni redukcyjnej podczas jazdy masz dwukrotnie większe możliwości niż w przypadku zwykłej.
Co daje obecność reduktora w samochodzie?
Skrzynia rozdzielcza daje dodatkowy napęd i w autach terenowych jest to niezbędny element, który ułatwia jazdę w trudnym terenie.
Jakie zadanie spełnia reduktor?
Reduktor daje do dyspozycji dwa przełożenia, czyli low i high, które służą do dwóch różnych zadań. Tryb low służy do poruszania się po drogach niesprawiających problemów, które nie wymagają od auta dużego przyspieszenia i mocy.
Zazwyczaj są to proste drogi, np. szosa czy zwykły asfalt. Drugi tryb reduktora w pojeździe przeznaczony jest do jazdy po bezdrożach. Działanie skrzyni rozdzielczej pozwala na trudne manewry, jak np. pokonanie stromej góry albo wyjechanie z zabłoconej drogi.
W jakich warunkach używać reduktora?
Skrzynia biegów z reduktorem to taka część, która odpowiada za sprawne poruszanie się auta w trudniejszych warunkach. Kiedy jej używać? Są dwie opinie na ten temat. Pierwsza mówi, że reduktora można używać cały czas podczas jazdy w terenie, bo przecież ta część świetnie tam służy. Druga opinia jest taka, że reduktorem warto posługiwać się tylko do pokonywania trudnych przeszkód.
Większa moc przy jeździe terenowej
Reduktora w samochodzie najlepiej używać podczas jazdy z ograniczoną prędkością, gdy jest to np. 50 km/h. Daje to możliwość wykorzystania większej liczby biegów. Jednak część ta działa niezależnie od przedniego napędu. Aby nie doprowadzić do przeciążenia systemu, najlepiej korzystać z niego tylko w trybie 4×4.
Czy reduktor ma jakieś ograniczenia?
Reduktor napędu ogranicza możliwość holowania innego auta pod górkę tylko wtedy, gdy samochód ma sztywną przednią oś. Aby załączyć reduktor, auto musi się na chwilę zatrzymać. Tylko nieliczne pojazdy są wyposażone w synchronizatory, które umożliwiają włączenie niskiego przełożenia w czasie wolnej jazdy.
Do niedawna produkowano reduktory z klasycznym układem kół zębowych, jednak teraz odchodzi się od tych konstrukcji i powstają nowe z przekładnią planetarną. W testach obydwa reduktory wypadają bardzo podobnie.
Samochody terenowe z najlepszym reduktorem
Reduktor w samochodzie odgrywa istotną rolę, ponieważ bez niego bezproblemowa jazda w terenie byłaby niemożliwa. Oto trzy terenowe legendy, które mają najlepszą skrzynię rozdzielczą:
- Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo Sahara – jest to ostatni model na rynku, który korzysta z klasycznej konstrukcji ramy kratownicowej. Jest tu reduktor o przełożeniu 2, 71:1;
- Suzuki Jimny II – jest to bardzo małych rozmiarów terenówka, która świetnie sprawdzi się w terenie wraz ze sprawnie działającą skrzynią redukcyjną;
- Mercedes G klasa – to auto ma napęd na cztery koła, który wraz z reduktorem świetnie sobie radzi podczas jazdy na offroadzie.
Skrzynia z reduktorem wpływa na sprawną pracę całego samochodu, który w trudnych warunkach musi walczyć z nierównym podłożem. Auto świetnie sobie radzi z różnymi przeszkodami dzięki mocy przekazywanej z silnika na koła.
Reduktor w samochodzie terenowym to rzecz nieodzowna. Każdy fan jazdy po bezdrożach powinien szukać dobrego auta, które jest wyposażone właśnie w ten użyteczny mechanizm.