Samochód kopie prądem, a karoseria się elektryzuje – co robić?

Na samym początku dowiedzmy się więcej na temat tego, jak samochód kopie prądem statycznym. Takie uczucie pojawia się, na przykład przy dotykaniu klamki pojazdu lub innej metalowej powierzchni. Sekretem występowania zjawiska, jest nagłe wyładowanie elektryczności statycznej.

Wspomniana elektryczność statyczna powstaje, gdy ładunek elektryczny gromadzi się w jednej substancji w wyniku ocierania się o inny materiał. W kontekście prowadzenia pojazdu takimi powierzchniami jest ubranie i siedzenie samochodu. Czym charakteryzują się inne przyczyny tego, że samochód kopie prądem?

Jak przeciwdziałać pojawieniu się prądu statycznego?

Jeśli twoje ubranie i fotel samochodowy wymieniają wystarczającą ilość elektronów i jedna strona równania gromadzi elektryczność statyczną, może się ona rozładować po dotknięciu drzwi lub klamki samochodu. Zdarza się to najczęściej w okresie suchej pogody – elektryczność nie może się naturalnie rozładować w wilgotnym powietrzu.

Żeby przeciwdziałać pojawieniu się prądu statycznego, można użyć specjalnego sprayu i nanieść go na siedzenia. Specyfiki tworzą barierę pomiędzy Twoim ubraniem a materiałem, z którego jest wykonany fotel.

Inne rozwiązanie to zamontowanie antystatycznej nakładki na siedzenie lub kupienie antystatycznego breloka do kluczy albo paska antystatycznego. Wspomniane rozwiązania zapewniają bezpieczny, bezbolesny sposób rozładowania ładunków elektrostatycznych na linii ubranie-siedzenie.

Samochód kopie prądem – wysokie napięcie przechodzące przez układ zapłonowy

Innym powodem, przez który Twój samochód kopie prądem, jest bezpośredni kontakt z wysokim napięciem przechodzącym przez układ zapłonowy. Akumulator w pojeździe jest niskonapięciowy i w standardowych warunkach nie powinien powodować porażenia.

Dlatego taką sytuację należy od razu uznać za nienormalną. Samochód kopie prądem ze względu na elektryczność pochodzącą z układu zapłonowego najczęściej w starszych modelach aut.

Dzieje się tak ze względu na to, że starsze jednostki napędowe używają rozdzielaczy. Napięcia są tam wysokie i mogą kopnąć w momencie, gdy dotknie się niewłaściwej rzeczy. Najniebezpieczniejsze są kopnięcia prądu z systemów zapłonowych bez rozdzielacza.

Należy też dodać, że układy zapłonowe po prostu wymagają wyższego napięcia ze względu na to, że w silnikach spalinowych dochodzi do zapłonu mieszanki paliwa i powietrza.

Cały proces polega na przeskoczeniu iskry przez szczelinę powietrzną, która znajduje się pomiędzy dwoma elektrodami, które są wbudowane w nieduży element wkładany do każdej komory spalania. Są to świece zapłonowe.

To właśnie ze względu na wspomniany układ zapłonowy karoseria może się elektryzować, a dotykanie nadwozia wiązać z kopaniem prądu. W kontekście poboru mocy i elektryczności w aucie warto też dowiedzieć się więcej na temat m.in.: tego, jak sprawdzić alternator, a także jak sprawdzić pobór prądu w samochodzie.

Dodaj komentarz