Rozrusznik w aucie – jaką rolę pełni?
Auta spalinowe zasilane benzyną lub olejem napędowym muszą mieć zespół startowy. Jego integralną częścią jest rozrusznik samochodowy. Należy do gatunku prostych akcesoriów i składa się z silniczka elektrycznego i zębatki, która umożliwia napęd koła zamachowego. Jego działanie jest chwilowe, a samo urządzenie przekazuje odpowiednią siłę do rozpoczęcia procesu obrotu wału korbowego.
Co to jest rozrusznik samochodowy?
Konstrukcja urządzenia napędzającego opiera się na wykorzystaniu silnika elektrycznego na prąd stały. Najczęściej rozrusznik w samochodzie jest sprzętem elektrycznym zasilanym z akumulatora. Dostępne konstrukcje opierają się także na układzie pneumatycznym i spalinowym. Używasz tego elementu za każdym razem, gdy chcesz uruchomić silnik poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce lub naciśnięcie przycisku „start”.
Rozrusznik w samochodzie – budowa
Do typowych elementów składowych rozrusznika samochodowego należą:
- bendiks – zespół sprzęgający zbudowany ze sprzęgła jednokierunkowego, zębnika i sprężyny;
- wirnik;
- cewka stojana;
- szczotki węglowe;
- elektromagnes;
- obudowa.
W zależności od wykorzystywanego modelu, rozrusznik w samochodzie może przyjmować różne rozmiary. Jednak najczęściej jest to niewielkie urządzenie, posiadające wystarczającą moc do wprawienia w ruch wału korbowego. Mieści się ona w przedziale 0,4-10 kW.
Zasada działania rozrusznika
Kluczowe znaczenie ma napięcie przekazywane z akumulatora do włącznika elektromagnetycznego. Pod jego wpływem bendiks (zespół sprzęgający) zostaje wysunięty i doprowadza prąd do szczotek. W dalszej kolejności wirnik zostaje wprawiony w ruch obrotowy za pomocą pola magnetycznego i magnesów stojana. Bardzo istotną rolę odgrywa elektromagnes w rozruszniku, ponieważ jest przekaźnikiem prądu, umożliwiając w ten sposób ruch koła zamachowego.
Po zainicjowaniu obrotu koła zamachowego zespół sprzęgłowy spełnia jeszcze jedną rolę. Jego zadaniem jest blokowanie przekazywania momentu obrotowego z wału korbowego na zębatki rozrusznika. W przeciwnym wypadku siła, jaką ma uruchomiony silnik spalinowy, spowodowałaby szybkie uszkodzenie całego zespołu startowego.
Objawy zużycia rozrusznika samochodowego. Po czym poznać awarię i uszkodzenie rozrusznika?
Nieprawidłowe działanie rozrusznika poznasz po sposobie uruchamiania pojazdu. W wielu przypadkach pierwszym objawem są trudności z zapłonem jednostki. Bardzo łatwo poznasz trudności z szybkością startu silnika w momencie awarii, ponieważ cały proces staje się wydłużony, a układ tłokowo-korbowy obraca się wolniej. Niektórzy kierowcy skarżą się także na niepokojące hałasy podczas zapłonu, na co też możesz zwrócić uwagę, jeśli podejrzewasz zużycie rozrusznika.
Na szczęście urządzenie startowe nie jest narażone na częste usterki. Najczęściej problemy z rozruchem spowodowane są zużyciem konkretnego elementu. Jeżeli nie poddawałeś tego podzespołu naprawie nigdy wcześniej, w pierwszej kolejności zerknij na stan szczotek. To one w większości przypadków odpowiadają za słabe działanie rozrusznika. Wymiana tego elementu nie zawsze wymaga wizyty w warsztacie i możesz poradzić sobie z nią samodzielnie. Jednak czasem mogą też przytrafić się trudności z działaniem rozrusznika spowodowane wyrobienie się łożysk i tulei. Co wtedy powinieneś zrobić?
Regeneracja czy zakup rozrusznika?
W zasadzie masz kilka opcji na pozbycie się usterki rozrusznika w samochodzie. Dużo zależy od samego stopnia uszkodzenia, ale też kosztów regeneracji lub zakupu kolejnego urządzenia. Możesz oddać swój rozrusznik samochodowy do specjalistycznego zakładu zajmującego się regeneracją akcesoriów elektrycznych. Ten sposób pozwoli ci na zaoszczędzenie sporej kwoty, którą musiałbyś wydać na nowy element. Czasem awaria jest na tyle prosta do wyeliminowania, że zakup jednego elementu (szczotek węglowych) i ich wymiana zupełnie załatwi sprawę.
Rozrusznik nowy czy używany?
Zdarza się jednak naprawa rozrusznika w aucie nic nie da i będziesz zmuszony nabyć nową część. Ze względu na trwałość rozruszników samochodowych możesz śmiało zainteresować się wersjami używanymi. Nie powinno być to zbyt ryzykowne. Pamiętaj jednak by dobierać rozrusznik w aucie pod kątem parametrów i nie sugerować się jedynie wymiarami i rozstawem śrub mocujących. Urządzenie startowe z benzynówki nie sprawdzi się w dieslu. Dlatego nowy model powinieneś dopasować do swojego auta na podstawie numerów z tabliczki znamionowej.
Wymiana rozrusznika w samochodzie to ostateczność. Sprawdź dostępne opcje naprawy, by nie przepłacać!