Poszczególne rodzaje opon można rozpoznać po oznaczeniu. Częstym skrótem jest, na przykład 185/75/R14/89T. Informacje odnoszą się do kolejno: szerokości opony, współczynnika kształtu, radialnej konstrukcji warstwowej, średnicy obręczy i maksymalną prędkość i nośność.
Opony letnie
Ten rodzaj ogumienia charakteryzuje się tym, że działa najlepiej w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Właśnie w takich warunkach zapewnia krótszy czas hamowania – w porównaniu z odmianą zimową i całoroczną. Oprócz tego opony letnie bardzo dobrze się sprawdzają zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Opony zimowe
Zostały opracowane i zaprojektowane tak, aby zapewniać bezpieczeństwo i dobre właściwości jezdne pojazdu w niskich temperaturach i oblodzonej lub oszronionej nawierzchni.
Stosowana w ich przypadku mieszanka gumowa jest znacznie bardziej efektywna niż wersja letnia i all season w spektrum poniżej 7 stopni Celsjusza. W jej skład wchodzi większa ilość domieszki kauczukowej, która twardnieje w niskich temperaturach i zapewnia lepszą przyczepność.
W tym przypadku dużą rolę odgrywa także rodzaj bieżnika. Są na nim wycięte, cienkie rowki. Do tego dochodzą szersze kanały. Dzięki temu ogumienie lepiej „chwyta” śnieg i odseparowuje wodę, czy tzw. błoto pośniegowe z powierzchni opon.
Opony wielosezonowe
To kompromis pomiędzy letnią a zimową odmianą. Wielosezonowe opony są zaprojektowane tak, aby najlepiej pracować przez cały rok – niezależnie od warunków pogodowych. Wielosezonowa guma zapewnia bezpieczeństwo i optymalną jakość prowadzenia pojazdu w zakresie temperatur od -10 do 30 stopni Celsjusza.
Pomimo tego nie są tak skuteczne, jak wersja na lato – nie pracują tak dobrze na suchej i ciepłej nawierzchni ani zimowych – parametry związane z czasem hamowania i przyczepnością również pozostawiają wiele do życzenia. Dwie wspomniane wersje lepiej się zachowują w skrajnym spektrum temperatury dodatniej i ujemnej.
Opony energooszczędne
Odmiana wyróżnia się tym, że pozwala poprawić parametry spalania paliwa. Są najczęściej montowane jako oryginalne wyposażenie samochodów hybrydowych lub elektrycznych. Dzięki nim można zredukować opór toczenia opon względem asfaltu, co jest kluczowym czynnikiem w kontekście ekonomii jazdy w pojazdach z jednostką elektryczną lub hybrydową.
Wadą tego rodzaju opon, jest to, że zapewniają gorszą dynamikę jazdy niż standardowe odmiany. Całość uzupełniają mniej zadowalające parametry związane z drogą hamowania i przyczepnością na zakrętach – szczególnie na mokrej nawierzchni. Rekompensuje to jednak mniejsze zużycie paliwa.
Opony niskoprofilowe
Wspomniany rodzaj opon jest stosowany w samochodach sportowych i wyczynowych. Ich projekt jest stworzony z myślą o wykorzystaniu całego potencjału samochodu. W związku z tym są szersze niż zwykłe odmiany. Zapewniają największą powierzchnię styku z asfaltem. Oprócz tego głębokość ogumienia jest relatywnie nieduża w zestawieniu z szerokością.
Dzięki temu kierujący może korzystać z maksymalnej przyczepności podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów na suchej powierzchni. Nieduża ścianka boczna poprawia stabilność opony – szczególnie podczas oddziaływania dużych sił hamowania, przyspieszania, czy odśrodkowej podczas pokonywania zakrętów. Niestety opony niskoprofilowe niż zwykłe ogumienie. Do tego szybciej się zużywają.
Opony typu run-flat
Wyróżniają się tym, że mają wzmocnioną strukturę ścian bocznych. Jej działanie wpływa na lepsze utrzymywanie ciężaru samochodu – również w momencie, kiedy ciśnienie powietrza spada, chociażby z powodu przebicia.
Za ich największą zaletę uważa się efektywniejszy wpływ na bezpieczeństwo. Dzieje się to dlatego, że standardowa odmiana ogumienia mogłaby się niebezpiecznie rozpaść po naruszeniu jej struktury, a wersja run-flat utrzyma swoją integralność strukturalną i pozwoli kierowcy bezpiecznie zwolnić.
O czym pamiętać, montując ogumienie run-flat?
Ta odmiana jest montowana przez kilku producentów samochodowych. Oznacza to, że nie wszystkie auta są dostosowane do jazdy z tym ogumieniem – pojazd powinien mieć specjalnie dostrojony system zawieszenia, żeby lepiej radzić sobie ze sztywniejszymi ścianami bocznymi.
Innym ważnym elementem wyposażenia jest system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS. Dzięki niemu można uniknąć nieświadomej jazdy z przebitą oponą przez dłuższy czas lub większą prędkością.
Alternatywa dla opon run-flat
Na rynku jest dostępne alternatywne rozwiązanie dla opon typu run-flat. Jest nią ogumienie uszczelniające ContiSeal. W jej wnętrzu umieszczono lepką warstwę uszczelniającą. Jest w stanie wypełnić przebicia o średnicy do 5 mm i zapobiec deflacji.
Opony terenowe 4×4
Można je podzielić na dwie podgrupy. Pierwsza ma dość grubą rzeźbę bieżnika – zapewnia przyzwoitą przyczepność i osiągi na drodze oraz w terenie. Druga ma bardziej agresywny wzór i dużo większe przerwy między blokami bieżnika. Znakomicie się sprawdza na lepkim błocie, skałach lub żwirze. Nie ma tak dobrych właściwości jezdnych, kiedy kierowca zdecyduje się zjechać z bezdroży na asfaltową jezdnię.
Opony asymetryczne i kierunkowe
Ta odmiana ma różne wzory bieżnika na wewnętrznych i zewnętrznych krawędziach. W pierwszym przypadku bloki są mniejsze i mają za zadanie poruszać wodę i polepszać przyczepność na mokrej nawierzchni. Natomiast w drugim, twarde bloki pomagają w pokonywaniu zakrętów. W tym przypadku na środku bieżnika znajduje się ciągłe żebro. Pomaga utrzymać stabilność na prostej linii.
Opony kierunkowe są zaprojektowane w taki sposób, aby obracały się tylko w jednym kierunku, co wskazuje wytłoczona na ich powierzchni strzałka. Odmiana charakteryzuje się tym, że znacznie lepiej rozprasza wodę gromadzącą się w przedniej części ogumienia. Nie generuje hałasu drogowego i poprawia stabilność kierunkową.
Opony tymczasowe
Auta są zazwyczaj wyposażone również w opony tymczasowe. To niestandardowe ogumienie, które ma na celu zaoszczędzić przestrzeń i wagę. Dlatego może być pewne ograniczenie prędkości związane z ich stosowaniem, na przykład do 80 km/h. Używa się ich w sytuacjach awaryjnych.