Czym jest dostawcze skrzyniowe auto? Taki samochód ma wydzieloną kabinę pasażerską i oddzieloną strefę ładunkową. Często jest wyposażony w konstrukcję plandekową, która jest osłonięta z każdej ze stron, a burty boczne i tylna klapa są otwierane. Występuje zarówno w wersjach oplandekowanych, jak i bez dodatkowej osłony do przewożenia, np. ładunków sypkich. Samochody dostawcze skrzyniowe służą do transportowania najróżniejszych ładunków, jednak zazwyczaj nie są to artykuły wymagające przechowywania w niskiej temperaturze. Jakie auto dostawcze skrzyniowe zatem wybrać?
Samochody dostawcze do 3,5 tony skrzyniowe – dlaczego je wybrać?
Segment aut dostawczych o DMC do 3,5 tony jest w Polsce i Europie bardzo szeroki. Dlaczego? Przede wszystkim nie trzeba mieć na nie prawa jazdy kat. C ani uprawnień do przewozu towarów. W zasadzie każdy, kto ma prawo jazdy kat B., może prowadzić tego typu dostawczaka. Modele skrzyniowe wyposażone są niekiedy również w dodatkową przestrzeń pasażerską, dzięki czemu mogą nimi podróżować całe brygady budowlane. Poza tym, samochody dostawcze skrzyniowe to warianty dobrze znanych i popularnych busów dostępnych na rynku. Zalety takich aut to:
- wymagane tylko prawo jazdy kategorii B;
- łatwo dostępne części zamienne, np. do silnika i osprzętu;
- dodatkowa przestrzeń dla pasażerów.
Jakie auta dostawcze skrzyniowe warto wybrać?
Skoro decydujesz się na zakup dostawczego pojazdu skrzyniowego, zależy ci prawdopodobnie na transporcie artykułów sypkich lub nie chcesz mieć ograniczeń co do ich wysokości. Kluczową sprawą we wszystkich większych dostawczakach jest ładowność i odporność na trudne warunki drogowe. Trzeba pamiętać, że DMC do 3,5 tony łatwo jest przekroczyć, co grozi mandatem i szybszym zużyciem elementów zawieszenia, silnika, hamulców itd. Dlatego bus skrzyniowy często jest mocno eksploatowany. Wybór spośród samochodów dostawczych skrzyniowych używanych może nie być tak łatwy, jak się wydaje.
Polecane samochody dostawcze skrzyniowe
Poniżej jednak zestawiliśmy dla ciebie kilka propozycji dostawczaków. To auta udane i cenione przez użytkowników. Są to nie tylko samochody dostawcze skrzyniowe z plandeką, lecz także egzemplarze ich pozbawione.
Peugeot Boxer III
Trzeba mieć na uwadze, że ten model samochodu dostawczego skrzyniowego ma bardzo wiele wspólnego z Fiatem Ducato i Citroenem Jumperem (więc te również są naturalnym wyborem). Produkowany jest bowiem przy współpracy PSA i Fiata. Użytkownicy cenią sobie tego Peugeota za bardzo żwawy silnik (szczególnie wersja 3.0 HDI) oraz komfort jazdy. Przy odpowiednim serwisowaniu niestraszne mu wielotysięczne przebiegi każdego tygodnia (nawet przy pełnym obciążeniu). Przed zakupem warto zerknąć na mocowanie skrzyni biegów.
Iveco Daily
Ceniony przez kierowców za ramową konstrukcję podwozia. Dzięki niej jest bardzo odporny na ładunki i przypadkowe przeładowania. Jeśli chodzi o dostawcze skrzyniowe auta do „brudnej roboty”, to szczególnie starsze wersje (III, IV i V) są wręcz do tego stworzone. Dla niektórych mankamentem może być nieco toporne wnętrze, jednak w kontekście niezawodności nie ma to większego znaczenia.
Renault Master
To samochód dostawczy skrzyniowy, nazywany czasem mułem pociągowym, który sprawia wrażenie bardzo zwinnego i żwawego dostawczaka. W wersji IV wszystkie jednostki w nim zastosowane to 2.3 dCi o maksymalnej mocy 170 KM. Podczas transportu maksymalnego ładunku możesz spotkać drobne trudności w przyspieszeniu jedynie na 6 biegu. Nie jest on jednak stworzony do rozpędzania się. Niektórzy kierowcy skarżą się też na mało przyjazne spalanie w ok. 10 l/100 km na pusto.
Mercedes Sprinter
Te samochody dostawcze skrzyniowe również warto polecić. Podczas jazdy kierowca może się odprężyć i w pełni skupić się na pokonywanej trasie. Wnętrze kabiny wykonane jest w sposób przemyślany i sprawia wrażenie trwałego. Sprinter daje do wyboru mnóstwo opcji silników – zarówno benzynowych, jak i spalających olej napędowy. Dobrym wyborem jest opcja 313 CDI o mocy 129 KM. Kupując ten model auta, pamiętaj o tym, że jest podatny na rdzę.
Volkswagen Transporter
Szczególnie starsze wersje np. T5 uznawane są za bardzo dobre jako busy skrzyniowe. Przy odpowiedniej eksploatacji będziesz mógł uzyskać spalanie na poziomie 7 l/100 km. Jednostki napędowe nie są przesadnie mocne, co trzeba uwzględnić przed zakupem. Miej to na uwadze, aby w razie maksymalnego załadowania nie brakowało mocy. Wiele osób decyduje się na benzyniaki z LPG. VW Transporter to konstrukcja szczególnie polecana do prac budowlanych.
Oczywiście, 5 powyższych modeli samochodów dostawczych skrzyniowych to nie wszystko, co można kupić na polskim rynku. Są to jednak najpopularniejsze dostawczaki, które (przy odpowiednim serwisowaniu) nie sprawiają większych problemów.