Uszkodzenia układu wydechowego da się poznać po zwiększonej głośności pracy jednostki. Oczywiście w niej samej nie zmienia się nic szczególnego, natomiast rozszczelnienie układu może spowodować nagły hałas. Odczujesz to dobrze, gdy dojdzie do urwania tłumika środkowego, przepalenia rury wydechowej lub odłączenia kolektora wydechowego od bloku silnika. Na usterki tego typu niektórzy stosują spawanie rury wydechowej, klejenie, używanie łączników. I chociaż na chwilę mogą to być dobre sposoby, to jednak nic nie zastąpi wymiany na nowy element.
Dymienie z rury wydechowej – o czym świadczy?
Przyglądając się końcówce rury wydechowej, możesz dostrzec 3 kolory dymu:
● biały;
● czarny;
● niebieski.
Już po samej tylko barwie możesz przypuszczać, co dzieje się z twoim silnikiem. Biały dym to zazwyczaj efekt wody, która może zbierać się w układzie wydechowym, szczególnie gdy auto stoi na zewnątrz w wyjątkowo wilgotne dni. Jeśli woda z rury wydechowej (w formie pary) po chwili ustępuje, nie masz raczej się czym przejmować. Gorzej, gdy biały dym stale jest widoczny podczas jazdy. Oznacza to nieszczelność układu chłodzenia i dostawanie się cieczy do komory spalania. Nie zawsze chodzi o uszkodzenie uszczelki pod głowicą, ponieważ czasem to chłodnica EGR jest przyczyną usterki.
Co oznacza czarny dym z rury wydechowej, a co – niebieski?
Jeśli rura wydechowa jest okopcona i wydobywa się z niej czarny dym, prawdopodobnie masz spory problem z układem paliwowym. Usterki dotyczą praktycznie wyłącznie silników wysokoprężnych, bo spalanie oleju napędowego generuje właśnie taki rodzaj dymu. Jeżeli obserwujesz go podczas gwałtownego przyspieszenia, zazwyczaj nie ma czym się martwić, bo nagłe wciśnięcie pedału gazu nie zawsze jest kompatybilne ze „wstaniem” turbiny. Dużo paliwa + mało powietrza = spore zadymienie. Gdy czarny dym jest ciągle widoczny, prawdopodobnie trzeba zdiagnozować układ wtryskowy. Turbo też może się być na wyczerpaniu.
Ostatnia barwa z wymienionych, niebieska, często ma związek ze spalaniem oleju silnikowego i może świadczyć o wyeksploatowanych uszczelniaczach zaworowych lub uszkodzeniem pierścieni tłokowych.
Łącznik rury wydechowej – co zrobić po jej rozszczelnieniu?
Sporo zależy od miejsca, w którym nastąpiło uszkodzenie układu wydechowego. Najtrudniej jest poradzić sobie z pęknięciem kolektora wydechowego, który najczęściej trzeba wymieniać. To też jedna z bardziej kosztownych awarii, ponieważ wymaga demontażu sporej ilości elementów. Jeśli natomiast sama rura wydechowa uległa przepaleniu, możesz zastosować łącznik. Wymaga to rozłączenia elementów układu wydechowego i nałożenia specjalnej wysokotemperaturowej pasty uszczelniającej, by efekt był trwały. Po całym zabiegu łącznik musisz skręcić.
Skąd bierze się ogień z rury wydechowej?
Strzelanie z wydechu to efekt celowego działania lub niepoprawnego ustawienia silnika. W autach sportowych za ten rodzaj efektów dźwiękowych i świetlnych odpowiada np. system anti-lag, oraz implementacja świecy zapłonowej i wtryskiwacza gazowego do końcówki wydechu. Rura wydechowa może też zionąć ogniem na skutek zbyt bogatej mieszanki paliwowo–powietrznej i opóźnienia kąta wtrysku. O ile w autach wyścigowych jest to raczej efekt przewidywany, jeśli nie celowy, o tyle w aucie cywilnym może być nieco kłopotliwy i skończyć się spalonym zderzakiem.
Układ wydechowy to skarbnica wiedzy o twoim silniku i jego osprzęcie. Nie bagatelizuj więc tego, co widzisz z jego końcówki. Specjaliści będą wiedzieli, czym wyczyścić rurę wydechową, chociaż czasem optymalna będzie jej wymiana. Pamiętaj, że te elementy układu mają różne wymiary i np. rura wydechowa 55 mm i 75 mm to zupełnie inne podzespoły. O rury wydechowe warto dbać, nie eksploatując ich nadmiernie.