Silnik 025 – czym się charakteryzuje? Jakie są dane techniczne tej jednostki napędowej? Czy motorynka to dobry wybór?

Silnik 025 to popularna jednostka napędowa, która powstała w wyniku modernizacji silnika S238ZB4. W poprzednim modelu silnika zastosowano już nożny zmieniacz biegów, który stał się praktycznie standardem. Z tego względu konstrukcja silnika 025 uległa sporej modernizacji. Oryginalne motocykle Romet, Komar i nie tylko miały już zupełnie inną obudowę silnika od strony iskrownika. Zmieniono też sposób montażu sprężyn wałka kopniaka służącego do odpalania maszyny. Dla miłośników klasyki motoryzacji silnik ten jest obecnie nie lada gratką! Sprawdź!

Komar, motorynka i silnik 025 – lata produkcji i dane techniczne

Początkowa produkcja następcy silnika S38 trwała od 1983 do 1985. To właśnie wtedy silnik montowano w motorowerach Romet 100 oraz Romet 50m³ Pony, czyli w popularnej motorynce.

  1. Moc na poziomie 1,4 KM oraz maksymalne 4000 obr./min. to główne cechy tej jednostki.
  2. Średnica cylindra to 38 mm, a sam skok tłoka aż 44 mm.
  3. Pojemność skokowa wynosi 49,8 cm³.

Prosta konstrukcja pozwoliła na zamontowanie gaźnika GM 12F1 ze średnicą dolotu wynoszącą 12 mm. Niestety, w tym przypadku nie zastosowano tłumika szmerów ssania. Ten jednak często stanowił obowiązkowe połączenie gaźnika z ramą pojazdu. Mokre sprzęgło dwutarczowe wraz z wkładkami z tworzywa sztucznego, znajduje się bezpośrednio na wale korbowym silnika.

Silnik 025 i jego instalacja elektryczna

Instalacja elektryczna w motorowerach z silnikiem 025 jest prosta. Zastosowany prądnico-iskrownik z trzema cewkami generuje moc 20W i napięcie 6V. Ten znajduje się bezpośrednio pod lewą pokrywą silnika, dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp.

Czy warto inwestować w silnik 025? Spalanie i opinie użytkowników

Mimo że silnik 025 to już zabytkowa jednostką napędowa, to wciąż na rynku dostępnych jest wiele części zamiennych. Nawet jeśli masz stary pojazd, bez problemu wykonasz w nim remont. Dużym atutem jednostki napędowej 025 jest niskie spalanie, który mieści się w 2 l na 100 km.

Cenisz sobie stare konstrukcje silników motorowerowych? Koniecznie sprawdź, jak w praktyce działa silnik 025 i przekonaj się, że nawet kilkudziesięcioletnia jednostka napędowa może być funkcjonalna i dawać frajdę z jazdy.

Fot. główne: songoku8558 via Wikipedia CC BY 3.0 (screenshot: https://www.youtube.com/watch?v=i1Uo9I6Qbhk)

Dodaj komentarz