Silnik 1.2 TSi został po raz pierwszy zaprezentowany wraz z rozpoczęciem dystrybucji modeli takich jak Golf Mk6 i Mk5 pod koniec 2005 roku. Czterocylindrowa, benzynowa jednostka napędowa zastąpiła wolnossącą odmianę z tą samą pojemnością skokową i trzema cylindrami – wersji 1,2 R3 EA111. Dowiedz się więcej o odmianie TSi z naszego artykułu!
Silnik 1.2 TSi – podstawowe informacje
Wersja 1.2 TSi ma wiele wspólnego z odmianą 1.4 TSi/FSi. Dotyczy to przede wszystkim konstrukcji jednostki napędowej. Przechodząc jednak do cech charakterystycznych motoru o mniejszej pojemności, miał on aluminiowy blok cylindrów z żeliwnymi tulejami wewnętrznymi.
W porównaniu z większym motorem średnica otworu silnika była mniejsza – miała wymiary 71,0 mm, a nie 76,5 mm przy takim samym skoku tłoka, który równał się 75,6 mm. W dolnej części jednostki napędowej zamontowano zupełnie nowy wał korbowy z kutej matrycowo stali. Z kolei tłoki zrobiono z lekkiego i wytrzymałego stopu aluminium.
Za sprawą tych rozwiązań silnik 1.2 TSi miał mniejszą wagę niż odmiana 1.4 TSi – nawet o 24,5 kilograma. Ma przy tym optymalną moc i osiągi. Z tego powodu bardzo dobrze się sprawdza jako kompaktowe, miejskie auto. Wpłynęło na to również użycie nowoczesnego układu wtrysku paliwa, które jest sparowane z turbodoładowanym systemem dolotowym.
Rozwiązania konstrukcyjne w silniku 1.2 TSi
Jednostkę napędową wyposażono w bezobsługowy łańcuch rozrządu, a także zawory sterowane za sprawą rolkowych dźwigni z popychaczami hydraulicznymi. W górnej części bloku motoru umieszczono głowicę cylindrów z dwoma zaworami na każdy z nich, co w sumie daje osiem, a także wałek rozrządu.
Oprócz układu SOHC projektanci postawili na głowice dwuzaworowe o większym momencie obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów. W tym przypadku średnica zaworu dolotowego równa się 35,5 mm a wylotowego 30 mm.
Turbosprężarka, układ wtrysku i elektroniczne systemy sterujące
W motorze umieszczono turbosprężarkę IHI 1634 o maksymalnym ciśnieniu doładowania na poziomie 1,6 bar. Sprężone powietrze ma optymalną temperaturę za sprawą zamontowania Intercoolera chłodzonego wodą, który jest zintegrowany z kolektorem dolotowym.
Silnik ma układ wtrysku paliwa z wysokociśnieniową pompą, którą napędza wałek rozrządu, dostarczający paliwo pod ciśnieniem 150 barów. Funkcjonuje to w ten sposób, że sekwencyjne wtryskiwacze dostarczają paliwo prosto do komór spalania. Przy tym każda świeca zapłonowa współpracuje z oddzielną cewką zapłonową.
Inżynierowie Volkswagena zastosowali elektronicznie sterowaną przepustnicę Bosch typu E-GAS, a także ECU motoru Siemens Simos 10. Oprócz tego zamontowano w pełni elektroniczny układ zapłonowy.
W jakich pojazdach montowano silnik 1.2 TSi – odmiany jednostki napędowej
Jednostka napędowa znajduje się w wielu pojazdach marek, które należą do Grupy Volkswagen. Auta tego producenta z motorem to: Beetle, Polo Mk5, Golf Mk6 i Caddy. Modele SEATA to Ibiza, Leon, Altea, Altea XL i Toledo. Silnik znajduje się też w samochodach Skoda Fabia, Octavia, Yeti i Rapid. Do tej grupy zaliczają się również model Audi A1.
