Silnik 1.0 MPi został zaprojektowany przez inżynierów Volkswagena. Koncern zaprezentował jednostkę napędową w 2012 roku. Benzynowy motor zdobył sporą popularność za sprawą stabilnego działania. Przedstawiamy najważniejsze informacje o 1.0 MPi!
Silnik 1.0 MPi – dane techniczne
Powstanie jednostki 1.0 MPi było związane z chęcią umocnienia swojej pozycji na rynku silników segmentu A i B przez Volkswagena. Benzynowy silnik 1.0 MPi z rodziny EA211 zaprezentowano w 2012 roku, a jego pojemność wynosiła dokładnie 999 cm3.
Była to rzędowa, trzycylindrowa jednostka zapewniająca moc od 60 do 75 KM. Trzeba też powiedzieć nieco więcej o konstrukcji jednostki. Podobnie jak wszystkie produkty z rodziny EA211? jest to czterosuwowy motor, który wyposażono w podwójny wałek rozrządu umieszczony w kolektorach wydechowych.
W jakich samochodach montowano silnik 1.0 MPi?
Montowano go w autach należących do grupy Volkswagena, takich jak Seat Mii, Ibiza, a także Skoda Citigo, Fabia i VW UP! oraz Polo. Powstało kilka odmian silnika. Oznaczono je skrótami:
- CHYB 1,0 MPi o mocy 60 KM;
- CHYC 1,0 MPi o mocy 65 KM;
- CHYB 1.0 MPi o mocy 75 KM;
- CPGA 1.0 MPi CNG o mocy 68 KM.
Rozwiązania konstrukcyjne – jak zaprojektowano silnik 1.0 MPi?
W silniku 1.0 MPi zastosowano ponownie – po wcześniejszych doświadczeniach z łańcuchem – pasek rozrządu. Motor pracuje w kąpieli olejowej, a poważniejsze problemy związane z jego użytkowaniem nie powinny się pojawić wcześniej niż po przekroczeniu 240 tys. kilometrów przebiegu.
Oprócz tego, w 12-zaworowej jednostce zastosowano takie rozwiązania konstrukcyjne, jak połączenie głowicy aluminiowej z kolektorem wydechowym. Tym samym płyn chłodzący zaczął być podgrzewany przez spaliny zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej. Dzięki temu jego reakcja jest szybsza i w krótszym czasie osiąga temperaturę roboczą.
W przypadku 1.0 MPi zdecydowano się też na umieszczenie łożyska wałka rozrządu w niewymiennym module z odlewu aluminiowego. Z tego powodu silnik pracuje dość głośno, a jego osiągi nie są aż tak imponujące.
Eksploatacja jednostki Volkswagena
Konstrukcja jednostki wpływa na to, że szybciej reaguje na ruchy kierującego, a także jest dość trwała. Jednak w niektórych przypadkach, gdy uszkodzeniu ulega jedna część, konieczna będzie wymiana kilku z nich. Ma to miejsce na przykład w sytuacji, gdy wystąpi awaria kolektora – trzeba będzie wymienić przy tym również i głowicę.
Dobrą wiadomością dla wielu kierowców może okazać się to, że do silnik 1.0 MPi może zostać podłączona instalacja gazowa. Sama jednostka i tak nie potrzebuje wiele paliwa – w normalnych warunkach jest to ok. 5,6l na 100 km w mieście, a po przyłączeniu instalacji LPG ta wartość może być jeszcze niższa.
Usterki i awarie, czy 1.0 MPi jest problematyczny?
Najczęściej występującą awarią jest problem z pompą płynu chłodzącego. W momencie, kiedy mechanizm zaczyna być wyeksploatowany, intensywność jego pracy znacznie się zwiększa.
Wśród użytkowników aut z silnikiem 1.0 MPi pojawiają się też komentarze dotyczące charakterystycznego szarpania skrzyni biegów przy zmianie przełożeń. Prawdopodobnie jest to mankament fabryczny, a nie efekt konkretnej awarii – pomocą może jednak okazać się wymiana tarczy sprzęgła czy wymiana całej przekładni biegów.
Sprawowanie się silnika 1.0 MPi poza miastem
Mankamentem silnika 1.0 MPi może być to, jak jednostka sprawuje się podczas podróży poza miastem. 75-konna jednostka znacznie traci dynamikę po przekroczeniu granicy 100 km/h i może zacząć spalać znacznie więcej niż w trakcie jazdy po mieście.
W przypadku modeli, takich jak Skoda Fabia 1.0 MPi, są to wartości na poziomie nawet 5,9l/100km. Dlatego warto mieć to na uwadze, zastanawiając się nad wyborem auta wyposażonego w tę jednostkę napędową.
Czy warto zdecydować się na benzynowy silnik 1.0 MPi?
Jednostka napędowa wchodząca w skład rodziny EA211 jest na pewno modelem wartym polecenia. Motor jest ekonomiczny, a także bezawaryjny. Regularne kontrole oleju i przeprowadzanie prac serwisowych może sprawić, że silnik bezproblemowo będzie się sprawował przez setki tysięcy przejechanych kilometrów.
Silnik 1.0 MPi sprawdzi się na pewno w momencie, kiedy ktoś szuka auta do miasta. Jednostka napędowa, która nie jest wyposażona w bezpośredni wtrysk, doładowanie czy filtr cząsteczek stałych DPF i dwumasowe koło zamachowe, nie będzie sprawiać problemów z usterkami, a ekonomia jazdy będzie stać na wysokim poziomie – szczególnie jeżeli ktoś zdecyduje się na założenie dodatkowej instalacji LPG.