Kompletny remont silnika zazwyczaj wiąże się z wysokimi kosztami, które nie sposób oszacować przed przystąpieniem do pracy. Z artykułu dowiesz się, w jakich przypadkach zachodzi konieczność naprawy jednostki napędowej oraz poznasz bliżej części silnika wymagające regularnego serwisu.
Kiedy konieczny jest remont silnika?
Remont kapitalny silnika najczęściej przeprowadza się w samochodach używanych o dużym przebiegu. Naprawa silnika wpłynie pozytywnie na jakość jego pracy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Oczywiście czas, po jakim silnik wymaga regeneracji, jest uzależniony od wielu czynników. Przyjmuje się, że auto wolne od wad produkcyjnych powinno bezawaryjnie przejechać około 250 – 400 tysięcy kilometrów.
Z łatwością jednak znajdziesz modele aut, które pokonują bez najmniejszego problemu więcej, niż wskazuje górna granica oraz takie, które nie osiągną nawet 200 tysięcy, dlatego nie sposób jednoznacznie określić, co ile kilometrów należy dokonać regeneracji jednostki napędowej. W przypadku nowoczesnych silników konieczność remontu silnika może nastąpić już po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów, ponieważ z małej pojemności producenci uzyskują dużą moc, co z kolei przekłada się na obniżoną trwałość.
Remont silnika będzie czasem konieczny z przyczyn losowych. Nie sposób przewidzieć awarii, nawet w regularnie serwisowanym aucie. Najczęstsze awarie, po których należy wyremontować jednostkę napędową, spowodowane są jednak nieodpowiednim serwisem auta. Zalicza się do nich między innymi zerwanie paska lub łańcucha rozrządu, zatarcie silnika czy pęknięcie uszczelki głowicy.
Kupić używany silnik czy remontować?
Wielu właścicieli aut, stoją przed dylematem czy remontować stary silnik, czy kupić używany, ale sprawny. W przypadku niektórych modeli samochodów istnieje możliwość zakupu nowej jednostki napędowej, ale jest to kompletnie nieopłacalne. Czasem koszt nowego silnika, przewyższał będzie wartość całego pojazdu. A co z zakupem używanej jednostki napędowej? Niestety nigdy nie będziesz miał pewności, w jakim stanie jest motor z drugiej ręki i czy w niedługim czasie nie będzie wymagał remontu. Całe jednostki nie są tanie, a dodatkowo musisz się jeszcze liczyć z dużymi kosztami montażu.
Najrozsądniejszym wyjściem jest generalny remont silnika. W dobrych warsztatach, a tylko takie polecamy wybierać, otrzymasz gwarancję na wymienione podzespoły i pewność dobrze wykonanej pracy. Dzięki temu dasz swojemu autu drugie życie i możliwość pokonywania bezpiecznie kolejnych kilometrów. Przemyśleć jedynie musisz opłacalność takiej naprawy w bardzo starych autach, ponieważ czasem koszt części zamiennych może przyprawić o ból głowy.
Remont silnika i jego poszczególnych elementów – koszty
Ile kosztuje remont silnika? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ koszty uzależnione są między innymi od dostępności części zamiennych, wieku auta czy modelu. Szacuje się, że średnio klienci płacą około 10 tysięcy złotych za całą usługę. Na koszt remontu składa się naprawa wielu podzespołów. Przykładowo, za samo szlifowanie wału korbowego trzeba zapłacić minimum 450 złotych, do tego doliczyć należy koszt panewki 100-120 złotych.
Uszkodzenie głowicy zawsze wiąże się ze sporym wydatkiem. W zależności od liczby zaworów trzeba zapłacić od 1000 złotych w górę za naprawę tego elementu. W cenie wliczona jest zazwyczaj rozbiórka głowicy, kontrola szczelności płaszcza wodnego i zaworów. Przyczyn i elementów, które mogą przyczynić się do poważnej awarii, nie sposób zliczyć, ale doświadczony mechanik doradzi ci i przedstawi aktualny i kompletny cennik.
Jak obniżyć koszty remontu silnika?
Jak obniżyć koszty remontu silnika? Jedno co jest pewne, to nie warto oszczędzać na mechaniku. Lepiej zapłacić trochę więcej i skorzystać z usług autoryzowanego serwisu obsługi, niż oszczędzić na wykonawcy, a później regularnie wracać na poprawki. Pamiętaj te, że to jest optymistyczna wersja, ponieważ nieudolna próba naprawy, może doprowadzić do poważnej awarii silnika. W jaki sposób oszczędzić? Zakup oryginalnych części to rozwiązanie najlepsze, ponieważ masz pewność co do ich jakości. Niestety idzie ona w parze z wysoką ceną. Jeśli masz ograniczony budżet, porozmawiaj z mechanikiem, żeby poszukał tańszych zamienników.
Istnieje też możliwość regeneracji niektórych podzespołów. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ regeneracja to inaczej kompleksowa naprawa. Wiele osób uważa, że części poddane tego typu serwisowi, są jak nowe. Regeneracji możesz poddać między innymi pompę oleju, korbowody czy wtryskiwacze. To dobre rozwiązanie, ponieważ nadal cieszysz się w pełni sprawnymi oryginalnymi podzespołami mechanicznymi.
Remont silnika to poważna i kosztowna naprawa, dlatego powinieneś dokładnie przemyśleć wszystkie za i przeciw. Dokonuj regularnych przeglądów i serwisów auta, ponieważ to wydłuży żywotność jego podzespołów, a tobie oszczędzi wydatków w przyszłości.