Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak działa skrzynia biegów S Tronic w samochodach Audi, przeczytaj poniższy artykuł. Wyjaśniamy w nich wszelkie informacje związane z autorską przekładnią Audi. Ile może wytrzymać automatyczna skrzynia biegów S-Tronic?
Skrzynia biegów S Tronic — co to jest?
S Tronic to skrzynia dwusprzęgłowa, która jest montowana w samochodach marki Audi od 2005 roku. Zastąpiła ona wcześniejszą dwusprzęgłową przekładnię DSG, która używana jest przez koncern VAG, czyli Volkswagen Group (po raz pierwszy w Volkswagenie R32). Skrzynia S Tronic łączy w sobie zalety skrzyń automatycznych oraz manualnych.
W efekcie kierowca może cieszyć się maksymalnym komfortem jazdy, a przy tym ma możliwość obsługiwać przekładnię Audi ręcznie. Skrzynie biegów S-Tronic są przystosowane do użytku w samochodach Audi, ponieważ mają zamontowaną jednostkę napędową w sposób poprzeczny.
Konstrukcja skrzyni biegów składa się na dwa wały główne, które posiadają biegi parzyste i nieparzyste. Każde z nich podporządkowane są konkretnemu sprzęgłu. W skrzyni S-Tronic znajdziesz mechanizm, który analizuje sygnały odczytywane przez czujniki w momencie wrzucenia biegu. Wybiera on bieg, który powinien zostać wrzucony w następnej kolejności.
Dlaczego Audi wprowadziło skrzynię biegów S-Tronic?
Audi było jednym z pionierów w kwestii stosowania przekładni dwusprzęgłowych. Pierwszy automat typu DSG pojawił się w gamie marki w roku 2003. W skrócie mówiąc model TT otrzymał nowoczesną przekładnię praktycznie w tym samym momencie, w którym opcja pojawiła się w gamie Volkswagena Golfa R32.
Skrzynia doprowadziła do dość ważnej zmiany myślenia. Pokazała, że automat nie tylko może szybciej zmieniać biegi od przekładni manualnej, ale też jest w stanie dbać o niskie zużycie paliwa. Te wszystkie czynniki sprawiły, że dwusprzęgłowy automat zyska rzeszę fanów i dziś jest naprawdę często wybierany w gamie np. Audi.
Wersje skrzyni S Tronic
Wraz z upływem czasu Audi tworzyło coraz to nowsze i bardziej udoskonalone wersje swojej autorskiej skrzyni dwusprzęgłowej. Aktualnie wyszło 6 rodzajów przekładni S-Tronic:
- DQ250, która powstała w 2003 roku. Obsługiwała 6 biegów, silniki o pojemności 3.2 litra, a maksymalny moment obrotowy wynosił 350 Nm. Montowana była m.in. w Audi TT, Audi A3 i Audi Q3, gdzie silnik umieszczony był poprzecznie;
- DQ500 i DQ501, wyprodukowane w 2008 roku. Siedmiobiegowe skrzynie, które mogły być montowane w samochodach o maksymalnej pojemności silnika 3.2 litra i 4.2 litra. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 600 i 550 Nm. Umieszczane były zarówno w samochodach miejskich, na przykład w Audi A3 lub Audi A4, jak i w sportowych wersjach, takich jak Audi RS3;
- DL800, która wyposażona była w samochodach sportowych wyprodukowanych po 2013 roku (Audi R8);
- DL382 to skrzynia S-Tronic montowana w modelach po 2015 roku, m.in. w Audi A5, Audi A7 czy Audi Q5. Maksymalna pojemność silnika wynosiła 3.0 litra;
- 0CJ to najnowsza wersja skrzyni, która montowana jest w silnikach o pojemności maksymalnej 2.0 litra, na przykłąd w Audi A4 8W.
Dlaczego Audi zrezygnowało z klasycznych dźwigni DSG?
Niemieccy producenci montują w swoich samochodach skrzynie dwusprzęgłowe już od początku XXI wieku. Na początku zdecydowali się na sześciobiegowe mechanizmy DQ250, by po 2008 roku zamienić go na siedmiobiegowy DL501. W efekcie skrzynia dwusprzęgłowa może przenosić napęd zarówno na przednią oś, jak i na cztery koła.
Sprawdzi się również zawsze, gdy moment obrotowy silnika nie przekracza 550 Nm. Dzięki temu był stosowany nie tylko w samochodach miejskich czy SUV-ach, ale również w sportowym Audi RS4.
Audi zrezygnowało ze skrzyni biegów DSG, na rzecz autorskiego S-Tronic, ze względu na osiągnięcie przewagi na rynku motoryzacyjnym. W zgodzie ze sloganem firmy, czyli przewaga dzięki technice, producenci zdecydowali się na stworzenie dźwigni, która obsłuży silnik montowany wzdłużnie w sposób wydajny, dynamiczny i efektywny.
Dwusprzęgłowa skrzynia umożliwia przeniesienie napędu na przednią oś oraz na cztery koła. Gwarantuje gładką zmianę biegów oraz dynamiczne przełożenia, które nie powodują zmniejszenia mocy i prędkości. W efekcie samochody mogą być bardziej oszczędne, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu mocy.
Wiesz już, dlaczego Audi zdecydowało się zaimplementować autorską skrzynię biegów S Tronic. W ten sposób mogli stworzyć przekładnię dostosowaną do wysokich wymagań klientów premium. Mimo tego mechanicy często są zmuszeni do pracy z przekładniami S tronic.
Sterownik skrzyni może wytrzymywać wysokie obciążenia i jest bardzo ekonomiczny, jednak w przypadku złego serwisowania, S Tronic może być problematyczny.