Ten trzycylindrowy motor bezsprzecznie odniósł sukces. Od 2014 roku powstało ponad 850 tys. egzemplarzy, a sam silnik 1.2 PureTech jest montowany w przeszło 100 modelach samochodów koncernu PSA. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat jednostki od francuskiej grupy.
Jednostka zastąpiła czterocylindrową wersję 1.6l z serii Prince
Motory PureTech stopniowo zastępują starsze, czterocylindrowe wersje 1.6l z serii Prince, które były tworzone przy współpracy z BMW. Niestety, ich eksploatacja wiązała się z wieloma awariami.
Nowy projekt PSA zakończył się sukcesem. Warto przypatrzeć się zmianom technicznym, których dokonali projektanci nowszego silnika 1.2 PureTech.
Zmiany względem poprzednich silników
Pierwszą z nich jest to, że zoptymalizowano współczynnik tarcia, co pozwoliło zwiększyć oszczędność paliwa aż o 4%. Jednym z rozwiązań, które na to wpłynęły, było zamontowanie nowszej turbosprężarki, która zaczęła generować prędkość 240 000 obr./min. przy znacznie mniejszej masie.
W nowszych jednostkach napędowych wprowadzono również filtr cząstek stałych GPF – Gasoline Particulate FIlter, który pozwolił zmniejszyć emisję cząstek stałych o ponad połowę, co jest dobrą wiadomością dla osób chcących nabyć pojazd spełniający najnowsze normy emisji spalin.
Silnik 1.2 PureTech od PSA – dane techniczne
W jednostce zamontowano filtr cząstek stałych, dzięki czemu motor spełnia wytyczne norm emisji spalin Euro 6d-Temp i chińskiej 6b. Silniki PureTech mają też konwencjonalną pompę płynu chłodzącego, która jest napędzana własnym paskiem klinowym.
Projektanci silnika 1.2 PureTech zdecydowali się również na pasek rozrządu pracujący pod olejem, który trzeba wymieniać co 10 lat lub 240 tys. km. żeby uniknąć poważnej usterki.
W jakich autach znajdziesz te motory?
Silnik 1.2 PureTech jest dowodem na to, że tak często krytykowany zabieg downsizingu może być dobrym rozwiązaniem. Potwierdzają to liczne nagrody, a także to, że poszczególne modele aut z tą jednostką cieszą się dużą popularnością wśród kupujących. Modułowe i kompaktowe jednostki – w wersji o mocy 110 i 130 KM są stosowane głównie w autach Peugeot z segmentu B,C i D.
Skuteczne rozwiązania konstrukcyjne
Silnik 1.2 PureTech jest nieprzypadkowo opisywany jako ekonomiczna jednostka. Osiągnięto to za sprawą zastosowania wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego 200 bar, który umieszczono centralnie.
Na co przekłada się położenie wtryskiwacza możliwości zarządzania impulsami wtrysku poprzez technologię laserową i wspomniane wcześniej ciśnienie? Silnik optymalizuje w ten sposób proces wtrysku benzyny do komory spalania, dzięki czemu pozyskuje możliwie najmniejszą ilość paliwa.
Redukcja zużycia paliwa – optymalizacja
Za mniejsze zużycie paliwa odpowiadają także inne aspekty konstrukcji jednostki. Zoptymalizowano aerodynamikę komory spalania, a także zastosowano zmienne fazy rozrządu zaworów wlotowych i wylotowych. Dzięki temu benzynowy silnik 1.2 PureTech jest nie tylko ekonomiczny, lecz także nie generuje dużej ilości zanieczyszczeń.
Eksploatacja silnika 1.2 PureTech
Silnik 1.2 PureTech bardzo dobrze się sprawdza nie tylko podczas użytkowania w kompaktowych modelach pojazdów, ale także w większych autach. Mowa tutaj o sporych SUV-ach – Peugeocie 3008, 5008, Citroenie C4 czy Oplu Grandland.
Problemy z tą jednostką od PSA
Jednym z najczęściej pojawiających się problemów w 1.2 PureTech jest niska trwałość paska osprzętu. Powinien być profilaktycznie wymieniany – najlepiej co 30–40 tys. kilometrów.
Podobnie należy postępować ze świecami zapłonowymi – tutaj najlepsza będzie wymiana co 40–50 tys. km. To, że elementy są wadliwe, będzie można poznać po wyraźnym spadku mocy, a także zwiększeniu poboru paliwa i pojawianiu się innych, (niestety licznych) błędów podczas działania jednostki sterującej.
Jak długo posłuży silnik 1.2 PureTech?
Jednostki od PSA są montowane w wielu modelach francuskiej grupy, a także niektórych autach Opla – oprócz Grandlanda trzeba do tej grupy zaliczyć Astrę i Corsę. Silniki 1.2 PureTech są oceniane bardzo dobrze nie tylko przez ekspertów, ale i standardowych użytkowników – jednostki nie sprawiają praktycznie żadnych problemów przez średnio 120/150 tys. km.
W przypadku tego silnika trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na brak mocno wadliwych rozwiązań technicznych – konstrukcja jednostki jest porządnie wykonana i ekonomiczna. Jeśli dołączymy niskie koszty eksploatacji, zadowalającą kulturę pracy oraz dostępność części, można powiedzieć, że silnik 1.2 PureTech będzie dobrym wyborem.
Fot. główne: RL GNZLZ via Flickr, CC BY-SA 2.0