Na rynku są dostępne trzy odmiany jednostki napędowej. Najsłabsza z nich, czyli CBZA generuje moc 63 kW przy 4800 obr./min. i 160 Nm przy 1500-3500 obr./min. Druga, CBZC miała moc 66 kW przy 4800 obr./min. i 160 Nm przy 1500-3500 obr./min. Z kolei trzecia to CBZB o mocy 77 kW przy 4800 obr./min. i 175 Nm – miała największa moc.
Eksploatacja jednostki napędowej – najczęściej pojawiające się problemy
Do uciążliwych usterek należał wadliwy napęd łańcuchowy do momentu, w którym ten komponent zastąpiono paskiem – miało to miejsce w 2012 roku. Użytkownicy aut z silnikiem 1.2 TSi skarżyli się również na awarie związane z głowicą cylindrów, a konkretnie z uszczelką.
Na forach można także znaleźć uwagi dotyczące niesprawnego układu oczyszczania spalin, czy wad elektroniki sterującej, które są dość uciążliwe. Zestawienie problemów występujących w trakcie użytkowania motoru zamyka zbyt duża podaż oleju.
Sposoby na uniknięcie usterek silnika
Żeby uniknąć problemów z motorem, konieczne jest stosowanie paliwa wysokiej jakości – powinna być to benzyna bezołowiowa o niskiej zawartości siarki i oleju silnikowego, czyli 95 RON. Jednym z czynników wpływających na stabilne działanie motoru jest też styl jazdy właściciela auta.
Przy regularnej konserwacji, a także pilnowania dat wymiany oleju, jednostka napędowa powinna pracować bez większych problemów nawet do osiągnięcia przebiegu ok. 250 tys. km.
Silnik 1.2 TSi 85 KM – dane techniczne
Jedną z najbardziej znanych wersji silnika, jest 1.2 TSi o mocy 85 KM przy 160 Nm na 1500-3500 obr./min. Była montowana m.in. w VW Golfie Mk6. Jej pojemność całkowita równała się 1197 cm3.
Wyposażono ją w zbiornik na olej o pojemność 3.6-3.9l. Producent rekomendował stosowanie substancji o poziomie lepkości 0W-30, 0W-40 lub 5W-30. Z kolei polecana specyfikacja oleju to VW 502 00, 505 00, 504 00 i 507 00. Powinien być wymieniany co ok. 15 tys. km.
Spalanie i osiągi jednostki napędowej na przykładzie Golf Mk6
Model Volkswagen Golf Mk6 z silnikiem 1.2 TSi spalał w mieście 7l/100 km, w trasie 4.6l/100 km, a w cyklu mieszanym 5.5l/100 km. Kierowca mógł rozpędzić się do 100 km/h w 12.3 sekundy. Z kolei prędkość maksymalna plasowała się na poziomie 178 km/h. W trakcie jazdy motor ma emisję CO2 na poziomie 129 g na kilometr – spełnia normy standardu Euro 5.
Volkswagen Golf Mk6 – specyfikacja układu napędowego, hamulców i zawieszenia
Silnik 1.2 TSi współpracował z napędem na przednie koła. Samo auto było osadzone na zawieszeniu przednim typu McPherson, a także tylnym niezależnym, wielopołączeniowym – w obu przypadkach ze stabilizatorem poprzecznym.
Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, a z tyłu hamulce płytkowe. To wszystko było połączone z systemem zapobiegającym blokowaniu się kół w trakcie hamowania. W skład układu kierowniczego wchodzi tarcza i zębnik a sam system był sterowany elektrycznie. Do auta pasowały opony w rozmiarze 195/65 R15 przy obręczach z wymiarami 6J x 15.
Czy silnik 1.2 TSi to dobra jednostka napędowa?
Warto zwrócić szczególną uwagę na wspomnianą, mniejszą wersję o mocy 85 KM. Idealnie nadaje się do jazdy po mieście, a także w krótkie trasy. Dobre osiągi w połączeniu z ekonomią jednostki napędowej zachęcają do zakupu wielu kierowców szukających niedrogiego w utrzymaniu auta.
Przy odpowiedzialnym i regularnym serwisowaniu motor odwdzięczy się regularną pracą i rzadkimi wizytami u mechanika. Biorąc pod uwagę wymienione kwestie, można stwierdzić, że silnik 1.2 TSi jest dobrą jednostką napędową.