Na rynku firm, które zajmują się rewitalizacją odbłyśników, pojawia się coraz więcej profesjonalistów. Dzięki temu nie trzeba już wykonywać tych prac samemu, a uzyskany efekt można porównać z fabrycznym. Nie zmienia to faktu, że warto wiedzieć, jakie są etapy renowacji.
Na czym polega regeneracja odbłyśników oświetlenia? Czy jest to kosztowna operacja? Czy warto przystąpić do prac w domowych warunkach? Na te pytania odpowiadamy w artykule!
Regeneracja odbłyśników reflektorów – dlaczego jest potrzebna kierowcy?
W starszych pojazdach z biegiem lat wiele części traci swoje właściwości. Klosze lamp zaczynają matowieć i żółknąć, a plastik czasem nie jest już tak przezroczysty, jak na początku. To samo dzieje się z odbłyśnikami, które na początku zapewniają lustrzane odbicie, ale później stają się szare i pozbawione blasku.
Dlatego profesjonalna regeneracja odbłyśników metalowych jest niekiedy niezbędna, jeśli kierowca nie chce kupować nowych reflektorów. Pozwala na przywrócenie dobrej jakości świecenia. Jakie są etapy prac?
Na czym polega profesjonalna regeneracja reflektorów?
Pierwsza sprawa to, rzecz jasna, demontaż. Oddając te elementy do firmy już w postaci zdemontowanej, możesz sporo zaoszczędzić. Oczywiście, jeśli nie wiesz, jak rozebrać całą lampę, lepiej się za to nie zabieraj.
Jednak zwykle nie jest to proces specjalnie trudny. Po oddzieleniu odblasków z reflektorów trzeba ocenić ich zużycie i rozpocząć procesu regeneracji. Opisaliśmy go poniżej krok po kroku.
Profesjonalna regeneracja odbłyśników – zdejmowanie starych warstw
Początkowe etapy renowacji odbłyśników to:
- kąpiel odbłyśników w substancji chemicznej;
- chemiczne zdejmowanie powłoki antykorozyjnej;
- piaskowanie ręczne drobnoziarniste.
W pierwszym kroku metalizacja odbłyśników polega na kąpieli w substancji chemicznej pozwalającej na usunięcie starej warstwy aluminium. Jeśli warstwa metaliczna jest już mocno wyeksploatowana, to po kontakcie z kwasem zejdzie bardzo szybko.
W dalszym etapie następuje chemiczne zdejmowanie powłoki antykorozyjnej. Dzięki temu można dostać się do struktury blachy, z której wykonany jest odbłyśnik. Ostatni etap tej części prac to piaskowanie ręczne drobnoziarniste. Po tym zabiegu na powierzchni nie ma już żadnych zanieczyszczeń ani warstw lakieru.
Regeneracja odbłyśników lamp – nakładanie nowych warstw
Kolejna część renowacji to na maszynowe nałożenie podkładu antykorozyjnego. Zwykle proces ten odbywa się automatycznie na linii produkcyjnej, ale można go również przeprowadzić ręcznie.
Sporo zależy od technologii zakładu. Po wyschnięciu substancji wykonywane jest malowanie proszkowe, które nadaje reflektorom czarnej barwy.
Gdy powierzchnia będzie już zdolna do napylania aluminium, przeprowadzany jest ten ostatni krok, czyli metalizacja. Dzięki temu zabiegowi regeneracja lamp zapewnia efekt porównywalny z fabrycznym, a w odnowionych elementach można śmiało się przejrzeć.
Kompleksowa renowacja odbłyśników lamp samochodowych – cena usługi
Jak wspomnieliśmy wcześniej, możesz zyskać naprawdę sporo, jeśli zdecydujesz się oddać do zakładu jedynie odbłyśniki. Wtedy koszt regeneracji nie powinien przekraczać 100-150 zł za sztukę. Cena uzależniona jest od wielkości i typu elementu oraz jego stanu.
Łatwo policzyć, że kwota nie powinna przekraczać 300 zł za przednie lampy. A jest to oczywiście górna granica, bo koszt może równie dobrze być o połowę niższy. Zakup nowych lamp w zależności od modelu to zwykle kilkaset złotych.
Jak zregenerować odbłyśnik reflektora samodzielnie?
Potrzebujesz do tego kilku produktów, ale też wiedzy i umiejętności. Sam demontaż odbłyśników może być kłopotliwy, ale skoro chcesz się za to zabrać, to zapewne wiesz, jak to zrobić. Gdy wyjmiesz elementy, do regeneracji potrzebne będą:
- produkty do zdejmowania starego lakieru;
- folia termokurczliwa żaroodporna, którą nałożysz na powierzchnię.
Zamiast tego może przydać ci się farba do odbłyśników. Przeprowadzenie regeneracji reflektorów samochodowych na własną rękę może być większym utrapieniem, niż ci się wydaje. Jeśli tylko nie jesteś pewien tego, co robisz, lepiej nie bierz się za takie prace.
Czy regeneracja lamp jest potrzebna?
To zależy od stanu lamp w twoim aucie. Jeśli w środku nie zbiera się wilgoć, a sam odbłyśnik nie wygląda na zbyt sfatygowany, może wystarczyć zmiana żarówki na mocniejszą.
Warto też wziąć pod uwagę polerowanie samych kloszy. Możesz to zrobić pastą polerską i papierem wodnym o bardzo drobnej gradacji. Jednak zdarza się, że trudno jest osiągnąć dobry efekt bez regenerowania samych odblasków. Dlatego jeśli zależy ci na uzyskaniu imponującego efektu, najlepiej oddaj swoje stare odblaski do firmy zajmującej się profesjonalną regeneracją.
Naprawa odbłyśników nie jest łatwa, jeśli chcesz przeprowadzić ją samodzielnie. Wymaga wiedzy i umiejętności. Profesjonalnych firm, które oferują takie renowacje, jest coraz więcej, a koszt usługi raczej nie przeraża, dlatego chyba jednak bardziej opłacalne będzie powierzenie odbłyśników fachowcom.
Najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje regeneracja odbłyśników?
Koszt regeneracji odbłyśników nie powinien przekraczać 100–150 zł za sztukę. Cena zależy jednak od ich stanu, wielkości i typu.
Jak samemu zregenerować odbłyśnik?
Do regeneracji odbłyśników będziesz potrzebować produktów do zdejmowania starego lakieru,
folii termokurczliwej żaroodporna, którą nałożysz na powierzchnię lub farba do odbłyśników. Po oczyszczeniu odtłuść odbłyśnik, nałóż podkład i wysusz.
Kiedy regenerować odbłyśniki?
Odbłyśnikami z biegiem lat mogą stawać się szare i pozbawione blasku. Gdy zauważysz takie zjawisko w swoim reflektorze, oddaj swoje stare odblaski do firmy zajmującej się profesjonalną regeneracją.