Produkcja silnika 023 Dezamet rozpoczęła się w 1978 na masową skalę. Jednostki stosowane w tamtych czasach najczęściej montowano w motorowerach Romet Ogar, Romet Pony, Romet Kadet oraz Romet 2375. Dwusuwowa konstrukcja chłodzona powietrzem generowała wystarczającą moc dla małego motoroweru. Niewielka pojemność ograniczyła zużycie paliwa do minimum. Silnik 023 to następca modelu Dezamet 022, który występował w wersji dwubiegowej oraz z ręcznym sterowaniem z poziomu manetki na kierownicy. Jaka była specyfikacja nowej jednostki? Sprawdź już teraz!
Silnik 023 – co warto o nim wiedzieć?
O silnikach benzynowych dwusuwowych możesz dowiedzieć się naprawdę wiele. Dwubiegowa skrzynia biegów sterowana z kierownicy przypadała modelom oznaczeniach 022. Silnik 023 został już mocno zmodernizowany, ponieważ konstrukcja wykorzystana w Romecie Pony ma już nożny lewarek od biegów. Dzięki temu sterowane motorowerem stało się o wiele łatwiejsze. Nieco nowszy model silnika 023 o pojemności 49,8 cm³ swój najlepszy okres miał w 1988 roku. To właśnie wtedy silnik 023 został masowo wykorzystywany podczas produkcji motoroweru Pony 50-M-3. Nożna zmiana biegów w tym przypadku była najciekawszą innowacją, na jaką zdecydowali się konstruktorzy.
Silnik 023 Dezamet – dane techniczne
Silnik Romet 023 jako jednostka chłodzona powietrzem sprawdziła się idealnie w niewielkich motorowerach Pony. Moc na poziomie 1,7 KM przy 4800 obr./min. to świetny wynik jak na lata 90. Cierne, dwutarczowe sprzęgło z nożną przekładnią przenosi się na komfort prowadzenia pojazdu. Silnik 023 jako jeden z nielicznych był wyposażony w iskrownik-prądnicę o napięciu 6V. Średnie zużycie paliwa przy normalnej jeździe oscylowało w granicy 2,4 l/100 km. Te dane dotyczą motoroweru Romet Ogar, gdyż wersja Pony wyróżniała się nieco niższym spalaniem nawet o 0,2 l/100 km.
Czy silnik 023 Dezamet to ponadczasowa konstrukcja? Ile dzisiaj kosztuje?
Stary silnik 023 Dezamet montowany m.in. w motorowerach Romet Pony i Ogar to świetna konstrukcja, a dwubiegowa skrzynia motoroweru z nożną przekładnią była w latach 90. nie lada gratką. Obecnie za silnik 023 utrzymany w kolekcjonerskim stanie zapłacisz nawet ponad 10 tys. złotych. Masz w swoim garażu starą motorynkę, ale nie wiesz, czy opłaca się ją remontować? Wiele sklepów wciąż sprzedaje części zamienne do starych motorowerów i motocykli. Podzespoły do silnika 023 kupisz bez problemu online lub w stacjonarnych sklepach motoryzacyjnych.
Masz motorower, który jest marzeniem każdego kolekcjonera? Koniecznie doprowadź go do stanu używalności. Silnik 023 Dezamet to klasyka gatunku. Coraz trudniej spotykane są zadbane modele motorowerów z tym silnikiem. Zadbaj o tę jednostkę, a będziesz mógł zarobić na klasycznym modelu silnika z czasów świetności motorynek i innych motorowerów marki Romet w Polsce.
Fot. główne: Polak PL via Wikipedia, CC BY-SA 4.0