Gdy pojazd ma problem z dostarczeniem paliwa, jego podzespół nie będzie działał poprawnie. Dlatego naprawa pomp wtryskowych common rail BOSCH, delphi czy denso jest kluczowa, jeśli są z nimi problemy. Jeśli dostrzeżesz niepokojące objawy, najlepiej szybko wybierz się do mechanika. Będziesz mógł zaoszczędzić, ponieważ wymiana urządzenia w całości jest dużo droższa od jego regeneracji. Kiedy diagnostyka pomp wtryskowych jest naprawdę przydatna? Poznaj orientacyjne ceny i dowiedz się, jak to wszystko wygląda w praktyce. Przeczytaj!
Jak zbudowana jest pompa wtryskowa? Elementy silnika
To urządzenie jest wykorzystywane w silnikach Diesla od 1927 roku. Składa się ono z kilku podstawowych elementów. Pierwszym jest element tłoczący, który tworzą tłuczek i cylinderek. Muszą być one idealnie do siebie dopasowane. Ponadto, w pompie znajdują się także:
- zawór tłoczący;
- króciec;
- śruba łącząca;
- kołnierz;
- ochraniacz;
- przeciwnakrętka;
- płytka regulująca.
To jednak ten pierwszy element jest najważniejszy. Paliwo trafia bowiem do tłoczka, który porusza się w górę i odcina dopływ paliwa, gdy jest taka potrzeba. Gdy w kabinie wzrasta ciśnienie, otwiera zawór i trafia do cylindra.
Regeneracja pompy wtryskowej. Kiedy się psuje?
Podstawową przyczyną awarii, która sprawia, że konieczna będzie regeneracja pompy wtryskowej, jest oczywiście nadmierna eksploatacja urządzenia. Pompa zużywa się tak samo, jak każdy inny element pojazdu i czasem się psuje. Jej żywotność może jednak w znacznym stopniu zmniejszyć paliwo niskiej jakości, które źle wpływa na cały układ techniczny pojazdu. Problem mogą powodować także inne usterki elementów układu paliwowego. Należy wziąć pod uwagę, że pompa wtryskowa w silnikach Diesla jest dość skomplikowanym urządzeniem, dlatego wiele jej fragmentów może się psuć i zużywać w trakcie codziennego użytkowania.
Na czym polega regeneracja pompy wtryskowej?
Regeneracja pomp paliwowych może wyglądać różnie i ważne jest, co dokładnie się zepsuło. Jednak początek jest niemal zawsze taki sam. Pierwszym krokiem jest demontaż pompy. Krokiem drugim jest dokładne jej umycie. W profesjonalnych zakładach robi się to z wykorzystaniem myjni ultradźwiękowej.
Dopiero wtedy dokładniej da się zweryfikować stan urządzenia. Potem można przejść do demontażu pompy, a następnie wymieniać uszkodzone elementy. Proces ten jest więc czasochłonny. Czasem opłaca się zakup pompy, która przeszła mniej wymagającą regenerację.
Profesjonalna usługa regeneracji pomp wtryskowych – cena
To, ile kosztuje naprawa i regeneracja pompy wtryskowej, zależy od bardzo wielu czynników. Ważny będzie nie tylko model samochodu (zależą od tego ceny części), lecz także to, jaki dokładnie element jest zepsuty i jak trudno go naprawić. Z tego powodu trudno podać kwotę, którą będziesz musiał zapłacić. Ta zostanie prawdopodobnie indywidualnie określona przez twój warsztat samochodowy. Będziesz jednak prawdopodobnie musiał liczyć się z kosztem pomiędzy 1000 a 2000 zł. Regeneracja wtryskiwaczy jest jednak tańsza niż wymiana pompy na nową, bo ta może kosztować nawet ponad 2000 zł.
Regeneracja pomp wtryskowych do ciągników rolniczych
Pomp wtryskowe są obecne nie tylko w samochodach osobowych, lecz również w ciągnikach rolniczych. Dlatego jeśli jesteś rolnikiem, także zwracaj uwagę na symptomy, które mogą sugerować, że ten element stopniowo ulega degradacji. Gdy się zepsuje, skontaktuj się z warsztatem, który naprawia ciągniki. Choć ich budowa jest podobna do pojazdów osobowych, to specjaliści zajmujący się jedynie pojazdami osobowymi mogą nie mieć odpowiednio wytrzymałego sprzętu, aby zająć się twoim ciągnikiem. Zwróć uwagę na to, aby w trakcie naprawy mechanik używał fabrycznie nowych elementów. Tylko wtedy regeneracja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy przyniesie oczekiwane rezultaty i przywróci sprawność tej części silnika.
Regeneracja pomp wtryskowych. Objawy awarii i usterek w układzie paliwowym
Jeśli pompa wysokiego ciśnienia się psuje, prawdopodobnie szybko dostrzeżesz, że coś jest z nią nie tak. Przede wszystkim, będziesz mieć problemy z odpaleniem pojazdu. Jeśli w ogóle nie będziesz mógł uruchomić silnika, być może problem tkwi w uszkodzonym wałku pompy. Problem z odpaleniem zimnego silnika ma często taką samą przyczynę. Symptomem kłopotów z pompą jest również utrata mocy przez silnik i jego falowanie w trakcie pracy. Niepokoić powinny także dym oraz głośniejsza niż zwykle praca silnika. Jeśli zauważysz którykolwiek z tych problemów, natychmiast skontaktuj się ze swoim mechanikiem.
Regeneracja wtryskiwaczy jest czasochłonna i wymaga prac przygotowawczych, ale będzie o wiele tańsza od całkowitej wymiany. Jeśli stopień uszkodzenia pompy w twoim aucie lub ciągniku jest nieznaczny, wówczas powinno to być optymalne rozwiązanie.